Kunden returnerar en trasig vara. Vad gäller? Foto: Getty Images

Vad händer om kunden skadar varan?

Samuel Karlsson

Publicerades: 26 april, 2018

Hur gör man när kunden returnerat en skadad vara? Måste man betala tillbaka? Våra experter svarar på läsarnas frågor.

Om en kund returnerar en vara och det visar sig att skicket skiljer sig eller är sämre när den kommer tillbaka, har jag som säljare då rätt att neka återbetalning? Och kan jag vid försäljning av begagnade samlarobjekt plasta in dem för att skydda dem, och sedan hävda att ångerrätten inte gäller om plasten är bruten?
/Fredrik

Din fråga handlar om ansvarsfördelningen. I konsumentköplagens 8 § 3 st ser man att risken för varan har övergått på kunden när varan är överlämnad. Har kunden alltså mottagit varan och den sedan gått sönder eller försämrats på något sätt är det kunden som ansvarar för detta. Om kunden måste bryta förpackningen för att kunna besiktiga varan kan man inte hindra att kunden nyttjar sin ångerrätt bara för att förpackningen är bruten. Däremot ansvarar kunden för varans skick efter avlämnandet, se ovan, så skulle varan förstöras på väg tillbaka har du rätt till prisavdrag vid återbetalningen.
/Noshin Kardel, jurist på Avtal 24

STÄLL EN FRÅGA TILL VÅRA EXPERTER DU OCKSÅ!