Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Intrum

Ekonomi & Skatt

Så gör du skakiga tider till succé

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 28 oktober, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Känns det som att lågkonjunkturen snart knackar på dörren eller påverkas dina affärer av en stundande brexit? Vänd din oro till något positivt. Som småföretagare har du just nu alla möjligheter att gasa på.

Det är alltid mycket i luften för en företagare. Och ibland dyker det tyvärr upp lite för många orosmoln på företagarhimlen. Men låt inte all turbulens och osäkerhet kring brexit eller en kommande lågkonjunktur stoppa dig och dina affärer. Som småföretagare har du alla chanser att finta bort trubbel eftersom du är mindre och kvickare på spelplanen än storbolagen som har ett större maskineri att vända rätt.

– Oro är för många ett negativt ord, men för mig är det positivt.

Det betyder att man tar saker på allvar. Det är jättebra att du är ärlig med att du är orolig för då kan du planera framåt för hur du ska bli tryggare. Vi får vara oroliga, men ur det behöver det komma något bra – och det gör det ofta, säger Susanne Pettersson, föreläsare, författare och en av Skandinaviens ledande konsulter inom förändringsarbete.

De senaste 25 åren har hon arbetat med många kunder inom näringslivet, offentliga sektorn och idrotten. Den senaste tiden har hon sett att många företagare oroat sig – ofta när det gäller politiska frågor, nationella och internationella.

– I tider av politisk osäkerhet, hemma och internationellt, blir det såklart svårt att veta vad som händer från en dag till en annan och hur det påverkar ens egen handel. Desto viktigare är det att planera framåt.

Fredrik Backman är vd för Intrum Sverige. Han ser att du som småföretagare har alla möjligheter att stå stadigt under lågkonjunktur.

Fredrik Backman, vd för Intrum Sverige, håller med:

– Som småföretagare är det bra att regelbundet se över sina kostnader och säkerställa att man fakturerar och får betalt i tid.

Det blir särskilt viktigt när vi nu ser en del tecken på att ekonomin kan vara på väg att vända. Genom att vara förberedd kan man skapa sig extra handlingsutrymme och möjlighet att möta lågkonjunkturen med investeringar, till exempel i ökade försäljningsaktiviteter.
Fredrik tycker också att man som småföretagare har bra möjligheter att vara på tårna om man redan nu ser perioder av sämre likviditet:

– Planera och säkra upp så att du inte står utan pengar när du själv ska betala dina leverantörer.

Kan du inte betala fakturan du fått – kontakta din leverantör direkt och se om ni kan komma överens om en lösning.


Här är Susannes och Fredriks tips för hur du bör agera när det skakar:

1. Skapa balans mellan dåtid, nutid och framtid

– Jag är själv egenföretagare och vet att det är en balansgång mellan dåtid, nutid och framtid. Vi vet inget om framtiden och vad gäller dåtid kan man hoppas att man skaffat en grundtrygghet – ekonomisk och vad gäller kundkrets, beroende på hur långt man kommit i sitt företag. Det viktiga är att också planera för framtiden. Jag jobbar mycket med idrottare och det är naturligt för mig att jobba med A- och B-planer, säger Susanne och fortsätter: – I de bästa av världar blir det enligt A-planen, men ibland inte och min erfarenhet är att många inte har en B-plan. Vi behöver det om A-planen inte fungerar. Och vi mår allra bäst om vi har en B-plan i förväg. Det innebär att det är mycket lättare att vara i nuet och leverera till kunderna här och nu. Det märker och attraherar kunderna – du är närvarande och lugnare. Kanske blir det inte heller enligt B-planen, utan du behöver justera ytterligare och får en plan C att jobba utifrån.

2. Gör personalen delaktig

– Att ha en A- och B-plan tryggar också personalen. Som företagsledare och småföretagare är det jätteviktigt att göra det – att visa att vad som än händer så löser vi det. Då kan ni tillsammans ha kul varje dag och leverera. Att du som företagsledare går och oroar dig för framtiden varje dag skapar inga bra tillstånd. Det måste du eliminera. Det är bra att göra en SWOT-analys och involvera personalen i den – ju fler som är involverade i strategin, desto större drivkraft. Ni är förberedda tillsammans, säger Susanne.

Så skriver du en krav- och kreditpolicy.
Ladda ned guide >>

3. Reka – och skriv avtal

– Ta för vana att granska dina kunders historik, redan innan du gör en affär, med hjälp av en kreditupplysning. Anpassa betalningsvillkoren efter kunden. Skriv också avtal. Ange tydliga villkor i avtalet – villkor som skyddar dina rättigheter och begränsar din ansvarsskyldighet. Säkerställ i förväg att kunden accepterar dina villkor. Sätt tidsgränser för att bestrida ett köp och förklara omständigheterna under vilka avtalet kan brytas eller avslutas. Det gör att du bättre säkrar upp företagets ekonomi, säger Fredrik.

4. Var så realistisk som möjligt

– När du planerar för framtiden, i en A- och B-plan, ska du vara så realistisk som du bara kan i den verklighet du lever i. Sätt mål på längre sikt och delmål – årsmål, halvårsvis eller kvartalsvis beroende på vad som passar din verksamhet, säger Susanne.

5. Lägg krut på fakturorna

– När det är dags att fakturera – skicka tydliga och korrekta fakturor. Ange på fakturan vilka avgifter som tillkommer om kunden inte betalar i tid. Kontakta också omedelbart kunder som inte betalar. Att vänta ökar risken för att du inte får betalt alls, säger Fredrik.

6. Håll stafettpinnen själv

– Oavsett vad som händer i framtiden: Se till att hålla stafettpinnen i ditt eget liv och företag. Det är så många andra som låter andra hålla stafettpinnen i deras liv. Även om det är tuffa tider så håll alltid pinnen själv, säger Susanne.

Passa på att testa fakturering via Intrum Billify - gratis fram till årsskiftet!
Läs mer och signa upp dig för tjänsten här >>
Ange kampanjkod: Foretagare



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.