Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bättre att vara intresserad än att vara intressant

15 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
If there is no pain there is no gain!

En sak är säker, när dina potentiella kunder tänker mer på vad det kostar än vad värdet av leveransen är, ja då har du misslyckats med din försäljning.

Det är många som idag arbetar med B2B-försäljning som tror att kunden bryr sig mer om vad det kostar än viljan att lösa det problem, utmaning eller möjlighet de står inför. Så är oftast icke fallet, utmaningen ligger istället i hur väl vi lyckas att belysa den utmaning som finns framför den potentiella kunden. Om kunden inte känner igen sig i det du försöker att förmedla så hamnar oftast fokus på något annat.
När det väl är på riktigt så handlar det aldrig om pengar.

Det blir allt vanligare att jag diskuterar med mina kunder om potentiella händelseförlopp i kommande möten. Om hur de skall förbereda sig och agera i själva mötet men även nästa steg.

Delar du en agenda med dina potentiella kunder inför möten? En agenda med ett innehåll bestående av punkter som beskriver varför ni har detta möte, vad som skall ske på mötet, vad som skall gås igenom och diskuteras, etc.

Ju tydligare du är om vad som skall hända i exempelvis ett kommande möte med den potentiella kunden desto större möjlighet är det att ni får ett innehållsrikt möte och att ni kommer vidare i er process.
Det är det otydliga, det okända som skapar osäkerhet.

Spenderade du ditt senaste möte med att 80 % av tiden ställa frågor och lyssna på kunden? Hörde du kunden berätta om sin situation, vad som ledde dem till att just kontakta dig, varför det är viktigt att du löser deras utmaning eller hur du kan få dem att ta vara på den möjligheten som ligger framför dem etc.

ELLER, var det du som fick svara på flest frågor från den potentiella kunden?
Köpare vill nästan alltid först veta att du bryr dig innan de kommer att bry sig om vad du har att säga eller erbjuda.

I försäljning handlar det alltid om att vara mer intresserad av andra än sig själv.
I försäljning är det bättre att vara intresserad än att vara intressant.

Så kom ihåg, var INTRESSERAD.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik Steinholtz, Hjälper dig att nå dina säljmål genom personlig säljträning.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Fotograf

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.