6 grymma företag att inspireras av på sociala medier

Josefin Wallin

Uppdaterades: 22 december, 2021
Publicerades: 28 december, 2021
Foto av: Adobe Stock

Vad gör man när inspirationen tryter och ert flöde känns trist och tråkigt? Jo, man sneglar på, och inspireras av, andra företag som gör ett grymt jobb på sociala medier. Här listar vi Driva Egets 6 favoriter.

1. Bubs Godis

Inte ett storföretag direkt – men det hindrar inte Bubs från att med en stor nypa humor charma sin fans. Flera hundra tusen följer företaget kring deras gemensamma kärlek – godisskallarna. Nyfiken på att hitta inspiration till ditt eget företag på sociala medier? Kika in deras Facebooksida.

2. ICA

Vem har inte en relation till ICA? På deras sociala medier blandar de glatt recept och matinspiration med roliga inslag från sin tv-reklam. Dessutom har de blivit smått legendariska i sitt sätt att bemöta och besvara kommentarer.

3. Livrustkammaren

Man. Kan. Inte. Missa. Livsrustkammaren. Man varken kan, eller får, i dessa sammanhang. Om någon lyckas med sitt ”why” (som rimligtvis är att förmedla sin kunskap och visa upp sin utställning som museum) är det dem. ”Alldaglig” historia förvandlas på deras kanal till underhållande populärkultur. Där historia möter nutid och aktualiteter som på ett humoristiskt sätt klockrent går hem i flödet. Här kan du spana in Livrustkammaren.

4. Oatly

Om något företag verkligen hittat sin tonalitet så är det Oatly (för övrigt inte enbart i sociala medier). Med vass copy och en cool tonalitet trollar de fram en trist produkt till en livsstilssymbol. Ett gott exempel på det geniala i all enkelhet. Vill du också inspireras av Oatly? Kika in deras Facebook.

5. Wermlands Mejeri

Vad kan ett litet värmländskt företag briljera med på sociala medier? Jo, en röd tråd sprunget ur sin vision om värmländska och närproducerade produkter. Här finner du humor, hjärta och engagerande innehåll som följarna bjuds in till. Vad sägs exempelvis om en namninsamling för att göra kossan till Värmlands landskapsdjur? Ett företag som aldrig glömmer syftet eller hjärtat bakom sin produkt. Båda vilket de på ett kreativt sätt väver in i allt sitt innehåll på ett föredömligt sätt. Ta er en titt på deras Facebook.

6. Ellos

Ett företag som fattat galoppen när det gäller att lyfta fram människan i flödet. Samarbeten med influencers har varit lyckat och de är inte rädd för att lyfta människan bakom kunden. Här får alla synas och man tänker mångfald när det gäller människor, kroppar och utseende som känns väldigt modernt. För visst har vi väl kommit hit nu? Att företag faktiskt borde inse att modekonsumenterna faktiskt inte alls ser likadana ut? Detta tänk varvar de med inspirerande produktbilder. Här har faktiskt kunden själv chans att bli en av Ellos modeller i ”Faces of Ellos”. Kul och inspirerande tänk – kika mer här.

Driver du företag och älskar sociala medier? Här finns mer läsning