Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Varning för Google-bluffen

26 september, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Google

Foto: Det är inte så enkelt att hamna överst på googles förstasida. Foto: Getty Images

Det har blivit allt vanligare med säljare som lovar att ditt företag hamnar på Googles förstasida om du bara köper deras tjänster. Jenny (fingerat namn), som driver en städfirma i södra Sverige, kontaktades och nu vill hon varna andra.

– Han sa att han hette Kalle och ringde från företaget Digital Highwayz i Borås, och påstod att det var de som hade platserna på Googles förstasida och kunde garantera att man hamnade där.

Enligt Jenny sa Kalle att fakturan skulle komma först då hennes företag hamnat på förstasidan. Hon frågade flera gånger om det stämde. Men när man skulle spela in en orderbekräftelse hette det i stället ”fakturastart när produktion är klar”.

– Det är en väsentlig skillnad, säger Jenny, som avbröt samtalet.

Då fick hon mejl från ett annat företag som plötsligt tog över och skulle fullfölja avtalstecknandet via mejl. Även där stod det att ”Observera att fakturering endast sker efter lanserad kampanjsida. Precis som vi kom överens om”.

– Men det var ju inte vad vi kom överens om, säger Jenny, som tycker att det rör sig om ett bedrägeriförsök.

Bli referenskund


Men Digital Highwayz gav sig inte. I ett nytt samtal några dagar senare, som Jenny spelade in, drog säljaren Alex hela försäljningspitchen igen. Jenny fick dessutom höra att hon skulle bli referenskund, och slippa betala 45 000 kronor för paketet. I stället skulle det bara kosta 990 kronor i månaden.

Ludvig Isacson på Förenade Bolag har lyssnat på inspelningen och känner till upplägget väl:

– Mycket av det som sägs i säljet är direkt felaktigt. Det är inte seriöst.

Peter Forsman, bedrägeriexpert och abuseansvarig på IIS, som har hand om den svenska toppdomänen .se, ryser när han hör begreppet ”Googles förstasida”.

– Googles förstasida består bara av sökrutan. Vad man menar är första sidan i sökresultatet för ett visst sökbegrepp. De flesta som söker klickar sig aldrig vidare till sida två eller tre, det är alltså viktigt att synas på första sidan. Men resultatet beror inte bara på vilket ord eller vilken sökfras du söker med, utan också om du är inloggad på Google eller inte och din tidigare sökhistorik.

– De lovar helt enkelt sånt de inte kan hålla, säger Peter Forsman.

Det Digital Highwayz gör är att skapa en separat kampanjsida, en ”landningssida”, för sin kund, som de sedan försöker få att stiga i sökresultatet. Sidan blir inte en del av kundens egen webbplats, om denne redan har en, utan skapas med ett eget domännamn som kampanj-städning.se till exempel.

Sälja sidan till konkurrenten


Även om landningssidan skulle hamna högt i sökresultatet kan kunden bara dra nytta av den så länge denne betalar. Säger man upp tjänsten kan företaget sälja sidan till en konkurrent i stället.

Påståendet om att bli referenskund är ett 10–15 år gammalt försäljningstrick från ett ökänt Boråsföretag som sålde produktion av hemsidor. Kunden skulle då, mot att ställa upp som referens, bara behöva betala för själva ebbhotellet – som dock kostade tio gånger så mycket som normala webbhotell.

William Rydh är delägare i båda företagen som hanterat ärendet. Han vill först inte tro att företagets säljare använt metoderna ovan, trots att två av dem nyligen arbetat på ett varningslistat Boråsföretag som också sålt Googleplaceringar. När han fått lyssna på flera ljudfiler som Driva Eget fått ta del av erkänner han dock att det är Digital Highwayz som ringt.

– Det som sagts i dessa samtal är 100 procent oacceptabelt och dessutom avviker det från det manus som de fyra anställda tilldelats, säger han och berättar att den förklaring han fått av säljchefen är att de berörda försäljarna hamnat i en svacka, och då använt gamla säljmallar i hopp om att bryta svackan.

Men när Driva Eget gör en sökning efter andra av Digital Highwayz landningssidor och ringer två slumpvisa kunder visar det sig att löften om ”Googles förstasida” förutom i maj använts i samtal både i januari och i mars 2018. Ingen av dessa kunder är nöjda.

William får nu erkänna att man inte haft koll på säljarna.

– Vad man sagt i säljsamtalen är oförlåtligt, det är inte tillåtet. Det kommer aldrig mer att ske. Alla har fått en skriftlig varning.

Driva Eget får också ta del av utdrag som ska visa hur de två kunderna hamnat i sökresultatet. En av kunderna återfinns faktiskt på första sidan, i alla fall med fyra av tio sökfraser. Den andra kunden gör inte det.

Att klättra i rankingen kan ta tid; det finns exempel där det gått mycket bättre för kunderna, betonar William.

Fotnot: Digital Highwayz finns inte med på Svensk Handels eller Förenade Bolags varningslistor.

Så undviker du säljbluffarna

Eftersom allt fler använder internet för att hitta varor och tjänster är det rimligt att det råder stor efterfrågan för exponering genom dessa kanaler, men få slutkunder vet hur det egentligen fungerar, menar Ludvig Isacsson på Förenade Bolag.

Detta har skapaten gråzonsförsäljning där säljarens löften inte nödvändigtvis är det du som kund förväntar dig. Säljare av den mindre seriösa sorten tänjer i olika mån på sanningen, ibland till orimlighet.

Det är väsentligt mer komplext att marknadsföra sig idag och det ställer högre krav på dig som kund.Som alltid med uppsökande försäljning, exempelvis telefonbaserad, bör man göra efterforskningar på egen hand och prata med olika leverantörer för att få en bättre bild av vad du verkligen behöver. En seriös verksamhet kanske är dyrare, men ger också bättre resultat. Skillnaden kan vara enorm och du undviker snabba, riskfyllda beslut.

TEXT AV: Anders Nyman


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.