Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Du har väl inte missat? Det här gäller från i år!

Yasemin Bayramoglu 4 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Nu är det karensavdrag som gäller, inte karensdag. FOTO GETTY IMAGES

Nytt år, nya regler. Här är nya nyheterna i kort sammanfattning.Begränsade ränteavdrag
Begränsningen ska ske enligt den så kallade EBITDA-regeln. Utrymmet för att göra avdrag uppgår till 30 procent. Dessutom får företag dra av negativa räntenetton på upp till fem miljoner kronor. Det blir avdragsförbud för ränteutgifter i vissa situationer.

LÄS OCKSÅ: NO-NO NÄR DU REKRYTERARArbetsgivardeklaration på individnivå (AGI)
I somras infördes regler för AGI för företag med krav på personalliggare och fler än 15 anställda. Men från och med 1 januari omfattas alla företag med anställda.

Ändrade regler för hyreshus
Utöver ordinarie avdrag för värdeminskning får 12 procent av byggnadens anskaffningsvärde dras av inom en sexårsperiod från det att hyreshuset byggts klart.

Reduktion av avgift vid bygglov
Den som ansöker om bygglov eller förhandsbesked har rätt att få besked inom vissa tidsfrister. Om så inte sker ska den sökande ha rätt till minskade avgifter. Avgiften ska reduceras med en femtedel för varje vecka som tidsfristerna överskrids.

Sänkning av bolagsskatten
Som vi tidigare skrivit om sänks bolagsskatten i flera steg från och med 1 januari 2019. I första steget sänks skatten till 21,4 procent från dagens
22 procent. 2021 ska bolagsskatten vara 20,6 procent. Då sänks även expansionsfondsskatten till samma nivå.

Medlemsinsatser i arbetskooperativ
Nu kan en medlem i ett arbetskooperativ som väljer att lämna kooperativet tillgodoräkna sig en värdeökning när insatsen återbetalas. Ändringen omfattar alla ekonomiska föreningar där medlemmarna är anställda av föreningen eller på annat sätt deltar med en arbetsinsats i föreningens verksamhet.

Nya tillståndskrav inom välfärden
Det krävs nya tillstånd för den som vill bedriva verksamhet inom hemtjänst, ledsagarservice, biträde av kontaktperson, skolverksamhet eller avlösarverksamhet inom hemmet. Syftet är att säkerställa att de som erbjuder tjänsterna också har förutsättningar att erbjuda god kvalitet. Företag som redan bedriver verksamhet ska senast den 1 mars ansöka om tillstånd.

Skärpta straff i livsmedelskedjan
Brott som innebär eller kan innebära fara för människors eller djurs liv eller hälsa ska skärpas från böter till fängelse i högst två år. Detta gäller brott mot livsmedelslagen och lagen om foder och animaliska biprodukter.

Nya momsregler för värdebevis
Värdebevis, så kallade vouchers, ska få gemensamma regler i EU. Fram till nu har det varit otydliga regler, vilket gjort att företag kunnat drabbas av dubbelbeskattning eller inte betalat skatt alls. Hur och när momsen ska betalas avgörs av voucherns funktion.

Krav på licens på spelmarknaden
Alla som bedriver verksamhet på den svenska spelmarknaden ska numera ha en licens som gäller för spel i Sverige och nätspel som riktar sig mot den svenska marknaden.

Entreprenörer ansvariga för löneutbetalningar
En arbetstagare inom bygg- eller anläggningsentreprenad som inte får betalt av sin arbetsgivare ska kunna få betalt av en annan entreprenör högre upp i kedjan.

Karensavdrag i stället för karensdag
Karensavdraget blir 20 procent av en genomsnittlig veckoersättning av sjuklön. För den som inte omfattas av sjuklönelagen blir karensaavdraget en hel dag med kalenderdagsberäknad sjukpenning. Förslaget gäller inte personer som enbart får inkomst som egenföretagare.

Ny leasingstandard – IFRS 16
Begreppen finansiell respektive operationell leasing försvinner.
I stället införs en modell där tillgångar och skulder för alla leasingavtal ska redovisas i balansräkningen. För avtal som löper max 12 månader eller där den underliggande tillgången är av lågt värde, kan man nyttja en lättnadsregel. Med nya standarden följer också ny vägledning kring vad som är ett leasingavtal.

Det här gäller från 1 april

Ny djurskyddslag
Djurens välmående och rätt att kunna utföra naturliga beteenden stärks liksom krav på att djurskötaren har tillräcklig kompetens för att se djurens behov. Dessutom får personal inom exempelvis hälso- och sjukvården samt socialtjänsten lämna uppgifter om djurskyddsproblem, trots tystnadsplikt.

Bara e-fakturor vid offentlig upphandling
Alla företag som är leverantörer till offentlig sektor måste börja skicka elektroniska fakturor. Gäller alla offentliga upphandlingar och direktupphandlingar som påbörjas efter detta datum.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.