<![CDATA[]]>

Deras metod utmanar skönhetsbranschen

Camilla Björkman

Publicerades: 15 juni, 2012

Lundaföretaget Speximo som har utvecklat ett miljövänligt alternativ för att stabilisera hudkräm kammade hem priset som Sveriges nästa tillväxtföretag när Venture Cup gick av stapeln på torsdagskvällen.

När Venture Cup 2012 utsedde Sveriges nästa tillväxtföretag på GöteborgsOperan gick priset till företaget Speximo.

De har utvecklat ett miljövänligt och hudvänligt alternativ för att stabilisera hudkräm. Genom att använda stärkelse från växten quinoa kan de ersätta de tensider som normalt finns i hudkräm och som bidrar till föroreningar av vattendrag.

Bakom företaget står fyra forskare: Malin Sjöö, Petr Dejmek, Marilyn Rayner och Anna Timgren.

Juryns motivering till förstapriset var: Med en väl genomarbetad affärsplan och tydligt ekologiskt fokus kommer denna produkt att uppfylla efterfrågan på en växande marknad. Bakom produkten står ett förtroendeingivande team som med sin innovation ligger helt rätt i tiden och visar på stor tillväxtpotential.

Andra pris i Bästa affärsplan på 100 000 kr gick till företaget Freebee som har en mobilapplikation där konsumenten får testa produkter och tjänster gratis i samband med att de svarar på frågor om upplevelsen.

Tredje pris gick till Tunaspot, som utvecklat en ny tjänst där användare kan lägga upp sina favoritspellistor på spotify på olika platser.

Slutligen delades Venture Cups Energi- och Miljöpris 2012 ut till Göteborgsföretaget Biofrigas, som har utvecklat en anläggning för uppgradering och förvätskning av biogas då flytande biogas är billigare att transportera än biogas i gasfas.

Axel Darvik, Jennie Gustavsson och Erik Staxäng med företaget Biofrigas.