Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

”Jag är rädd att de ska bli för nöjda”

12 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Illustration Göran Uggla

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och välmåendet. Den här gången är det Marianne som är orolig för att personalen ska bli för nöjd.Hej Madeleine!

Jag driver ett företag där vi erbjuder konsulttjänster. Och det går bra! Jag har anställt flera personer bara sista åren och nu är vi tio anställda förutom mig. Det är superkul förstås. Jag gillar verkligen känslan av att komma till jobbet och ha ett eget team där.

Frågan är bara hur vi upprätthåller den här vi-känslan. Så länge allt var nytt och vi började få fart under hjulen så kunde jag märka hur de anställda drevs av glädjen ihop med mig.

Men de som tillkommit med tiden var ju inte med i början när vi verkligen fick kämpa ihop för att få skjuts på intäkterna.

Nu är jag rädd att mina medarbetare ska börja vänja sig vid att det går bra och att man börjar slappna av och luta sig tillbaka, samtidigt som man förväntar sig mer av mig som arbetsgivare i form av förmåner och gärna resor.

Och visst, finns det ekonomi för det så har ju inte jag emot att ge förmåner, men jag vill inte tappa den här känslan av att vi driver företaget tillsammans och jobbar mot gemensamma mål. Inte bara mina mål.

Min största fasa är att de ska bli nöjda på så sätt att de inte längre tittar framåt och letar nya vägar, utan nöjer sig med gamla upptrampade stigar.

Har du några knep för hur jag får gruppen att svetsas ihop ännu mer så att det fortsätter att vara roligt att gå till jobbet? Finns det några speciella övningar vi kan göra? Eller måste jag hyra in någon? Och hur får jag medarbetare som inte riktigt tar för sig lika mycket att våga ta plats bland mer högljudda kollegor?

/MarianneMadeleine Gauffin Rahmes råd:

Rädslan handlar nog mer om dig

Så härligt att höra att det går bra för dig. Jag antar att hårt arbete ligger bakom det faktum att du kunnat anställa hela tio personer i din verksamhet. Bra gjort! Att gå till jobbet och vara glad, nöjd och förväntansfull inför en ny spännande dag är förstås underbart och inte alla förunnat!

Din rädsla är att medarbetarna ska nöja sig med det som är – förvalta – medan du själv vill vidare mot nya stjärnor. Du räds också att de ska bli mer krävande gentemot företaget, alltså dig, utan att ge så mycket tillbaka.

Det här är rädslor som jag tror du kan ha nytta av att dyka lite djupare i. Finns det sådana rädslor allmänt i ditt liv, det vill säga att du oroar dig för att människor vill ha något av dig – mer än det du har att ge? Har du rädsla för att bli utnyttjad? Om ja, varifrån kommer dessa rädslor?

De flesta av våra djupare rädslor kommer från det vi var små. Vi utsattes för olika programmeringar kring hur livet är. En sådan kan vara att ”människor vill ha något av mig som jag inte kan ge”. Så ta ett steg tillbaka och tänk och känn noga efter vad du fått med dig för rädslor i livet.

Det förändrar inte allt för att du vet. Däremot kan du förstå att det du känner nu med dina anställda inte handlar så mycket om dem som om dig själv.

Det finns mycket du kan göra för att hålla en gemensam och bra kurs med god sammanhållning. En god idé är att planera för återkommande personaldagar med teman som intresserar och engagerar. Kontentan måste vara att går det bra för företaget så går det också bra för de anställda.

Här kan du vara tydlig med att du själv har fokus på gemensam utveckling, gemensamma mål och vägen dit. Du behöver inte ha allt klart för dig utan du kan ha dina övergripande mål fastställda och låta dagen handla om hur ni ska nå dit och hinder på vägen, både som grupp och som individer.

Var oerhört öppen för andras synpunkter, idéer och tankar. Låt det bli ett fritt och kreativt flöde av era tankar. Allt kan få uttryckas och vändas och vridas på för att därefter reduceras till de gemensamma målen.

Det är viktigt att du har dina medarbetare med på tåget – att du är lyhörd för deras behov. Det betyder inte att du måste tillgodose alla dessa behov, men de flesta människor tycker om att bli sedda och lyssnade till.

De som du nämner har lite svårt att ta plats och ta för sig kanske behöver uppmärksammas lite extra. Fråga dem hur det kan bli lättare för dem att ta plats och våga göra sig hörda. Vad behöver de för att utvecklas?

Detta med att uvecklas är något som inte alla självklart är intresserade av. För en del är det centralt att få komma vidare, medan andra nöjer sig bättre med det som är. Man får tillåta olikheterna. Att inte vilja utveckling för egen del är inte detsamma som att man inte kan delta i utvecklingen på jobbet.De flesta av oss vill också känna att vi uppskattas och belönas när vi gör något bra. Här kan du tänka ut bra system/modeller för att visa dina anställda uppskattning och kanske belöning. Detta kan också vara en diskussionspunkt för en temadag.

Inspirationsdagar/utvecklingsdagar bör ha en struktur som ni följer. Ju mer du tänkt igenom och ju mer du själv är klar och medveten om syftet med dagen desto bättre blir det för er alla.

Det är också viktigt för dina anställda att få ha enskilda samtal med dig. Dessa kan syfta till att ta pulsen på hur det är just nu på jobbet, eventuella hinder man upplever i gruppen eller inom sig själv. Vart vill den enskilde? Hur ska han/hon nå dit? Rädslor? Stöd på vägen? Ju mer konkret det det är, desto lättare att följa vägen.

Du kan förstås göra delar eller helheten av allt detta själv, eller ta hjälp utifrån. Var då noga med att det blir ett upplägg som du själv tänkt dig och inte en struktur som baserar sig på ett standard dito.

Du har mycket spännande att se fram emot. Kanske är du bara i början av en intressant och stimulerande resa i arbetets tecken?!

Lycka till!Madeleine
Gauffin Rahme


Leg psykolog och leg psyko-terapeut


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.