Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Utbränd – egen firma blev räddningen för Helena

Yasemin Bayramoglu 5 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Att starta eget var ett sätt för Helena Lehmus att komma tillbaka efter sjukskrivningen. FOTO HANNA BJÖRKSTEDT

31 år och redan utbränd. För supersäljaren Helena Lehmus blev eget företag ett sätt att hitta både sig själv och harmoni, trots olyckskorparnas kraxande om allt jobbigt som väntade.

Helena Lehmus är säljaren som fördubblade sitt resultat varje år när hon jobbade som försäljningschef på miljonärsmagasinet Connoisseur.
Men vid 31 tvingades hon inse att hon gått in i den berömda väggen. Hon var både utmattad och deprimerad.

LÄS OCKSÅ: DU HAR VÄL INTE MISSAT NYA REGLERNA?

– Jag har alltid varit den ambitiösa tjejen. Det har varit så sedan jag gick i skolan och valde det absolut tuffaste programmet på gymnasiet som fanns på min ort, en skola som sedan blev elitskola. Jag har alltid sökt mig till de områdena. Men för ungefär ett år sedan så gick det inte längre, säger hon.

Sover 16 timmar per natt


Medan en del vaknar upp en dag och bara gråter och inte kan ta sig vidare, så grät Helena – innan hon gick tillbaka till jobbet och fortsatte prestera. Väggen hade kommit utan att hon märkt det. Men sista veckorna före sjukskrivningen satt hon mest och tittade in i skärmen.
– Sedan dess har jag haft ett sömnbehov på ungefär 16 timmar per natt! Det går ju inte. Så man kan säga att jag sovit i ett år ungefär. Det var inte det att jag sovit för lite tidigare, men jag tror att min hjärna var helt överhettad. Den behövde ta igen sig, säger Helena.

Efter ett par månader av kravlösa dagar med enormt mycket sömn började något pocka på igen.
– Jag kände att det var något som började spira. Och jag märkte att det enda jag blev glad av och som gjorde att jag kände mig lite peppad på framtiden var tankarna på att starta eget. Det blev en räddning för mig när idéerna började komma. Det är ju så när man är utbränd annars att man har inte särskilt många idéer. Det blir på sin höjd ”idag ska jag gå upp och jag ska försöka göra någonting innan jag lägger mig i sängen igen.”

Hemma i företagandet


Pirret i magen blev en häftig bekräftelse på att det fanns något kvar av Helena mitt i töcknet.
Hon skrev en bucket list med femtio punkter för att hitta tillbaka till saker som hon tyckte kändes roliga, spännande – och ibland väldigt läskiga.
– Många punkter är saker som är utmanande, som att hoppa fallskärm. Det är en ganska klassisk sak att ha på sin bucket list och som skrämmer mig något enormt. Men jag ville hitta tillbaka till den jag var när jag var yngre, när jag var väldigt aktiv och provade många sporter. Allt det där hade jag slutat med. Jag har inte utvecklats i det eller något annat heller. Jag ville tillbaka till den atletiska personen. En person som vågar, helt enkelt.

Sista punkten på listan var hemlig. Men det var just att starta företag, erkänner hon nu. Sedan några månader driver hon Stockholm Sales Institute, där hon håller säljutbildningar för säljpersonal, egenföretagare, hela företag och privatpersoner.
Fast det var många som försökte snacka henne bort från företagstankarna. Det skulle bli så jobbigt och tufft. Men Helena valde att inte lyssna till dem.
– Jag känner mig så hemma i företagandet. Det är det som jag är född att göra. Jag har inte tidigare känt mig hemma någonstans, jag har haft fantastiska jobb men jag har aldrig känt den här glöden. Jag har gjort jättebra ifrån mig, men då har glöden kommit någon annan stans ifrån, nu kommer den mer inifrån.

Prime time på natten


Helena beskriver det som att hon tidigare haft svårt för att ta order från andra. Som sin egen chef kan hon sätta spelreglerna själv. Och hon sätter dem med stor medvetenhet.
– Jag är ju inte ensam om att ha drabbats av en utmattningsdepression som gjort att jag blivit tvungen att omvärdera väldigt mycket – hur jag jobbar och vad jag kan göra för att må bra. I ganska mycket i livet känner kämpar jag inte emot längre utan tänker ok, nu har jag de här förutsättningarna.

En förutsättning är att hon inte är morgonpigg. Alls. Nej, Helenas prime time på dygnet är mellan 23.00 och 01.00 på natten. Då är hon i stället hur effektiv som helst. Alltså jobbar hon nu efter regeln att hon så långt det är möjligt inte bokar möten före klockan ett på dagen.
– Det kan låta kontroversiellt och kanske kaxigt, men det är så det fungerar för mig. Jag kan vara otroligt effektiv sedan, men före ett är jag inte det. Då pushar jag inte mig själv.

Nu har hon hittat sin Helena 2.0-version. Ett gladare jag.
– Att få hitta sig själv på nytt efter en utmattningsdepression är fantastiskt! Jag har provat så många olika metoder, från terapi till new age-filosofi. Jag har tänkt igenom varenda detalj som kan få mig att må bra. Jag har verkligen försökt hitta vad jag mår bra av och det tror jag alla behöver göra.
Att hitta vad man mår bra av handlar också om att hitta sin kärna.
– Det kanske känns uttjatat för många säger samma sak, men jag har verkligen förstått nu hur viktigt det varit för mig. Det gör mig till en bättre person i arbetslivet också. Jag kanske inte kommer jobba på exakt samma sätt som tidigare, men bättre. Jag tycker jag förstår människor bättre nu och som säljare är det ju vad man behöver. Ju bättre du förstår dina kunder, desto bättre går det!

Helenas 3 tips för att komma tillbaka

1. Lägg din energi rätt. Försök hitta ditt ”varför” och försök hitta modet att förändra din vardagssituation. Hade du en dröm när du var yngre? Genomför den! Trötthet, ångest och depp är kroppens sätt att försöka säga åt en att man skulle må bra av positiv förändring. You can do it!

2. Bestäm mer själv. Idag finns en idé om att den som går upp tidigast på morgonen vinner. Att den som tränar mest är bäst. Att den som svarar på mejl sent på kvällarna är den som jobbar hårdast. Detta är andra människors sätt att se på livet. Du behöver inte vara likadan! Sov när du är trött och ät när du är hungrig. Rubba inte på de mest basala behoven, utan förändra vardagen så att den utgår från dem i stället för tvärtom.

3. Ta hjälp. Man får må dåligt, det är okej! Prata med din husläkare om en remiss till en psykiater eller psykolog och skäms inte för det. En utmatt-
ning är ofta ett resultat av att man under lång tid nött ner sina reserver.
Medicin och samtal kan vara en jättebra hjälp för att må bättre. Och du – glöm aldrig att du är fantastisk!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.