Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta eget företag

Logotyp till företaget? 5 tips som du inte får missa

Josefin Wallin 12 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Logotyp till företaget

Hur skapar jag en riktig bra logotyp till företaget? Här går vi igenom fem steg till en logga som både är snygg, ger förtroende och lockar nya kunder till köp.

Logotypen är ditt företags ansikte utåt. En igenkännande text- eller bildsymbol som kommer igen i marknadsföring och platser där ditt företag ska synas. Den bär också ofta på ett budskap som är viktigt för företaget. Loggan kan återfinnas på din hemsida, dina arbetskläder eller på ditt visitkort. Med andra ord fyller den en stor funktion. Följ dessa fem tips när du skapar en logotyp till företaget.

Logotyp till företaget? 5 vassa tips

1. Välj rätt – håll längre

En logotyp ska helst hålla länge utan att du behöver göra några justeringar. Därför är det klokt att låta förarbetet kring logotypen ta lite tid. I den här processen behöver du fundera på hur du vill att företaget ska uppfattas. Stilen du väljer för din logotyp ska ju både passa affärsidén och attrahera din tänkta målgrupp. Barnsligt enkel? Professionell och tung?

Att senare behöva ändra en logotyp är inte att föredra. Detta skadar den igenkänning som du redan byggt upp. Tänk också på att en bra logotyp inte handlar om din personliga smak – utan ren affärsnytta.

2. Less is more

När man skapar en logotyp till företaget är det lätt att man adderar allt för mycket detaljer. Logotypen ska vara enkel och därmed läsbar och igenkännande. Den ska vara lika tydlig på ett litet visitkort som på en stor fasadskylt. Stilrent och tydligt blir i regel också mer kraftfullt. Tänk på välkända logotyper som Apple, Adidas, IKEA och Nike. Alla är välkända logotyper med hög igenkänning – men utan för många detaljer.

3. Omvärldsbevakning

Vitsen med en logotyp är att ge företaget en visuell igenkänning. Säkert vill du också sticka ut i din bransch? Därför är ett bra tips att göra en omvärldsbevakning för att ta reda på hur logotyper för andra företag i branschen ser ut. Därefter blir det enklare för dig att skapa någonting unikt – som utmärker just ditt företag.

4. Logotypdesign

När du väljer färg, form och typsnitt har du också möjlighet att bygga en känsla av vad du vill representera. Förstärka företagets budskap helt enkelt. Seriöst, formellt eller lekfullt? Brunt ger en större känsla av ekologiskt än rött, gult kan signalera uppmärksamhet medan grönt ger ett lugnare intryck. Här får du testa och pröva dig fram för att få ett resultat som känns rätt – och signalerar det du vill. Anlitar du en extern byrå för att ta fram din logotyp? Se då till att du skickar med dina tankar och idéer tillsammans med beställningen. Det är ju trots allt din idé och ditt företag de ska ge ett ansikte.

5. Producera din logga i rätt format

När du har en idé om logotypens utseende, är det dags att börja skapa. Vissa gör sin logotyp till företaget själva, medans andra anlitar någon. Arbetar man professionellt med logotyper brukar man använda sig av exempelvis programmet Illustrator. Oavsett vilket så behöver du se till att din logotyp skapas i flera olika format – exempelvis png, eps, jpg och pdf.

Dessa olika format kommer att behövas beroende på var du ska använda din logotyp. Jpg fungerar om du snabbt vill klistra in logotypen i ett word-dokument – men kommer inte fungera när du vill trycka din logotyp på en skylt.

Det finns olika gratistjänster om man vill skapa en egen logotyp själv. Här får man den ofta inte vektoriserad, men det går förstås att ordna i efterhand. Du kan göra det själv på exempelvis Autotracer eller lite mer avancerat i Illustrator.

En vektoriserad logotyp består inte av pixelgrafik. Det innebär att du kan förstora eller förminska din logotyp utan att den blir suddig. Den blir med andra ord lika skarp i din mailsignatur som på bildekoren. Detta behöver du veta om du ska producera loggan själv. Annars kommer du få det av den byrå eller konsult du hyrt in för att skapa en logotyp till företaget.

Intresserad av ännu mer kreativitet?

Läs:Gör-det-själv appar som fixar din grafik
Läs:Ny logga? Tänk på det här innan du väljer färg.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.