Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Så ansöker du om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering) – steg-för-steg

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Ansökan om korttidsarbete

Foto: Ansökan om korttidsarbete

Här går vi igenom allt om hur du ansöker om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering). Det blir en steg-för-steg-guide till förberedelser, ansökan, utbetalningar och rapportering. Läs igenom hela för att få full kontroll!

Hur snart kan mitt företag söka stödet?

Ansökan hos Tillväxtverket öppnar den 7 april 2020. Däremot kan ansökan göras retroaktivt och företaget kan få stöd från den 16 mars 2020. Stödet beviljas för högst sex månader i följd med möjlighet att ansöka om tre ytterligare månader.

Hur ansöker mitt företag om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Ansökan sker via tillvaxtverket.se. Processen består av flera steg, inkluderat godkännande eller avslag, och vid godkänd ansökan beslut om preliminärt stöd. Tillväxtverket uppdaterar löpande informationen om hur du ansöker, så följ uppdateringar där.

Den första stödmånaden i stödperioden får infalla senast 45 dagar efter godkännandet. I andra fall kan stöd inte lämnas.

Det preliminära stödet betalas ut först efter att Tillväxtverket har godkänt och beviljat företagets ansökan. Tillväxtverket har lovat att ansökningarna kommer att handläggas så snabbt det bara är möjligt.

Om ditt företag beviljas stöd är ni skyldiga att med jämna mellanrum göra en avstämning för att fastställa hur stort det slutgiltiga stödet ska vara. Om du har en bra redovisningsbyrå kan du be om deras hjälp med administrationen kring detta.

Tips! Få de senaste uppdateringarna om Corona för företagare + inspiration som får ditt företag att lyckas bättre. Gör som 10 000-tals företagare, följ Driva Eget på Facebook, Driva Eget på Instagram eller Driva Eget på LinkedIn (eller allihop!)

Hur snabbt kommer pengarna?

Tillväxtverket har svårt att uppskatta söktrycket och kan därför i dagsläget inte svara på hur snabbt stödet betalas ut.

Går det att ansöka innan den 7 april?

Nej, alla ansökningar som kommer in före 7 april kommer att avvisas. Tänk på att ansökan måste göras enligt de instruktioner som kommer att finnas tillgängliga hos Tillväxtverket inför öppningen av ansökan.

Lägg lite extra tid på att få ansökan rätt från början. Då kommer ditt företag att få besked snabbare än om ni måste komplettera med ytterligare information senare.

Hitta nya kunder i Corona-krisen: I Facebook-gruppen "Välj en småföretagare" kan du hitta nya kunder och hjälpa andra småföretagare att klara sig.

Så här förbereder du dig inför ansökan

Steg 1: Gör webbtestet på Tillväxtverkets hemsida

Test: Här kan du göra snabbtestet och få en uppfattning om ditt företag har rätt till stödet. Gå till testet.

Steg 2: Räkna ut hur mycket stöd ditt företag kan få

Beräkningshjälp: Här kan du räkna ut hur mycket ditt företag kan få i stöd. Resultatet använder du sedan i själva ansökan. Gå till beräkningshjälpen.

Steg 3: Förbered avtal med dina anställda om korttidsarbete

Läs mer här: Här finna avtalsmall för korttidsarbete LÄNK

Steg 4. Säkerställ att rätt person skriver på ansökan

Tillväxtverket kan inte hantera underskrift med BankID från flera personer. Därför ska den som signerar ansökan ha rätt att representera företaget.

Här kan du se en film om hur du förbereder dig inför ansökan.


https://www.youtube.com/watch?v=jGMtwr5HSFI&feature=youtu.be

Okej, så hur ansöker jag steg för steg?

Ansökan öppnar 7 april och består av några enkla steg som du fyller i via Tillväxtverkets hemsida

Steg 1: Börja med att ange företagets uppgifter

I första delen fyller du i uppgifter om företaget du söker stöd för. Här ska du ange:

– Organisationsnummer (ange organisationsnummer med 10 siffror)
– Branschkod (SNI-kod, söks fram via ett sökverktyg i ansökan).
– Bankuppgifter för utbetalning av stödet om du blir beviljad.
– Kontaktuppgifter till företaget och kontaktperson
– Belopp, period och antal anställda du söker stöd för. Här finns ett räkneverktyg som hjälper dig att ta fram rätt belopp.
– Om ditt företag har färre än 50 anställda behöver du bifoga uträkningen du fått fram via räkneverktyget.

Steg 2: Svara sedan på ett antal bakgrundsfrågor

I steg 2 får du ett antal grundläggande frågor kring ditt företag och den situation företaget befinner sig i. Frågorna är ja- och nej frågor. Fyll i dessa noga enligt instruktionerna.

Steg 3: Signera och skicka in

Du signerar din ansökan med bank-id. Då ska du också intyga att du har rätt att företräda företaget, att uppgifterna i ansökan är fullständiga och uppriktiga, att du känner till att falska uppgifter medför återbetalningsskyldighet och är straffbart, samt att du godkänner att Tillväxtverket kontrollerar uppgifterna i ansökan mot register hos Skatteverket, Bolagsverket och Kronofogdemyndigheten.

Tänk på: Dubbelkolla att rätt firmatecknare skickar in ansökan.

Här kan du se en film om hur du gör ansökan.


https://www.youtube.com/watch?v=--Rt06zPKSU&feature=youtu.be

Vad händer när Tillväxtverket behandlar din ansökan?

Du får ett bekräftelsemail inom några dagar. Behöver Tillväxtverket mer information från dig kommer du att bli kontaktad.

När din handläggare har handlagt ditt ärende får du ett beslutsmejl. Om ansökan beviljas sker utbetalningen till kontot du angav i ansökan. Det kan ta några arbetsdagar innan pengarna kommer in på kontot.

Om din ansökan inte beviljas kommer det att stå i mailet.

Här kan du se en film om vad som händer när du skickat in din ansökan


https://www.youtube.com/watch?v=6IoCoHD1S3g&feature=youtu.be

Vad händer efter den första utbetalningen?

Tre månader efter att företagets ansökan har godkänts måste du göra en avstämning.

Ditt företag ska då skicka in en anmälan om avstämning senast två veckor efter den tredje stödmånadens utgång. Viktigt! Om anmälan inte kommer in i tid blir företaget skyldigt att återbetala hela det utbetalda stödet.

Vad ska avstämningen innehålla? Du ska sammanställa det faktiska utfallet för korttidsarbetet för stödperioden. Det innebär bland annat att du justerar arbetad tid för anställda som stödet omfattar, om den skiljer sig från den arbetstid du sökt medel för. Dina anställda kan ju ha varit sjuka, vabbat eller haft annan frånvaro.

Avstämningen kan resultera i att ditt företag kan begära ytterligare utbetalning av stöd eller att ni blir återbetalningsskyldiga om ni fått för mycket utbetalt stöd.

Du kommer att få mer information om hur avstämningen går till i ditt bekräftelsemail och det kommer att finnas tydliga instruktioner hos Tillväxtverket i god tid innan avstämningen.

Tips! Så överlever ditt företag Coronakrisen – lyssna på våra bästa tips i podden Business Hacks

Godkänner Tillväxtverket digitalt signerade avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare?

Ja. På Tillväxtverkets begäran behöver dock företaget kunna verifiera den digitala signaturen. Detta gäller exempelvis för avtal där företaget visar att minst 70 % av de anställda har godkänt korttidsarbete (om ni inte har kollektivavtal).

Hur länge kan mitt företag få stöd för korttidsarbete?

Ett företag kan få stöd i sex månader, med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader. Den sammanlagda tiden för stöd får inte överstiga 24 kalendermånader under en period om 36 kalendermånader.

Här är svaren på alla dina frågor om korttidsarbete (korttidspermittering)

Klicka på det ämne du vill ha hjälp med, så kommer du till en ny artikel om just det.

– Vad är korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Så ansöker du om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering) – steg-för-steg
– De vanligaste frågorna om korttidsarbete (korttidspermittering)
– Vilka företag kan ansöka om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Hur mycket sparar mitt företag på korttidsarbete (korttidspermittering)?
– När kommer pengarna och vem betalar lönen vid korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Gäller korttidsarbete (korttidspermittering) för ägare i aktiebolag och familjemedlemmar?
– Kan enskild firma söka stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Anställda som korttidspermitteras – frågor och svar
– Mall för avtal om korttidsarbete (korttidspermittering) – ladda ned här
– Vilka krav ställs på företag som söker stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.