Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Skapa en bloggstrategi för din företagsblogg 2016

14 januari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Här är tipsen som hjälper dig som företagare att använda din blogg smart 2016!

Nu är det nytt år och många har redan gjort sina mål för vad de vill uppnå detta året. Som företagare så innehåller antagligen dina mål något som ökar försäljning och varumärkesmedvetenheten för ditt företag.

Företagare som bloggar fördubblar sina chanser att öka sin försäljning men det gäller samtidigt att maximera de möjligheter din företagsblogg ger. Du som ännu inte bloggar men funderar på att starta, varför inte göra det nu detta året?

Så skapar du en bloggstrategi för din företagsblogg 2016
Följande är till för att hjälpa dig att skapa en bloggstrategi 2016, den kan göras ännu mer komplex om du vill.

Utvärdera förra årets blogginsats
  • Vad gjorde du förra året med din blogg? Några saker att fundera kring:
  • Vilka inlägg var populärast? (kräver ett statistikprogram som Google Analytics)
  • Hur många besökare hade du och varifrån kom de?
  • Fanns det något dina läsare saknade? (fråga dem gärna)
  • Vad kan du förbättra i år?

Det finns flera andra saker gällande din blogg att utvärdera så som hur många som skrev upp sig på ditt nyhetsbrev, vilka inlägg som gav mest kommentarer, vilka sociala medier kanaler som fungerade bäst, bloggens utseende, övrigt innehåll.

Vad vill du uppnå med din företagsblogg 2016?
Vad är dina mål med din företagsblogg detta året? Är det att öka trafiken, öka försäljningen, få fler potentiella kunder eller något annat?

Ta dig tid att gå igenom vad du vill uppnå med bloggen, vad har den för syfte och hur kan du bemöta dina kunders behov genom den. Var specifik när du sätter dina mål, då blir det lättare att uppnå dem. Om ditt mål är att öka din trafik, hur mycket ska du då öka den och vilken sorts trafik är det du vill ha? Det kan vara bättre att öka med 100 nya potentiella kunder än 350 som bara läser och går vidare.

Nå dina mål snabbare och lättare
Du får lättare att nå dina mål om du bryter ner dem och är mer specifik. Bestäm hur du ska göra för att nå målet, vad du behöver och hur lång tid det får ta. Då blir det också enklare att mäta resultaten allt efter hand.

Klättra mot toppen av Google - sökoptimera dina blogginlägg
Det fina med en företagsblogg är att du har möjlighet att sökoptimera dina inlägg på ett helt annat sätt än en vanlig statisk hemsida har. För att kunna göra det behöver du veta vem du vänder dig till och vad de söker efter och vad dina nyckelord och sökfraser ska vara. Att lära sig grunderna i sökoptimering lönar sig. Det behöver inte vara komplicerat. Tycker du det verkar svårt eller helt enkelt inte vill göra det så finns det företag som kan hjälpa dig.

Håll koll på vilka du tävlar mot
Oavsett om man vill kalla det konkurrenter eller medtävlande så finns det andra som gör samma sak som du och det kan vara bra att hålla koll på vad de gör. Om inte annat så kan du lära dig något och se vad de gör och inte gör.

Planera ditt blogginnehåll
Detta är det första steget till att skapa bra innehåll som dina potentiella och nuvarande kunder uppskattar. Vad behöver de hjälp med, hur kan din blogg lösa deras problem? Hur ofta ska du blogga? Med en bra innehållsstrategi så kommer du långt. En början till en bloggplan hittar du här.

Använd gärna en så kallad “editorial calendar” där du kan planera in ditt innehåll. Det finns flera olika online program som kan underlätta också. Självklart kan du även använda en vanlig kalender också.

Vilken sorts innehåll ska du skriva? Några olika förslag på innehåll:
  • Kortare blogginlägg
  • Längre inlägg med mer specifik information
  • Frågor och svar inlägg
  • Videoinlägg
  • Listor
  • Bloggserier (flera sammanhängande inlägg, uppdelade på flera gånger)

När du bloggar om saker som inte är tidsbundna, t.ex ett julerbjudande, men istället delar med dig av värdefull information så kan du återanvända det under året. Bryt ner det till kortare statusuppdateringar för sociala medier t.ex eller dela på Instagram.

Behöver du hjälp att planera ditt blogginnehåll? Missa inte andra omgången av bloggplaneringsutmaningen som startar 25/1. Mer info på bloggsucce.se/bpuFörvandla läsare till kunder
Med välskrivet innehåll så är det lättare att förvandla läsare till kunder. Nästa steg från läsare till potentiell kund är via ditt nyhetsbrev. Där har du möjlighet att verkligen prata med de som är intresserade av vad du säljer. Arbeta därför in ditt nyhetsbrev i din bloggstrategi.

En av de viktigaste delarna i dina inlägg är ditt “Call to Action” även kallat CTA. Det är när du uppmanar till något. T.ex “för att få 20% rabatt på nästa inköp skriv in din email här” eller “100:- rabatt när du handlar innan kl 17 idag”. Avsluta dina inlägg med någon slags uppmaning om så bara att lämna en kommentar. Visa att du vill ha fortsatt kontakt med läsaren.

Hur ska du marknadsföra din företagsblogg 2016?
Vilka kanaler ska du använda för att marknadsföra din företagsblogg? Hur ska du använda dem? Att redan från början veta hur du vill distribuera ditt innehåll och markandsföra dig gör det lättare att skapa innehåll. Dra nytta av de olika schemaläggnings möjligheterna som erbjuds på kanaler som Twitter och Facebook eller använd t.ex Hootsuite. Kom ihåg att även om du automatiserar så måste du vara tillgänglig för att kommunicera med dina följare.

Utvärdera dina insatser

Utvärdera dina insatser med jämna mellanrum så att du kan se vad som fungerar och vad som kan förbättras. Har du fått den trafiken du ville? Ökat antalet prenumeranter till nyhetsbrevet? Sålt mer via din blogg? Skrivit så många inlägg som du planerat? Har det varit värt tiden du lagt ner? Vilka frågor du behöver ställa dig beror på de mål du satt upp.

Ladda ner din Bloggstrategimall
För att göra det lättare för dig så har jag skapat en mall du kan använda för att redan nu skapa din bloggstrategi. Ladda ner den här.


Har du redan planerat årets innehåll?


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.