Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Vilka omfattas av korttidsarbete

Foto: Vilka omfattas av korttidsarbete

Stödet för korttidsarbete (korttidspermittering) gäller inte för alla anställda. Här går vi igenom vilka som omfattas och vilka som inte gör det.

Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?

– Korttidsarbete (korttidspermittering) omfattar inte nyanställda, utan bara dem som var anställda i företaget tre månader före Tillväxtverkets godkännande.

Definition: Korttidsarbete och korttidspermittering har samma betydelse.

– Stödet gäller endast för de arbetstagare som företaget varit skyldig att betala arbetsgivaravgifter för under stödmånaden.

– I det första förslaget var inte arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj stödberättigande. Detta familjemedlemsundantag har dock slopats för stödmånader som infaller från och med den 16 mars 2020 till och med den 31 december 2020. Nu kan alltså stöd sökas även för familjemedlemmar som är anställda i arbetsgivarens företag.

Tips! Här går vi igenom vilka företag som kan söka stöd för korttidsarbete (tidigare korttidspermittering) och vilka som inte kan göra det.

Läs mer här: Vilka företag kan ansöka om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Är korttidsarbete (korttidspermittering) frivilligt för de anställda?

Både och. Om det är reglerat i kollektivavtal så gäller det. Om inte, krävs godkännande i avtal med respektive medarbetare.

Inkluderas varslad och uppsagd personal i avtal om korttidsarbete (korttidspermittering)?

Enligt ordinarie lagstiftning kan företag få stöd enbart för varslad personal. Men, under undantagsperioden 2020 kan man få det även för uppsagd personal. Såväl varslad som uppsagd personal inkluderas i avtalet på samma villkor som andra anställda.

Tips! Så överlever ditt företag Coronakrisen – lyssna på våra bästa tips i podden Business Hacks

Alla anställda lyder inte under ett centralt kollektivavtal – måste vi ha olika avtal då?

Nej, kollektivavtalet gäller i praktiken för alla anställda medarbetare. Det spelar här ingen roll om några medarbetare inte är fackligt organiserade, eller om de tillhör en fackförening som ditt företag inte har kollektivavtal med.

Tips! Få de senaste uppdateringarna om Corona för företagare + inspiration som får ditt företag att lyckas bättre. Gör som 10 000-tals företagare, följ Driva Eget på Facebook, Driva Eget på Instagram eller Driva Eget på LinkedIn (eller allihop!)

Kan olika medarbetare få olika procentnivåer av korttidsarbete (korttidspermittering)?

Detta beror på om ni har ett kollektivavtal eller inte.

Om ditt företag har ett centralt kollektivavtal så regleras tillämpningen av korttidsarbete och vilka anställda som ska omfattas av det i ett lokalt avtal. Vilka anställda som omfattas, och i vilken grad arbetstid och lön minskas, regleras då detta lokala avtal. Det kan således se olika ut mellan olika grupper av anställda.

Om ditt företag däremot inte har ett kollektivavtal, så ska minst 70 procent av medarbetarna inom en viss driftsenhet godkänna och delta i korttidsarbetet. Här ska den arbetstids- och löneminskning som har avtalats vara densamma för alla deltagande anställda inom driftsenheten.

Vad menas med en driftsenhet?

Med en driftsenhet menas en geografiskt avgränsad enhet, inte en organisatorisk. Exempel på detta kan vara en butik, en fabrik eller ett inhägnat industriområde. Driftsenheten behöver inte vara en självgående ekonomisk enhet, det handlar mer om att den ska vara en fast utgångspunkt för arbetet.

Tips! För att kunna avtala om korttidsarbete behöver du komma överens med minst 70 procent av de anställda (om företaget inte har kollektivavtal). Här finns en avtalsmall för korttidsarbete du kan använda.

Läs mer här: Mall för avtal om korttidsarbete (korttidspermittering) – ladda ned här

Kan vi byta omfattning på korttidsarbetet efter en tid, eller återgå till normal arbetstid?

Ja, ditt företag kan ändra korttidsarbetets omfattning efter hand. Detta behöver dock regleras i ett nytt lokalt kollektivavtal (eller i ett avtal med de deltagande (minst) 70 procent av de anställda, om kollektivavtal saknas). På samma sätt kan ni återgå till ordinarie arbetstid. Detta kommer givetvis att påverka ersättningsgraden.

Hitta nya kunder i Corona-krisen: I Facebook-gruppen "Välj en småföretagare" kan du hitta nya kunder och hjälpa andra småföretagare att klara sig.

Kan vi först införa korttidsarbete och sedan säga upp personalen? Och tvärtom, kan vi säga upp personal och införa korttidsarbete för dem?

Svaret är ja. Med undantagsreglerna 2020 är det är möjligt att få stöd även under uppsägningstiden, om personal företaget infört korttidsarbete för sägs upp.

Det är även möjligt att, under 2020, införa korttidsarbete för redan uppsagd personal. Enligt de ordinarie reglerna kan dock stöd inte utgå under uppsägningstid (det vill säga under normala omständigheter för korttidsarbete).

Kan företaget få stöd för korttidsarbete för varslad eller uppsagd personal?

Svaret är även här ja. Företaget kan enligt ordinarie lagstiftning få stödet endast för varslad personal, men under undantagsperioden 2020 gäller det även för uppsagd personal.

Kan företaget säga upp personal som är tillsvidareanställd, samtidigt som andra delar av arbetskraften omfattas av korttidsarbete?

Ja, detta är fullt möjligt. Glöm inte att ordinarie turordningsregler måste följas.

Finns det en gräns för hur många medarbetare ett företag kan korttidspermittera?

Nej, det finns inget sådant tak.

Om en anställd har anställningsstöd från Arbetsförmedlingen – vad gäller så?

Korttidsarbete påverkar inte anställningsstödet från Arbetsförmedlingen. Anställningsstödet räknas nämligen inte som ett företagsstöd utan som ett ekonomiskt stöd kopplat till en viss person.

I vissa fall kan kombinationen av korttidsarbete och anställningsstöd innebära en negativ lönekostnad, vilket Tillväxtverket är medvetna om.

Omfattas även visstidsanställda av stöd för korttidsarbete?

I vissa fall. Stödet kan gälla visstidsanställda om de var anställda vid jämförelsemånaden (se definition nedan) och om företaget bedöms uppfylla de grundkrav som finns för stödet i övrigt. Detta innefattar till exempel att företaget har vidtagit åtgärder för att minska personalkostnaden.

Vad menas med jämförelsemånaden?

När du söker stöd för korttidsarbete från ett startdatum som är mellan 16 mars 2020 och 31 mars 2020, ska dina anställda både ha varit anställda i mars och tre månader innan, det vill säga i december. Din jämförelsemånad blir i detta fall december.

Om du däremot lämnar in en ansökan i april och söker från ett startdatum i april eller senare, ska dina anställda både varit anställda i april och tre månader innan, det vill säga i januari. Din jämförelsemånad blir i detta fall januari.

Är det okej att anställa nya medarbetare när företaget har infört korttidsarbete?

Företaget ska i den mån det går bemanna uppkomna behov inom organisationen med anställda som deltar i korttidsarbetet. Om det finns behov av en typ av kompetens som ingen av de permitterade anställda har, exempelvis om någon med verksamhetskritisk kompetens har sagt upp sig, kan det dock vara nödvändigt att nyanställa.

Kom ihåg! Den nya medarbetaren omfattas inte av korttidsarbetet.

Gäller stöd för korttidsarbete för anställda som jobbar deltid?

Ja. Minskningen av arbetstid och lön ska i detta fall beräknas på omfattningen av deltiden och ordinarie deltidslön.

Exempel: Om en anställd arbetar deltid på 50 procent och får en arbetstidsminskning på 60 procent ska han eller hon alltså arbeta 20 procent av en heltid.

Omfattas även provanställda av stöd för korttidsarbete?

Företaget kan få stöd för provanställda givet att arbetsgivaren uppfyller de krav som ställs på stödet i övrigt. Kom ihåg att ett av de grundkraven är att företaget måste ha gjort vad det kan för att minska kostnaden för arbetskraft.

En anställd har fått ändrad anställningsform efter jämförelsemånaden – kan hen ingå i korttidsarbete?

Kom alltid ihåg: Grundkravet för att kunna söka stöd för korttidsarbete är att företaget gjort vad det kan för att minska kostnaden för arbetskraft. Om den anställde med ny anställningsform är kvar efter dessa åtgärder, med uppvisad lägre eller samma sysselsättningsgrad jämfört med jämförelsemånaden, kan denna person ingå i stödet.

Här är svaren på alla dina frågor om korttidsarbete (korttidspermittering)

Klicka på det ämne du vill ha hjälp med, så kommer du till en ny artikel om just det.

– Vad är korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Så ansöker du om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering) – steg-för-steg
– De vanligaste frågorna om korttidsarbete (korttidspermittering)
– Vilka företag kan ansöka om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Hur mycket sparar mitt företag på korttidsarbete (korttidspermittering)?
– När kommer pengarna och vem betalar lönen vid korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Gäller korttidsarbete (korttidspermittering) för ägare i aktiebolag och familjemedlemmar?
– Kan enskild firma söka stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Anställda som korttidspermitteras – frågor och svar
– Mall för avtal om korttidsarbete (korttidspermittering) – ladda ned här
– Vilka krav ställs på företag som söker stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.