Det är inte så enkelt att hamna överst på googles förstasida. Foto: Getty Images

Varning för Google-bluffen

Samuel Karlsson

Publicerades: 26 september, 2018

Det har blivit allt vanligare med säljare som lovar att ditt företag hamnar på Googles förstasida om du bara köper deras tjänster. Jenny (fingerat namn), som driver en städfirma i södra Sverige, kontaktades och nu vill hon varna andra.

– Han sa att han hette Kalle och ringde från företaget Digital Highwayz i Borås, och påstod att det var de som hade platserna på Googles förstasida och kunde garantera att man hamnade där.

Enligt Jenny sa Kalle att fakturan skulle komma först då hennes företag hamnat på förstasidan. Hon frågade flera gånger om det stämde. Men när man skulle spela in en orderbekräftelse hette det i stället ”fakturastart när produktion är klar”.

– Det är en väsentlig skillnad, säger Jenny, som avbröt samtalet.

Då fick hon mejl från ett annat företag som plötsligt tog över och skulle fullfölja avtalstecknandet via mejl. Även där stod det att ”Observera att fakturering endast sker efter lanserad kampanjsida. Precis som vi kom överens om”.

– Men det var ju inte vad vi kom överens om, säger Jenny, som tycker att det rör sig om ett bedrägeriförsök.

Bli referenskund

Men Digital Highwayz gav sig inte. I ett nytt samtal några dagar senare, som Jenny spelade in, drog säljaren Alex hela försäljningspitchen igen. Jenny fick dessutom höra att hon skulle bli referenskund, och slippa betala 45 000 kronor för paketet. I stället skulle det bara kosta 990 kronor i månaden.

Ludvig Isacson på Förenade Bolag har lyssnat på inspelningen och känner till upplägget väl:

– Mycket av det som sägs i säljet är direkt felaktigt. Det är inte seriöst.

Peter Forsman, bedrägeriexpert och abuseansvarig på IIS, som har hand om den svenska toppdomänen .se, ryser när han hör begreppet ”Googles förstasida”.

– Googles förstasida består bara av sökrutan. Vad man menar är första sidan i sökresultatet för ett visst sökbegrepp. De flesta som söker klickar sig aldrig vidare till sida två eller tre, det är alltså viktigt att synas på första sidan. Men resultatet beror inte bara på vilket ord eller vilken sökfras du söker med, utan också om du är inloggad på Google eller inte och din tidigare sökhistorik.

– De lovar helt enkelt sånt de inte kan hålla, säger Peter Forsman.

Det Digital Highwayz gör är att skapa en separat kampanjsida, en ”landningssida”, för sin kund, som de sedan försöker få att stiga i sökresultatet. Sidan blir inte en del av kundens egen webbplats, om denne redan har en, utan skapas med ett eget domännamn som kampanj-städning.se till exempel.

Sälja sidan till konkurrenten

Även om landningssidan skulle hamna högt i sökresultatet kan kunden bara dra nytta av den så länge denne betalar. Säger man upp tjänsten kan företaget sälja sidan till en konkurrent i stället.

Påståendet om att bli referenskund är ett 10–15 år gammalt försäljningstrick från ett ökänt Boråsföretag som sålde produktion av hemsidor. Kunden skulle då, mot att ställa upp som referens, bara behöva betala för själva ebbhotellet – som dock kostade tio gånger så mycket som normala webbhotell.

William Rydh är delägare i båda företagen som hanterat ärendet. Han vill först inte tro att företagets säljare använt metoderna ovan, trots att två av dem nyligen arbetat på ett varningslistat Boråsföretag som också sålt Googleplaceringar. När han fått lyssna på flera ljudfiler som Driva Eget fått ta del av erkänner han dock att det är Digital Highwayz som ringt.

– Det som sagts i dessa samtal är 100 procent oacceptabelt och dessutom avviker det från det manus som de fyra anställda tilldelats, säger han och berättar att den förklaring han fått av säljchefen är att de berörda försäljarna hamnat i en svacka, och då använt gamla säljmallar i hopp om att bryta svackan.

Men när Driva Eget gör en sökning efter andra av Digital Highwayz landningssidor och ringer två slumpvisa kunder visar det sig att löften om ”Googles förstasida” förutom i maj använts i samtal både i januari och i mars 2018. Ingen av dessa kunder är nöjda.

William får nu erkänna att man inte haft koll på säljarna.

– Vad man sagt i säljsamtalen är oförlåtligt, det är inte tillåtet. Det kommer aldrig mer att ske. Alla har fått en skriftlig varning.

Driva Eget får också ta del av utdrag som ska visa hur de två kunderna hamnat i sökresultatet. En av kunderna återfinns faktiskt på första sidan, i alla fall med fyra av tio sökfraser. Den andra kunden gör inte det.

Att klättra i rankingen kan ta tid; det finns exempel där det gått mycket bättre för kunderna, betonar William.

Fotnot: Digital Highwayz finns inte med på Svensk Handels eller Förenade Bolags varningslistor.

Så undviker du säljbluffarna

Eftersom allt fler använder internet för att hitta varor och tjänster är det rimligt att det råder stor efterfrågan för exponering genom dessa kanaler, men få slutkunder vet hur det egentligen fungerar, menar Ludvig Isacsson på Förenade Bolag. 

Detta har skapat en gråzonsförsäljning där säljarens löften inte nödvändigtvis är det du som kund förväntar dig. Säljare av den mindre seriösa sorten tänjer i olika mån på sanningen, ibland till orimlighet.

Det är väsentligt mer komplext att marknadsföra sig idag och det ställer högre krav på dig som kund. 

Som alltid med uppsökande försäljning, exempelvis telefonbaserad, bör man göra efterforskningar på egen hand och prata med olika leverantörer för att få en bättre bild av vad du verkligen behöver. En seriös verksamhet kanske är dyrare, men ger också bättre resultat. Skillnaden kan vara enorm och du undviker snabba, riskfyllda beslut.

TEXT AV: Anders Nyman