Google om de unga för välja arbetsgivare. Foto: Getty Images

Google och Ikea när young professionals får välja

Samuel Karlsson

Publicerades: 31 augusti, 2018

Google ligger fortfarande i topp när young professionals rankar den arbetsgivare i landet med högst anseende. På tio i topp-listan i år finns även IKEA.

Det är fjärde året i rad som Academic Work genomför undersökningen Young Professional Attraction Index, YPAI. I år har närmare 14 000 studenter och akademiker i början av karriären rangordnat arbetsgivare i Sverige utifrån tre kriterier; deras övergripande rykte, deras upplevda framgång på marknaden och om kandidaterna vill arbeta där eller inte.

Undersökningen görs tillsammans med Kantar Sifo och för fjärde året i rad rankas Google högst bland företagen med bäst anseende.

– Många av företagen på topp tio listan uppfattas som marknadsledande och innovativa inom sin bransch, vilket kandidaterna förknippar med utvecklingsmöjligheter och chans att växa tillsammans med företag. Dessutom har Google och flera av de andra företagen en tydlig kultur som potentiella medarbetare kan identifiera sig med, vilket lockar många till att vilja arbeta där, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

På andra plats hamnar IKEA som klättrar från en sjundeplacering på fjolårets lista samtidigt som musikjätten Spotify ligger kvar på en stabil tredjeplacering.

En förändring jämfört med förra året är att antalet svenska företag som finns med på topp-tio-listan ökar i årets mätning. Från förra årets fyra svenska bolag hittar vi 2018 sex företag från Sverige på topp-tio-listan.

Kvar från förra året är Spotify, Dice, Volvo och IKEA, medan nykomlingarna ICA och förpackningsföretaget Tetrapak klättrar upp i toppen bland bolag med högt anseende.

TIO I TOPP-LISTAN, YPAI 2018:

  1. Google
  2. IKEA
  3. Spotify
  4. Tesla
  5. Micorsoft
  6. Appel
  7. Dice
  8. Volvo
  9. ICA
  10. Tetrapak