6 digitala trender 2022 – så får ditt företag försprång

Josefin Wallin

Uppdaterades: 25 januari, 2022
Publicerades: 31 januari, 2022

Här är 6 digitala trender för 2022 som vi kommer se allt mer av. Ge ditt företag försprång redan idag och se över vad ni bör satsa på.

1.Social Shopping växer

Här är möjligheten för dig som har en digital plattform för din försäljning – men också dig utan en. Det innebär att egentligen alla på ett relativt enkelt sätt kommer kunna sälja sina produkter på detta sättet. Flera plattformar satsar på att utveckla dessa lösningar än mer. Du som företag? Du bör absolut spana in trenden och göra dig redo att hoppa på tåget.

2. Äkta innehåll i sociala medier

Kunderna är trötta på säljande, polerat och påklistrat innehåll i sociala medier. Tillåt er att vara mer transparenta, bjud in, och våga vara lite mer personlig. Detta är extra viktigt för Generation Z, det vill säga personer födda omkring 1995 och 2012. Denna grupp utgör också en mycket stor del av de konsumenter som rör sig digitalt.

3. AI och AR = sant

Kanske känns det som om AI och AR är lite för långt från gemene företagare att tänka på? Tänk om! Det är väl värt att se hur denna teknik kan bli en förlängning av ert erbjudande. Redan idag kan du testa både glasögon och tapeter genom AR för att få en större känsla för hur produkten faktiskt ser ut på dig – eller hur tapeten gifter sig med dina nya gardiner. Kan denna teknik vara någonting för er?

4. Gör det rörligt – men gör det snabbt

Att skapa rörligt innehåll är bra, vilket knappast är någon direkt nyhet. Däremot så visar trenden att du nu inte enbart behöver tänka rörligt – utan också snabbt. Format som Reels och Instagram Stories är vad kunderna gillar. Det kräver att vi företagare hänger med. Att i ett snabbt format fånga sitt budskap är därför en konst som du snarast bör träna upp.

5. Skräddarsytt innehåll efter kundens behov

Digitala trender 2022 sätter kunden och användaren i stort fokus. Exempel på företag som förstått vikten av att bygga sin försäljning på skräddarsytt innehåll efter kundens behov är exempelvis Amazon. Här analyseras ditt köpbeteende för att i nästa steg visa upp produkter som tros passa dig. Ett steg i att förenkla för kunden och förstås ett sätt att sälja mer. Ett tips till fler e-handlare att se över och implementera?

6. UGC – låter krångligt? Enklare än du tror!

UGC, kanske inte en term du snubblat över? Det innebär helt enkelt användargenererat innehåll (user generated content). Det innebär att du helt sonika låter dina kunder skapa innehållet. Kanske är de nöjda och fotar av dina produkter? Detta innehåll ber du sedan om lov att få använda. Vilket de flesta högst troligtvis blir smickrade av och helt sonika tackar ja till.

I sin enklaste form kan du dela kundens innehåll på sociala medier – eller så använder du innehållet och lägger själv upp detta med kundens positiva upplevelse i fokus. Smart, enkelt – och ett effektivt sätt att öka trovärdigheten kring din tjänst eller produkt.

Gillar du digitala trender?

Här finner du mer läsning om dina kunders beteende på nätet. Hur ser svenskarnas nätvanor ut och hur lyckas man med sin e-handel? Även 6 grymma företag att inspireras av på sociala medier.