”Hur bryter man fat cat-kulturen?”

Hur man någon som är nöjd att börja jaga igen? ILLUSTRATION GÖRAN UGGLA

PSYKOLOGEN SVARAR

”Hur bryter man fat cat-kulturen?”

Som företagare får man aldrig stagnera. Det vet alla. Men hur gör man med anställda som blivit lite väl nöjda och bakåtlutade? Företagaren Helena ställer frågan till Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin Rahme.

Hej Madeleine! Jag har drivit min konsultfirma i snart tjugo år och det har fungerat bra. Jag har kunnat anställa och för närvarande är vi en handfull konsulter på kontoret. Men det jag märkt under senaste åren är att det blir allt tuffare att få uppdrag. Intäkterna har inte minskat på något drastiskt sätt, men de har inte heller ökat i takt med utgifterna.

LÄS OCKSÅ: ”Hur avbryter man en besserwisser?”

Jag tänker att det kan handla om olika saker – att kunderna kommer till en punkt när de vill göra om och förändra och då kastar man ut konsulten med badvattnet också. Men sedan kan det handla om att vårt erbjudande har sett lite för lika dant ut under åren.
Vi skulle helt enkelt behöva tänka om och tänka nytt för att kunna ta ett nytt tag om vår kundkrets, så att vi inte förlorar fler kunder och för att kunna attrahera nya.

Men vad ska det nya vara? Det är den svåra frågan. Och här behöver jag hjälp av mina medarbetare. De verkar dock inte dela min syn, utan säger att allt är bra som det är. Jag känner att de är lite mätta och belåtna.
Helst skulle jag vilja anställa någon ung och ny från ett helt annat håll, om inte annat för att röra om i grytan bland oss gamlingar en smula. Men till det finns inte ekonomi just nu.
Så hur gör man för att få den befintliga gruppen att faktiskt våga tänka om och tänka nytt och sluta vara så fat cat-aktiga?
/Helena

Psykologen Madeleine Gauffin Rahme svarar:

Tack för din fråga! Fint att höra att ditt företag går bra ändå. Många har svårt att klara sig över tid. Så klart att det behövs förnyelse. Tiderna förändras och med dem vi själva också. Det som var efterfrågat och intressant för tio år sedan kan nu kännas lite passé. Det beror förstås på vilken bransch ni arbetar inom men generellt är det bra att se över vad man erbjuder och hur det passar in i målgruppens önskemål och behov.
Den kritiska granskningen är nog inte alla beredda på att göra. Den kräver engagemang, tid och ork. Många kanske lunkar på i de gamla bekväma hjulspåren och tycker det känns tryggt och skönt att det inte finns så många förändringar i sikte. Andra människor älskar förnyelse och kan inte snabbt nog välkomna nya grepp och kreativa idéer.

Du har kommit till en punkt där det kanske inte är du själv som efterfrågar innovationer men där omständigheter och kunder indirekt visar på det behovet. De etablerade kunderna önskar nytt och mer och då är det säkert bara att följa med in i virveln. Men hur får man med sig medarbetarna på tåget mot nya mål.
Förändring väcker rädsla som många människor. Blir man rädd och oroad kan man trigga sitt försvar mot att känna rädsla. Man kanske sätter sig på tvären helt, blir kritisk och negativ eller blir undvikande. Det kan vara bra att komma ihåg när man leder en grupp människor. Förändringsprocesser väcker alltid tankar och känslor.

Först måste du själv vara medveten om vart du vill gå. Vad vill du? Vad längtar du efter? Hur kan du själv bli mer nöjd och tillfredsställd med ditt jobb? Vad tror du dina kunder behöver? På vilket sätt har marknaden förändrats sedan du startade? På vilket sätt ligger ni efter om du jämför er med andra i din bransch? Vad saknas i det ni erbjuder?
När du kartlagt behov, nytt innehåll i form av nya tjänster/produkter och din eventuellt nya målgrupp får du hitta en strategi. Klarar du detta steg själv eller behövs hjälp utifrån?

När ska du prata med dina medarbetare? Ja, det finns olika lägen för det. Vill du ha dem med från början får du involvera dem i första steget. Ska de kliva på när tillvägagångssättet ska bestämmas eller senare, när allt ligger klart och ska sättas igång? Det finns för-och nackdelar med hur tidigt dina medarbetare ska delta. Det är bra att få känna sig delaktig och tillfrågad. Å andra sidan behöver du lyssna mer, ta mer hänsyn och ta in fler personers åsikter. Det blir då mindre utrymme bara för dig och dina idéer. Här får nog din känsla avgöra vilket tillvägagångssätt som passar dig och dina medarbetare bäst.
För att motivera dina kollegor får du fundera på vad som verkligen skulle ge dem lust att förändra. Finns det möjlighet för uppmuntran i form av belöningar? Kan du hitta utrymme för medarbetarna att påverka även i en senare fas?

Det är ofta bra att ta in en person utifrån som kan entusiasmera vid nystart. En kickoff är kanske genomförbart? Det behöver inte kosta så mycket men kan ge dina kollegor en stark känsla av att ”nu drar vi igång det nya och det ska bli roligt”!
Kanske något i hälsoväg där de upplever att de får något för egen del. Du kanske parallellt med detta kan införa positiva, enkla och utvecklande projekt för dina kollegor? Detta för att de ska känna att de är viktiga och att du bryr dig om deras välbefinnande. Många som kanske inte hinner med att ta hand om sin hälsa kan uppskatta om de får lite tid för detta på jobbet. En massör skulle kunna komma till jobbet med regelbundenhet, en stegräknare med belöning till de som uppfyller stegmål eller tid för annan hälsoaktivitet.

Skapa en positiv anda som inspirerar er alla till spännande och kreativa förändringar.
Lycka till!
/Madeleine


ANNONS

Nyhetsbrev