Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

9 snabba frågor med Lucas Lindström – aktuell i The Apprentice

Josefin Wallin 23 mars, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
9 snabba fra°gor med Lucas Lindstro¨m – aktuell i The Apprentice

Just nu är Lucas Lindström aktuell i The Apprentice, men vad tycker han egentligen om Gunilla von Platen och hur blev han antagen till The Apprentice – utan att ens ha sökt?

Lucas Lindströmaktuell i The Apprentice, är skateboardåkaren som under gymnasiet tog steget och startade sin egen marknadsbyrå. Där han idag hjälper företag med annonsering på sociala medier. 23-åringen strävar alltid efter att motivera och inspirera andra att våga följa sina drömmar. Med ett genuint engagemang tar Lucas sig an nya utmaningar, stora som små, för att ständigt utvecklas och bli lite bättre varje dag.

1) Vem är Lucas Lindström?

– Lucas Lindström, 23 år gammal och driver en social medie-byrå vid namnet GRW Media. Har en bakgrund inom skateboard och levde på detta under skoltiden. För att sedan byta riktning och satsa på att starta eget under mitt sista år på gymnasiet. Jag skulle säga att jag är en nörd och älskar att grotta ned mig i olika problem för att hitta kreativa lösningar.

2) Vilka egenskaper definierar dig som entreprenör?

– Lösningsorienterad, älskar att testa saker (nyfiken) och att jag älskar processen av att bygga saker! För mig handlar det mycket om att göra någonting som man verkligen brinner för – och att våga göra det fullt ut. Det är då man verkligen kan ge det ett ärligt försök, samtidigt som man har väldigt kul under resan. Från tiderna där skateboarden tog upp all tid så lärde jag mig att inget kommer gratis. Oavsett om det var att lära sig sin första kickflip – eller att få sin första kund. Det är en otrolig fördel att veta att man måste testa, göra fel, testa och göra ännu mer fel innan man når sitt mål.

3) Vi är nyfikna! Kan du berätta om din affärsidé som du önskar att få en investering i?

– GRW Media hjälper företag att skapa en tydlig avkastning från sina marknadsföringsinsatser genom att kunna erbjuda en helhetslösning. Foto- & filmproduktion, digital marknadsföring, hantering av sociala medier och kreativa automationer är det vi erbjuder och brinner för! Vi strävar alltid efter att växa med våra kunder och ge dem en inblick i hur vi tycker att det ska gå till när man jobbar med en byrå. Det ska vara roligt, värdeskapande och transparent.

4) Vad skulle investeringen möjliggöra för dig?

– För oss är det inte pengarna som är det viktigaste. Utan snarare att få hjälp med bra kontakter samt att bygga en fin organisation. Sen skulle såklart en investering tillåta oss att anställa fler personer och växa i en snabbare takt -– vilket alltid är roligt. För oss handlar det mycket om att vi behöver bli fler för att kunna följa vår tillväxtplan.

5) Varför valde du att söka till The Apprentice?

– Roligt nog så sökte jag inte till programmet. Jag blev istället kontaktad av en person på castingen. Som skrev till mig på Instagram och tyckte att jag skulle passa bra i rollen. Det var minst sagt snabba puckar då jag blev kontaktad på måndagen, skrev på under onsdagen, för att sedan starta inspelningen på fredagen. Hade det inte varit för min kollega som stöttade mig genom hela processen så hade jag nog tackat nej. Fint gjort av honom!

6) Vilka är dina starkaste förmågor som du tror kommer hjälpa dig i programserien?

– Mina starkaste förmågor är väl att jag är en ganska analytisk person. Jag gillar att se hur andra hanterar situationer för att sedan lära mig av det. I början var jag väldigt nervös, då jag var den yngsta deltagaren, men detta blev sedan en drivkraft. Efter att Gunilla gjorde det väldigt tydligt att åldern inte spelar någon roll – vilket är helt rätt! 

7) Vad har du för uppfattning om Gunilla von Platen?

– Gunilla är verkligen en stor inspiration! Första gången vi fick träffa henne var jag otroligt nervös och nästan lite rädd. Snabbt så insåg jag däremot hur underbar Gunilla är och vilken drivkraft hon har. I alla moment låg fokuset på att inte göra henne besviken.

8) På vilket sätt har den här upplevelse varit utvecklande för dig?

– Min medverkan har varit så enormt utvecklande, mycket mer än vad jag trodde i början. Jag lärde känna mig själv på ett nytt plan, både mina dolda styrkor men även mina svagheter. Jag gick därifrån med många fler verktyg än jag haft tidigare och va så redo att ta med mig allt jag lärt mig in till verksamheten. En annan häftig sak var att jag började se ledarskap på ett helt nytt sätt, tidigare har jag inte förstått hur viktigt det faktiskt är och hur avgörande det kan vara.

9) Vad tar du med dig från medverkan i The Apprentice?

– Jag är så otroligt tacksam att ha fått denna chansen! Min medverkan i The Apprentice kommer vara någonting som jag aldrig kommer glömma. Något som kommer vara häftigt att blicka tillbaka på i framtiden. Ett stort mål för mig var att visa den yngre generationen att ingenting är omöjligt. Kan jag göra det så kan vem som helst det! 
När vi deltagare fick träffa varandra för första gången var jag helt säker på att jag hade hamnat fel. Alla var så proffsiga och seriösa! Det är roligt att tänka tillbaka på det. En av deltagarna sa även något till mig under inspelningen som jag alltid kommer ta med mig:

"Du måste sluta tro att alla runt omkring dig är så mycket bättre än dig själv – och inse när du är den smartaste personen i rummet". 

Du kan se Lucas Lindström och de övriga deltagarna i The Apprentice på TV4
och i StartUp-resan: "Lyckas på TikTok och Instagram"

Vill du läsa mer om The Apprentice?



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.