Gänget bakom Wonderfour.

De gick från sämst till bäst på Facebook – på tre dagar

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 27 december, 2017

De upptäckte att de hade den sämst optimerade facebookprofilen av alla konkurrenter – idag är den näst bäst av alla i hela Sverige och 20:e bäst i världen. Så här gjorde de.

Digitalbyrån Wonderfour hade fokuserat mer på kundernas Facebook än sin egen. Så när de skapade ett konto på ett mätverktyg som betygsätter företags Facebooksidor utifrån hur väl optimerad de är, var resultatet nedslående. Jämförde de sig med liknande byråer var de sämst i klassen, berättar de i ett blogginlägg.

Inte helt förvånande, enligt Adam Wihlke, art director på Wonderfour.

– Vi visste såklart att vi hade lagt väldigt lite engagemang på Facebook de senaste åren och istället koncentrerat oss på Instagram, Twitter och Snapchat, så det kom inte som någon stor överraskning att vår profil fick sämst betyg. Det var såklart lite trist, men också en kul sporre för att se om vi snabbt kunde vända siffrorna. Vi är vana att göra den här typen av arbete för våra kunder, men vi har varit sämre på att ta hand om vår egen närvaro på Facebook, säger han.

Läs också: Grundkurs för annonsering på Facebook

Wonderfour kavlade upp ärmarna och började strukturerat gå igenom allt som verktyget varnade dem om, som brister i profilinformationen, innehåll som saknades på förstasidan, och såklart själva inläggen. De första dagarna postade de ett till två inlägg per dag. De ställde frågor för att väcka interaktion och besvarade kommentarer så fort som möjligt.

– Det viktigaste är att publicera innehåll, text, bild, video och händelser, i lagom takt. Om det innehållet också får likes, delningar, klick… så mycket bättre! Sedan går det snabbt att få ett högre betyg genom att se över hygienfaktorerna som att det finns en profilbild med rätt proportioner, kontaktuppgifter, en ”call to action” och så vidare, tipsar Adam.

De tre första dagarna la de ungefär ner en knapp heldags arbete för en person. Snabbt steg deras poäng – och det började dessutom droppa in nya följare.

LÄS OCKSÅ: 5 tips så vässar du din facebooksida

– Efter tre dagar av optimering var vi bäst bland jämförbara byråer. Knappt en månad senare har vi idag den näst bäst optimerade facebookprofilen i Sverige och den tjugonde bäst optimerade i världen, alla kategorier. Men det är viktigt att förstå att det här är ett betyg från ett benchmarkingverktyg. Det är ett teoretiskt värde och hur väl det stämmer med Facebooks algoritmer vet vi egentligen väldigt lite om.

Varför är det då viktigt att bry sig om det här? Jo, eftersom Facebook vill ha bra innehåll premieras din facebooksida om de uppfattar den som relevant och funktionell. Dina inlägg visas för fler användare och du får lättare att vinna budgivningar på Facebook annonser så billigt som möjligt.

– Vi borde med en väl optimerad facebookprofil ha lättare, och alltså också billigare, att nå ut med både organisk och betald räckvidd.

Har ni något konkret råd för småföretagare som vill maximera sin facebooksida?

LÄS OCKSÅ: Nya hot mot Googles dominans

– Se till att den innehåller allt som är hygienfaktorer: bra profilbilder, kontaktinformation, en bra beskrivning av verksamheten. Utnyttja Facebooks nya utvidgade om oss-verktyg, lägg till milstolpar och så vidare. Men mest handlar det om att producera och publicera bra innehåll. Där finns inga genvägar. Lägg tid och engagemang på ditt innehåll så kommer besökarna att interagera med det. Har du inte tid eller kunskap för att producera bra innehåll själv, ta hjälp!

Så kan du kontrollera din sida:

Det finns flera verktyg du kan använda för att testa ditt eget företags facebooksida, till exempel Agorapulse, Likealyzer, Fanpage karma, Quintly och Socialbakers.