Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från GDPR DOKUMENTATION AB

Affärsjuridik, Avtal, Patent & Varumärken

Verktygen som gör det enkelt att följa GDPR-lagen utan att vara expert

Sponsrad artikel 22 december, 2021 4 minuters läsning
gdpr lagen

För många företagare är GDPR-lagen något man helst vill glömma. Krångligt, svårt och fullt av fallgropar. Men nu finns det två verktyg som gör jobbet enklare och minimerar risken att det blir fel.

Alla verksamheter som hanterar personuppgifter, små eller stora spelar, måste följa dataskyddsförordningen GDPR. Det har EU bestämt.

– Tyvärr förekommer det en hel del slarv, för att man inte riktigt förstår eller för att man tycker att det är allt för komplicerat, tar mycket tid och att det finns viktigare saker att lägga kraft på, säger Kim Hammar, delägare i företaget GDPR-dokumentation i Sverige.

– Men den som struntar i lagstiftningen eller inte håller sig uppdaterad riskerar kännbara straffavgifter. Upp till fyra procent av omsättningen eller som högst 20 miljoner euro. Något som i värsta fall kan äventyra hela verksamheten.

Kim Hammar understryker att det är vanligt att det finns en osäkerhet bland många företag kring hur man ska säkerställa att man verkligen följer regelverket, att man inte gör fel.

– Det finns de som har bra koll och har investerat stora summor för att göra rätt. Andra, framför allt mindre och medelstora företag, trevar sig fram. Och det är här vi kommer in i bilden med våra tjänster som är utvecklade för att det ska vara lätt att göra rätt, fortsätter Kim Hammar.

– Med vår GDPR-portal får man en steg-för-steg-guide baserad på en rad frågor om hur man hanterar personuppgifter i sin verksamhet. Beroende på svar får man följdfrågor som till sist mynnar ut i en att-göra-rekommendation.

– Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att GDPR-direktivet är ett levande dokument.
Därför är det nödvändigt med uppföljning med jämna mellanrum. GDPR-portalen fungerar som en abonnemangstjänst. Inledningsvis betalar man en startavgift på 5 000 kronor och därefter 199 kr per månad.

En andra produkt som Kim Hammar vill lyfta fram är den nya cookiebanner som hans företag har utvecklat tillsammans med erfarna jurister och IT-utvecklare.

– Från och med första kvartalet nästa år genomförs en uppdatering av E-privacylagen som innebär att den som besöker ett företags webbplats första gången aktivt ska godkänna mer i detalj vilka uppgifter som man är beredd att dela med sig av, berättar Kim Hammar.

– I dag finns visserligen en viss reglering, men den är ganska tandlös eftersom den som bryter mot den inte riskerar några sanktioner, vilket kommer att bli fallet när det nya regelverket kommer på plats.

Cookies, eller kakor på svenska, är det som gör det möjligt att navigera på hemsidan, att använda en webbshop eller genomföra en ekonomisk transaktion. Men det kan också vara insamling av data, till exempel uppgifter om vem som har besökt sajten, hur ofta, vilka sidor man besökt, vilka produkter man är intresserad av plus mycket mer.

– Den informationen sparas och kan sedan ligga till grund för företagets marknadsföring genom olika riktade erbjudanden. I vissa fall säljs också informationen vidare till andra företag som med utgångspunkt från insamlad data riktar nya erbjudanden, konstaterar Kim Hammar.

Med den nya typ av cookiebanner som GDPR-dokumentation har utvecklat får företag ett komplett verktyg där besökaren på webbplatsen steg för steg måste godkänna hur mycket information han eller hon vill dela med sig av.

– Det handlar om nödvändiga cookies för webbplatsens grundläggande funktioner som redan på förhand är ikryssade. Därefter måste man som besökare godkänna funktionella cookies som exempelvis inloggningsuppgifter för att kunna handla i webbshopen från gång till gång.

– Nästa som ska godkännas handlar om insamling av statistik baserat på vad man som besökare har gjort på sajten. Och till sist att man godkänner att man i fortsättningen är beredd att ta emot erbjudanden från företaget eller andra företag som det aktuella företaget samarbetar med. Olika cookies sparas sedan olika lång tid beroende på syfte och funktion.

Verktyget scannar dessutom kontinuerligt av och uppdaterar hemsidan för att säkerställa att det som finns där följer EU:s regelverk.

Det hela kan verka komplicerat, men det är något som alla företag måste förhålla sig till framöver. Enkelt förklarat finns det några saker som man i fortsättningen måste säkerställa.

– På hemsidan måste det finnas information om vilken cookiepolicy man som företag har. Man måste också inhämta samtycke via en cookiebanner. Vidare måste man garantera att cookies som samlar in personuppgifter följer GDPR-kraven och sist men inte minst säkerställa att man inte placerat några otillåtna cookies på sajten.

– Gör man inte det riskerar man ekonomisk bestraffning av samma dignitet som om man struntar i eller slarvar med GDPR-direktivet helt och hållet.

– Även när det handlar om cookiebannern handlar det om en abonnemangstjänst med en startavgift på 3 000 kronor och sedan en löpande månadsavgift på 100 kronor. Det ska vara lätt att göra rätt, avslutar Kim Hammar.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.