<![CDATA[]]>

Nominering till Årets Digitala Tidskrift – 2015

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 2 september, 2012

2015 har varit ett mycket bra år för driva-eget.se, då vi ökat vår trafik ytterligare, vässat konceptet och gjort sajten till en ännu bättre affär.

Vår tidigare sajt har vi drivit framgångsrikt i flera år (vi var en av tre i finalen till detta pris redan 2010), men vi har under 2014 lanserat en helt ny sajt som vi i år lyckats få att växa ytterligare. Följande har hänt i år:

  • Ökat besöksantalet till i snitt runt 130.000 i månaden, augusti 2015 från 42.000 i månaden april 2014.
  • Anpassat utseendet lite efter tidningens nya form (t ex ny logga) men samtidigt genom att låta sajtens design stå för sig själv.
  • Utvecklat annonsaffären, som dock varit stark redan från start.

Här går vi igenom vad som har skett på driva-eget.se under det senaste året: 

Vässad layout
Layouten gjordes om totalt 2014 efter nya rön om hur besökarna surfar. Den har lyft fram alla våra guider, artiklar, nyheter och annat ni kan läsa om här nedan. I år vässade vi den lite ytterligare och har bland annat bytt logotyp.

Mer relaterat innehåll
Det nya utseendet lyfter på ett mycket bättre sätt fram relaterade artiklar, guider, webb-tv-klipp, blogginlägg och annat, så att sajten känns mer levande. I år har vi jobbat ännu mer med att få besökarna att klicka sig vidare genom relaterat innehåll som ligger under varje artikel. Sajten förändras många gånger varje dag.

Ökat nyhetsfokus
Vi har alltid haft en aktiv nyhetsbevakning, men i år har vi lyft den ytterligare. Syftet är att besökarna alltid ska känna att driva-eget.se har de viktigaste nyheterna – att vi har koll. Några exempel från det senaste året som slagit trafikrekord:

Utöver dessa uppdateringar är detta några av driva-eget.se:s framgångsfaktorer:

Guider och artiklar
På driva-eget.se samlar vi guider för alla som går i starta-eget tankar, vill utveckla sitt företag eller ha hjälp och råd kring det som man som företagare måste ha koll på.

Interaktiva kalkyler
De i särklass mest populära verktygen på sajten är våra kalkyler, där man med några knapptryck kan räkna ut moms, hur mycket man ska fakturera för att få en viss lön och vilken utdelning man kan ta ut. Se alla här.

Roliga och nyttiga tester
Ett sätt att skapa interaktivitet och även öka besökslängden på sajten är våra tester, där vi under året tagit fram nya sådana. Ett exempel är detta test som visar vilken färg du är (gör gärna testet!). Ett annat är detta.

Bloggar som skapar debatt
Vi har en rad bloggare, som mer är som krönikörer, här. Vissa bloggar har nischar in sig på smala ämnen för att vi ska hitta nya läsargrupper, som sedan också blir prenumeranter. Under 2015 har vi också lanserat flera nya skolor i bloggform, till exempel Ledarskapsskolan, Webbskolan och Säljskolan.

Kampanjjournalistik
I viktiga ämnen bedriver vi kampanjjournalistik genom att kombinera tidning, sajt och Facebook. Ett exempel är vår framgångsrika kampanj mot fakturaskojarna (blufföretag som lurar småföretagare). Strategin är att ha ett ständigt flöde av material mellan tidningen, sajten och facebookgruppen Stoppa Fakturaskojarna. Att på det här sättet slåss för ett ämne har skapar ett ökat engagemang, ger PR för tidskriften och fler prenumeranter.

Mer läsarkommunikation
För att öka interaktiviteten med besökarna har vi läsarkommentarer, diskussionsforum och även ”polls” där vi lägger ut frågor som besökarna får svara på.

Företagspresentationer
Vår tjänst där besökarna kan presentera sitt företag och lägga in länk till sin hemsida har blivit mycket populär (se här). Genom att ha den öppen endast för prenumeranten vill vi ge mervärde till dessa och få fler prenumeranter.

Webbkurser
Vi har under året fortsatt skapa nya sajtintäkter genom webbkurser. Webbkurserna har också lett fram till nya idéer om hur vi kan hålla kurser och ta betalt på nätet. I år har vi lanserat flera nya inom marknadsföring.

Webb-tv
Att blanda text och bild med rörlig bild är för oss självklart och ger oss partnerintäkter. Vi har dels gjort egna webb-tv-serier och klipp, dels gjort dem tillsammans med partners. Här kan ni se alla klipp.

Mobilsajt
Den som skriver in driva-eget.se i mobilen får automatiskt får nya mobilanpassade sajt. För Iphone och Android har vi också två appar – Kalkyl och Mobila kontoret.

Annons- och partnerintäkter
Största delen av sajtintäkterna kommer från bannerförsäljning och partnerförsäljning, men vi jobbar självklart även med native och andra annonsformat. För oss är den journalistiska integriteten oerhört viktig och vi gör inga annonssamarbeten där den kan sättas i fråga. Intäkterna på driva-eget.se ökar ständigt.

Samkörning med tidskriften
Ungefär hälften av besökarna på driva-eget.se är ännu inte prenumeranter på Driva Eget. Vår strategi är att med hjälp av olika kampanjer få dem som prenumeranter. Vi lägger inte ut hela artiklar, men däremot korta aptitretare som ska få fler att köpa tidningen.

För våra tidsskriftsläsare driver vi trafik åt andra hållet – till sajten. Varje nummer är full av hänvisningar till sajten där man kan få hjälp med sådant som en tidskrift inte klarar, exempelvis beräkningar med våra kalkyler.

Nu håller vi tummarna för att vi vinner denna kategori!

Stockholm den 2 september 2015

Camilla Björkman, Cecilia Ingvarsdotter, Kristina Bostöm, Anders Andersson, Sebastian Tibbling, Richard Ahlman och Petronella Dahlerus