Klarar ditt företag en recension på nätet? Det  har blivit en ödesfråga. FOTO SHUTTERSTOCK

2019 – ett år på liv och död?

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 25 februari, 2019

Jo, så blir det, om man ska tro trendinstitutet Kairos Future, som menar att 2018 var uppvaknandets tid. 2019 kommer präglas av förvirring, uppbrott och omställning. Och visst finns det tecken i tiden som hänger ihop med detta.

ETIK I ALGORITMERNA

Det har pratats om etiska algoritmer i flera år. Men det var först förra året som vi verkligen insåg vidden av bristen på etik i samband med alla avslöjanden kring Facebook och Cambridge Analytica. Nu tvingas Facebook agera för att inte tappa förtroendet helt. I slutet av året presenterade man information om ytterligare förändringar i relevansalgoritmen. Nu är det material som bedöms som skadligt, men ändå inte olagligt, som ska begränsas. Vad är man ute efter? Jo, desinformation, click bait, hatrelaterat innehåll och – förstås – naket.

KLARAR FÖRETAGET EN RECENSION?

Omställningen till e-handel går fort. Men ingen vill köpa grisen i säcken. Nio av tio kunder läser
recensioner innan de besöker ett företag. Kunderna väljer dessutom att lägga mer pengar på företag med bra recensioner. Inte nog med det – bra recensioner påverkar sökordsoptimeringen. Google premierar allt mer innehåll, användarvänlighet och ”social sharing”. Och det är där recensionerna kommer in i bilden.

KOLLA CYBERSÄKERHETEN

2019 utmålas av många som en av årets stora frågor. Nu – om inte förr – är det dags att säkerhetsfrågorna hamnar högt upp på bolagsstyrelsernas agendor så att man på allvar börjar diskuterar hur man kan öka säkerheten när man lagrar information på nätet och hur man får alla anställda att använda tvåfaktorsinloggning och ständigt uppdatera mjukvara, för att försvåra för intrång. En ständig punkt på måndagsmötet kanske?

SKRÄDDARSY EFTER KUNDEN

Ett traditionellt starkt varumärke är ingen garanti för överlevnad. De har flera stora internationella jättar bittert fått erfara. Nu går det inte längre att behandla kunderna lite nonchalant. När mäklare pratar om läge, läge, läge får andra prata om kundupplevelse, kundupplevelse, kundupplevelse. Med hjälp av en massa data och AI, artificiell intelligens, kan man snabbt och effektivt skräddarsy kundupplevelsen. Men för att göra den riktigt äkta, krävs den mänskliga touchen för att riktigt lyckas.