Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

3 lyckade strategier på Instagram

25 maj, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning

Foto: Asia Pietrzyk, och en av hennes Instagram-illustrationer, med foto.

Hur kan du bäst använda ditt Instagramkonto? Det finns olika strategier – vi pratar med tre företagare som har lyckats med sina och som nu har tusentals följare.

1. Maxa antalet följare

Strategi: Engagera andra konton. Du visar att du finns och kan samtidigt dra nytta av andra följare, det blir en ringar-på-vattnet-effekt.

Asia Pietrzyk, illustratör och grafisk designer, började illustrera andra instagrammares foton genom sitt egna projekt Instamissimo.

– Jag hade en lucka mellan uppdragen och jag hade tittat på så många foton och tänkt: det här vore ju så häftigt att illustrera eller göra en "gif" på. Från början handlade det mest om nöje och att det skulle vara kul.

Hennes illustrationer blev populära och följarskaran växte. Följare började också höra av sig, kunde hon sälja prints till dem? Hon höll ändå projektet som sitt eget utan något vinstsyfte, men hon kunde inte motstå när Pitti Bimbo från Italien hörde av sig – de ansvarar för en mässa om mode för barn. Hon fick jobbet som reporter på plats under mässan i Florens och illustrerade sedan händelser från mässan.

I dag har Asia drygt 6 500 följare på Instagram.

Läs mer: Då är det bäst att posta inlägg på Instagram2. Få medieplatsStrategi: Humor.

@jempieteckningar ritar ordvitsar som har fått stor uppmärksamhet, bland annat i Amelia, Omtalat/Expressen, Metro Mode, Lokaltidningen Mitt i och Lajkat.
– Nu har det gått ett år och jag är fortfarande på riktigt jätteförvånad över att folk verkar tycka att det är så roligt som de verkar tycka.

Hon har även en webbshop, mest för att den ska finnas ifall någon vill handla något.
– Det jag har tänkt på är att jag nästan enbart säljer när jag har postat ett inlägg som handlar om att något går att köpa i webbshoppen.

Läs mer: Skapa buzz – bli den alla snackar om!Med sina humoristiska teckningar har hon ett aktivt kommentarsfält och medier har nappat på hennes säregna stil, där humor är huvudingrediensen.

3. Sälja mer

Strategi: Var personlig, närvarande och svara på kommentarer.

Lilla Liv är barnbutiken i Ängelholm, och på nätet. Med sina dryga 8 000 följare jobbar de med Instagram som främsta sälj- och marknadsföringskanal. Johanna som sköter Instagramkontot märker att försäljningen ökar när hon har lagt upp något på kontot. Hon berättar om Lilla Livs recept:

– Sammanlagt lägger jag en timme om dagen på Instagram, och jag har valt att vara personlig i de bilder som jag lägger upp. Jag svarar alltid på kommentarerna.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.