Bli en vinnare 2018! Foto: Getty Images

21 heta trender – bli en vinnare 2018

Redaktionen

Publicerades: 3 januari, 2018

Vi tittar i spåkulan och listar det nya årets vinnande trender!

1. AI tar över
AI inom hälsa och sjukvård, robothandläggare, robotrådgivare och AI-kundtjänst blir allt vanligare. I princip alla applikationer och tjänster kommer innefatta någon form av AI.

2. Sociala tjänster
När allt mer blir automatiserat är det lätt att tänka ”vilka jobb blir kvar då?”Jo, de jobb där våra speciella egenskaper som människor är outbytbara – med våra sociala förmågor och empatiska insikter. Vård och omsorg hör till de här områdena där vi människor aldrig kan bli fullt ut ersatta.

3. Personlig-interaktioner
Som en motreaktion till att AI blir allt vanligare kan den som vågar gå mot strömmen och satsar på personlig kommunikation sticka ut från mängden. Personliga relationer har visat sig vara ett sätt att öka försäljningen och stärka företagen. Den som satsar på att kommunicera meningsfullt och roligt kommer bli en vinnare.

4. Kortlivat- och kort innehåll
Tålamodet krymper och kravet på snabbhet ökar. Snapchat har förändrat beteendet för en stor grupp användare. Innehållet visas bara under 24 timmar och troligen kommer vi få se andra kanaler anpassa sig till detta nya beteende. Även formaten kommer bli kortare. Google, Facebook, Fox och Youtube har alla presenterat satsningar på 6 sekunders reklamfilmer. Användaren vill ha snabbare innehåll. Vi kommer troligen få se kortare och intensivare reklamfilmer – vilket ställer helt nya krav på hur man berättar varumärkets budskap på endast 6 sekunder.

6. Förtroende allt viktigare
I en värld med allt mer falska nyheter, bluffakturor och internetbedrägerier blir förtroendet till tekniken och varumärket hårdvaluta. Om dina användare inte litar på din teknik eller dina betalningslösningar, spelar det ingen roll hur coola eller smarta de är.

7. Prenumerationstjänster
I spåren av Spotify, Netflix och Storytels framgångar blir vi allt mer benägna att äga mindre och hyra mer. Vi vill få våra önskemål uppfyllda när andan faller på men slippa undan ansvaret som det innebär att äga. Det kan handla om allt från bilar till telefoner och musik och filmer. Under 2018 kommer allt fler företag övergå till prenumerationstjänster och abonnemang.

8. Berget med kinabrev växer
Varje dag kommer 100 000 paket till Arlanda flygplats från Kina. Majoriteten är privatpersoners köp från bland annat Alibaba. Det är en revolution som skakar detaljhandeln.

9. De fem stora tar över
Plötsligt är de stora plattformsföretagen överallt. Om de fem största – Apple, Google, Amazon, Alibaba och Facebook fortsätter växa med nuvarande tillväxt kommer de ha lika stor omsättning som Frankrikes och Tysklands samlade BNP redan 2025. Kan någon utmana de stora jättarna eller fortsätter de ta marknadsandelar 2018?

10. Gallerior blir upplevelsecentrum
Många olyckskorpar har kraxat om den fysiska butikens död i spåren av e-handelns framfart. Men en stark trend är att butiken blir ett showroom som ökar värde, både i sig själv och i kombination med e-handel.

9. Nanoteknik
Superspännande område där man jobbar med de allra minsta partiklarna (en nanometer är en miljondels millimeter!). Nanotekniken väcker enorma förhoppningar om en bättre framtid. Både när det gäller att hitta nya behandlingsmetoder för sjukdomar som energilösningar som kan få stor betydelse i energiomställningen. Och mycket mer!

10. Skönhet
Skönhetsvården växer snabbt. Tatuerade ögonbryn och lösögonfransar har kommit starkt och det finns inget som talar för att intresset ska avta. Se bara på lösnaglarna och löshåret som blivit en jätteindustri. Den som vant sig vid extra allt får svårt att gå tillbaka. Trenden under 2018 är går mer mot naturliga, organiska och giftfria skönhetsprodukter med fokus på att bibehålla hudens hälsa. Dessutom har marknadsföringen av kosmetika flyttat från kändisar till sociala medier influencers och word of mouth. Konsumenterna vill ha äkthet och sanning.

11. Odlat kött
Redan i början på 30-talet förutspådde Winston Churchill att vi skulle sluta slakta hela djur och i stället äta kött odlat under andra förutsättningar. 2013 serverade man i London den första burgaren lagad på labbodlat kött. Forskningen går ständigt framåt i jakten på kött utan slakt, mjölk utan kor och ägg utan hönor. Blir 2018 året då man tar ännu ett kliv närmare matbordet?

12. Laddstationer
Antalet laddbara bilar ökar snabbt i Sverige. Varje månad slås nya köprekord. Men vi behöver fler laddstationer. Kanske blir det du som driver på arbetet framåt?

13. Urkoppling
Efter ett par årtionden präglade av ny teknik som ska göra oss allt mer uppkopplade kommer motreaktionen. Att kunna ta semester från telefonen och mejlboxen är vår tids nya statusmarkeringar. Flera appar som begränsar skärmtiden och automatiskt skickar svarsmeddelanden när mejlen finns redan. Men det finns ännu utrymme för såväl teknik som stänger av – som upplevelser som gör detsamma.

14. Tystnad
Hänger förstås ihop med urkopplingen. När allt brusar blir behovet av tystnad allt större. Retreat-helger där man åker iväg för att vara tyst en hel helg har gått från att vara yogamördarnas grej till allmängods. Kanske kan man utveckla platser i staden med total tystnad också? Totalt ljudisolerade miljöer för återhämtning och hjärnvila?

15. Genuina upplevelser
En av nycklarna till Airbnb’s framgångar är inte bara ett billigare boende, utan också ett mer genuint boende. Att slippa den stora opersonliga incheckningsdisken på hotellet med någon proffssmajlande receptionist, utan att få ett riktigt möte med den du faktiskt flyttar in hos. När allt mer automatiseras blir det genuina än viktigare. Det är alltså ingen slump att även mindre turistguidningar med personliga tips vinner över chartrade jättebussen när det kommer till utvärderingar.

16. Augmented reality
Pokémon Go var som bekant superhiten som introducerade augmented reality, eller förstärkt verklighet, till den stora breda massan. Nu utvecklas nya applikationer hela tiden där man kan dra nytta av tekniken och förstärka upplevelserna markant.

 17. Egna hälsokontroller
Efter stegräknaren kom aktivitetsarmbanden som kollar sträckor, tid, puls, syre- och kaloriförbrukning. Och det här är sannolikt bara en del av vad vi kommer att övervaka. Vården går mer och mer mot självmonitorering – alltså att vi själva mäter olika värden som sedan samlas i datasystem hos doktorn för att bättre kunna ställa diagnos och rekommenderad behandling. Svenska uppfinningen Coala Heart ligger helt rätt med sin hjärtmonitor, som både kan upptäcka sjukdom och dämpa oro. Vad kommer härnäst?

18. Smyglyssna
Många av sökningarna på webben börjar med ”var hittar jag …” och ”vem kan rekommendera …”. Här är förstås ett gyllene tillfälle för företagare att gå in och svara och pusha för sina egna produkter, men också att lyssna på vad kunderna efterfrågar och kanske retar sig på. Men det missar många och kanske kan du rentav få idéer till nya tjänster här.

19. Allt med sol
På bara två timmar tar jorden emot lika mycket energi från solen som alla vi människor konsumerar på ett år. Det ger perspektiv. Här finns resurser! Efter solpaneler kommer fönsterglas som alstrar solenergi och takpannor som gör detsamma. Rot-avdrag på installationer, investeringsstöd och skattesubventioner ska alla främja solenergin – så här finns självklart möjligheter för den med bra produkter att erbjuda.

20. Bli en expert!
De mest kvalificerade jobben är också ett område där automatiseringen kommer att få svårt att slå igenom helt. När redovisningskonsulterna ser jobben automatiseras gäller det alltså att bli helt grym på rådgivning.

21. Blockkedjan – hype eller smarta kontrakt?
2018 är rätt timing för att på allvar undersöka möjligheterna med blockkedjan i den egna branschen. Om du på ett eller annat sätt är en mellanhand i din bransch så är det hög tid nu. Lösningar för blockkedjor håller på att utvecklas från att bara vara en infrastruktur för digitala valutor, till att vara en plattform för digital transformation. I praktiken kan det exempelvis användas för att säkerställa och dokumentera alla led i en transport av tomater från odlaren till butiken.