<![CDATA[]]>

Nu ska kontakten med Försäkringskassan bli enklare

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 18 november, 2015

Det ska bli lättare för företagare att få svar på sina frågor hos Försäkringskassan. Sedan i måndags finns ”en egen väg in”.

Driva Eget har tidigare skrivit om hur Försäkringskassan fått låga betyg av småföretagare när de skulle ranka Sveriges myndigheter. Nu gör de en satsning för att ge företagare, både de som driver aktiebolag eller har enskild firma, svar på frågor kring det egna försäkringsskyddet vid till exempel sjukdom och föräldraledighet.

Tidigare har man som småföretagare varit hänvisade till samma hjälplinje som privatpersoner.
 – Nu ska företagare, oavsett bolagsform, få hjälp med frågor som gäller sig själv som företagare. Vad händer om man som företagare blir sjuk, är man rätt försäkrad eller måste man komplettera – det är frågor som det nu ska bli enklare att få svar på, säger  Carina Persson, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan.

Som företagare kan man nu ringa Försäkringskassans kundcenter för partner för att få hjälp med sina frågor av en särskild grupp handläggare.
– Vi vill särskilt stötta företagare att använda de digitala tjänsterna så att de själva kan sköta sina ärenden – när de vill och var de vill, säger Carina Persson.