Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Vilka omfattas av korttidsarbete

Foto: Vilka omfattas av korttidsarbete

Stödet för korttidsarbete (korttidspermittering) gäller inte för alla anställda. Här går vi igenom vilka som omfattas och vilka som inte gör det.

Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?

– Korttidsarbete (korttidspermittering) omfattar inte nyanställda, utan bara dem som var anställda i företaget tre månader före Tillväxtverkets godkännande.

Definition: Korttidsarbete och korttidspermittering har samma betydelse.

– Stödet gäller endast för de arbetstagare som företaget varit skyldig att betala arbetsgivaravgifter för under stödmånaden.

– I det första förslaget var inte arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj stödberättigande. Detta familjemedlemsundantag har dock slopats för stödmånader som infaller från och med den 16 mars 2020 till och med den 31 december 2020. Nu kan alltså stöd sökas även för familjemedlemmar som är anställda i arbetsgivarens företag.

Tips! Här går vi igenom vilka företag som kan söka stöd för korttidsarbete (tidigare korttidspermittering) och vilka som inte kan göra det.

Läs mer här: Vilka företag kan ansöka om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Är korttidsarbete (korttidspermittering) frivilligt för de anställda?

Både och. Om det är reglerat i kollektivavtal så gäller det. Om inte, krävs godkännande i avtal med respektive medarbetare.

Inkluderas varslad och uppsagd personal i avtal om korttidsarbete (korttidspermittering)?

Enligt ordinarie lagstiftning kan företag få stöd enbart för varslad personal. Men, under undantagsperioden 2020 kan man få det även för uppsagd personal. Såväl varslad som uppsagd personal inkluderas i avtalet på samma villkor som andra anställda.

Tips! Så överlever ditt företag Coronakrisen – lyssna på våra bästa tips i podden Business Hacks

Alla anställda lyder inte under ett centralt kollektivavtal – måste vi ha olika avtal då?

Nej, kollektivavtalet gäller i praktiken för alla anställda medarbetare. Det spelar här ingen roll om några medarbetare inte är fackligt organiserade, eller om de tillhör en fackförening som ditt företag inte har kollektivavtal med.

Tips! Få de senaste uppdateringarna om Corona för företagare + inspiration som får ditt företag att lyckas bättre. Gör som 10 000-tals företagare, följ Driva Eget på Facebook, Driva Eget på Instagram eller Driva Eget på LinkedIn (eller allihop!)

Kan olika medarbetare få olika procentnivåer av korttidsarbete (korttidspermittering)?

Detta beror på om ni har ett kollektivavtal eller inte.

Om ditt företag har ett centralt kollektivavtal så regleras tillämpningen av korttidsarbete och vilka anställda som ska omfattas av det i ett lokalt avtal. Vilka anställda som omfattas, och i vilken grad arbetstid och lön minskas, regleras då detta lokala avtal. Det kan således se olika ut mellan olika grupper av anställda.

Om ditt företag däremot inte har ett kollektivavtal, så ska minst 70 procent av medarbetarna inom en viss driftsenhet godkänna och delta i korttidsarbetet. Här ska den arbetstids- och löneminskning som har avtalats vara densamma för alla deltagande anställda inom driftsenheten.

Vad menas med en driftsenhet?

Med en driftsenhet menas en geografiskt avgränsad enhet, inte en organisatorisk. Exempel på detta kan vara en butik, en fabrik eller ett inhägnat industriområde. Driftsenheten behöver inte vara en självgående ekonomisk enhet, det handlar mer om att den ska vara en fast utgångspunkt för arbetet.

Tips! För att kunna avtala om korttidsarbete behöver du komma överens med minst 70 procent av de anställda (om företaget inte har kollektivavtal). Här finns en avtalsmall för korttidsarbete du kan använda.

Läs mer här: Mall för avtal om korttidsarbete (korttidspermittering) – ladda ned här

Kan vi byta omfattning på korttidsarbetet efter en tid, eller återgå till normal arbetstid?

Ja, ditt företag kan ändra korttidsarbetets omfattning efter hand. Detta behöver dock regleras i ett nytt lokalt kollektivavtal (eller i ett avtal med de deltagande (minst) 70 procent av de anställda, om kollektivavtal saknas). På samma sätt kan ni återgå till ordinarie arbetstid. Detta kommer givetvis att påverka ersättningsgraden.

Hitta nya kunder i Corona-krisen: I Facebook-gruppen "Välj en småföretagare" kan du hitta nya kunder och hjälpa andra småföretagare att klara sig.

Kan vi först införa korttidsarbete och sedan säga upp personalen? Och tvärtom, kan vi säga upp personal och införa korttidsarbete för dem?

Svaret är ja. Med undantagsreglerna 2020 är det är möjligt att få stöd även under uppsägningstiden, om personal företaget infört korttidsarbete för sägs upp.

Det är även möjligt att, under 2020, införa korttidsarbete för redan uppsagd personal. Enligt de ordinarie reglerna kan dock stöd inte utgå under uppsägningstid (det vill säga under normala omständigheter för korttidsarbete).

Kan företaget få stöd för korttidsarbete för varslad eller uppsagd personal?

Svaret är även här ja. Företaget kan enligt ordinarie lagstiftning få stödet endast för varslad personal, men under undantagsperioden 2020 gäller det även för uppsagd personal.

Kan företaget säga upp personal som är tillsvidareanställd, samtidigt som andra delar av arbetskraften omfattas av korttidsarbete?

Ja, detta är fullt möjligt. Glöm inte att ordinarie turordningsregler måste följas.

Finns det en gräns för hur många medarbetare ett företag kan korttidspermittera?

Nej, det finns inget sådant tak.

Om en anställd har anställningsstöd från Arbetsförmedlingen – vad gäller så?

Korttidsarbete påverkar inte anställningsstödet från Arbetsförmedlingen. Anställningsstödet räknas nämligen inte som ett företagsstöd utan som ett ekonomiskt stöd kopplat till en viss person.

I vissa fall kan kombinationen av korttidsarbete och anställningsstöd innebära en negativ lönekostnad, vilket Tillväxtverket är medvetna om.

Omfattas även visstidsanställda av stöd för korttidsarbete?

I vissa fall. Stödet kan gälla visstidsanställda om de var anställda vid jämförelsemånaden (se definition nedan) och om företaget bedöms uppfylla de grundkrav som finns för stödet i övrigt. Detta innefattar till exempel att företaget har vidtagit åtgärder för att minska personalkostnaden.

Vad menas med jämförelsemånaden?

När du söker stöd för korttidsarbete från ett startdatum som är mellan 16 mars 2020 och 31 mars 2020, ska dina anställda både ha varit anställda i mars och tre månader innan, det vill säga i december. Din jämförelsemånad blir i detta fall december.

Om du däremot lämnar in en ansökan i april och söker från ett startdatum i april eller senare, ska dina anställda både varit anställda i april och tre månader innan, det vill säga i januari. Din jämförelsemånad blir i detta fall januari.

Är det okej att anställa nya medarbetare när företaget har infört korttidsarbete?

Företaget ska i den mån det går bemanna uppkomna behov inom organisationen med anställda som deltar i korttidsarbetet. Om det finns behov av en typ av kompetens som ingen av de permitterade anställda har, exempelvis om någon med verksamhetskritisk kompetens har sagt upp sig, kan det dock vara nödvändigt att nyanställa.

Kom ihåg! Den nya medarbetaren omfattas inte av korttidsarbetet.

Gäller stöd för korttidsarbete för anställda som jobbar deltid?

Ja. Minskningen av arbetstid och lön ska i detta fall beräknas på omfattningen av deltiden och ordinarie deltidslön.

Exempel: Om en anställd arbetar deltid på 50 procent och får en arbetstidsminskning på 60 procent ska han eller hon alltså arbeta 20 procent av en heltid.

Omfattas även provanställda av stöd för korttidsarbete?

Företaget kan få stöd för provanställda givet att arbetsgivaren uppfyller de krav som ställs på stödet i övrigt. Kom ihåg att ett av de grundkraven är att företaget måste ha gjort vad det kan för att minska kostnaden för arbetskraft.

En anställd har fått ändrad anställningsform efter jämförelsemånaden – kan hen ingå i korttidsarbete?

Kom alltid ihåg: Grundkravet för att kunna söka stöd för korttidsarbete är att företaget gjort vad det kan för att minska kostnaden för arbetskraft. Om den anställde med ny anställningsform är kvar efter dessa åtgärder, med uppvisad lägre eller samma sysselsättningsgrad jämfört med jämförelsemånaden, kan denna person ingå i stödet.

Här är svaren på alla dina frågor om korttidsarbete (korttidspermittering)

Klicka på det ämne du vill ha hjälp med, så kommer du till en ny artikel om just det.

– Vad är korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Så ansöker du om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering) – steg-för-steg
– De vanligaste frågorna om korttidsarbete (korttidspermittering)
– Vilka företag kan ansöka om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Hur mycket sparar mitt företag på korttidsarbete (korttidspermittering)?
– När kommer pengarna och vem betalar lönen vid korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Gäller korttidsarbete (korttidspermittering) för ägare i aktiebolag och familjemedlemmar?
– Kan enskild firma söka stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Anställda som korttidspermitteras – frågor och svar
– Mall för avtal om korttidsarbete (korttidspermittering) – ladda ned här
– Vilka krav ställs på företag som söker stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.