De gör succé med svenska souvenirer

Profilprylar och souvenirer är deras affärsidé.

Familjeföretagets otippade nisch

De gör succé med svenska souvenirer

De började att sälja prylar redan i sjuårsåldern. Nu driver bröderna Adam och Johan Zellner vidare sin pappas souvenirföretag och har startat ett Profilföretag och gör succé. Kanske tack vare att de äter lunch ihop varje dag?

På turistanläggningar och i souvenirbutiker i Sverige, Danmark, Finland, Estland, och Island kan du se deras produkter. Bara på Arlanda har de över tio försäljningsställen. Bakom ett av Sveriges mest framgångsrika souvenirföretag står bröderna Adam och Johan Zollner, 26 och 28 år, i Linköping.

Adam Zollner.

Deras mamma gjorde karriär inom näringslivet och pappan drev eget. När andra tonåringar drömde om att bli fotbollsproffs ville bröderna bli entreprenörer.
– Det var alltid businessnack runt matsalsbordet hemma, som jag kan tänka mig att många familjer pratar fotboll, säger Adam Zollner.

Transport med pulka

I sjuårsåldern fick de en relativt unik användning av sin pulka.
– Vi la allt vi kunde hitta hemma på den och gick runt och knackade dörr och sålde. När vi var lite äldre åkte vi till Stockholm på nationaldagen och sålde svenska flaggor för tjugo kronor styck utanför slottet. Vi fick ihop ganska många tusenlappar, berättar Adam.

Företaget Nordic Souvenir grundades i Åre för 79 år sedan och sålde broderade märken till turister. Pappa, Peter Zollner, började jobba som säljare och la sig i inköpen så mycket att han fick erbjudande att ta över företaget. Han drev upp det och bröderna jobbade på lagret på somrarna.

Handlade direkt med asien

Under gymnasietiden startade Johan och Adam ett eget företag: Profilservice, som säljer produkter med personligt tryck och loggor till företag.

– Det är resultatet av alla pulkaförsäljningar och sverigeflaggor. Vi plockade ihop påskägg hemma och sålde till företag. Så ville någon ha t-shirts och vi kände att det kan vi fixa. Vi var uppvuxna i ett grossistföretag som handlade direkt med Asien och kände att den modellen gick att applicera även här. Det gav oss en unik konkurrensfördel.

Generationsskifte

För några år sedan tog bröderna även över Nordic Souvenir. Pappa Peter hade då inte jobbat heltid i företaget på flera år utan haft en anställd nyckelperson, och när denne slutade blev det naturligt att bröderna klev in.
– Pappa har aldrig haft problem att släppa företaget till oss. Han kanske har haft tankar och idéer men han har alltid accepterat att inte ha sista ordet. Det tror jag är en nyckelfaktor i generationsskiften.

Det blev Johan som rattade Nordic Souvenir och Adam tog rodret på Profilservice. De jobbar oftast inte ihop operativt, men äter lunch tillsammans varje dag.
– Vi bollar idéer och får bekräftat att beslut vi tagit är rätt. Det är ett väldigt bra arbetssätt.

De senaste fyra åren har de ökat omsättningen totalt i båda bolagen från 40 till 65 miljoner kronor, och har nu 30 anställda. Framgångsnycklarna?

– Bra medarbetare. Det handlar mycket om att rekrytera människor med rätt inställning och tänk – utbildning kan man lösa i efterhand. Sen har vi också ett ständigt förbättringsarbete i båda bolagen, även på detaljnivå, det har blivit lite av vår dna.

Större och bättre

Det är just att företaget blir lite större och lite bättre varje dag som är drivkraften.
– Det är också roligt är se medarbetare göra en utvecklingsresa i vår organisation, eller att göra en bra affär – det tycker jag är underbart.

Pappa Peter var borta mycket under brödernas uppväxt. Något Adam hoppas slippa om han själv får egna barn.

– Att kombinera väldigt mycket jobb och ändå ha ett privatliv som är givande är en utmaning. Jag blir bättre och bättre på att planera och prioritera mitt arbete. Det är en liten konst.

Av: Ebba Arnborg


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS

ANNONS