Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

4 steg för att få grepp om din ekonomi

5 mars, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Ta grepp om företagets ekonomi. Det måste du även om någon annan sköter bokföringen. I fyra enkla steg får du här hjälp med att få koll på företagets utgifter, inkomster och skatter. 1. Beräkna intäkter och kostnader
Ordet budget kan låta avskräckande och krångligt. Så låt oss kalla det för vad det egentligen är – en kvalificerad gissning över vilka inkomster och utgifter företaget kommer att få under året.

Om du och ditt företag ännu inte gjort någon budget för 2014 så gör det nu. Det är ett sätt att tvinga dig själv att tänka efter hur framtiden kan bli och anpassa företaget efter dessa antaganden.

Se det också som ett sätt att tänka igenom hur du kan förbättra dessa tre delar och vara mer kostnadseffektiv.
  • Intäkter. Fundera över intäkterna månad för månad. Summera månadsinkomsterna för helåret.
  • Rörliga kostnader. Tänk efter vilka kostnader som ökar när inkomsterna stiger. Summera vad det blir för hela året.
  • Fasta kostnader. Gör en förteckning över de kostnader du har som är lika stora oavsett hur stora intäkterna är – exempelvis löner och lokalkostnader.

Dra sedan kostnaderna från intäkterna och du får en ungefärlig vinst. Justera budgeten under året – det blir ju aldrig precis som man tänkt sig.

Ta hjälp av vår excelmall HÄR. Där kan du testa hur det går med vinsten om du ökar intäkterna eller minskar kostnaderna.

2. Betala rätt skatt på smidigt sätt
Skatteverket fastslår varje år ett belopp som du varje månad ska betala in i sammanlagda skatter (egenavgifter, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt för dig med firma och bolagsskatt för dig med aktiebolag). Denna F-skatt grundar sig på dina egna beräkningar i en preliminärdeklaration.

Om du ingenting gör har du för 2014 troligen fått en F-skatt som är något högre än skatten enligt senaste deklarationen. Är den för hög så gör snarast en ny preliminärdeklaration.

Om du då är lite pessimistisk och anger lägre intäkter än för 2013 får du lägre F-skatt. Blir resultatet sedan bättre än i preliminärdeklarationen får du naturligtvis betala extra skatt senare, men du har fått skattekredit.

Sådan skattekredit kan små företag också få på grund av nya momsregler som infördes förra inkomståret. Momsen ska nämligen inte längre räknas in i F-skatten utan redovisas separat på en särskild blankett. För dig som har mindre än en miljon i årsomsättning betalas momsen nu årsvis i efterskott och inte i din vanliga deklaration.

Momsen för 2014 betalas då inte förrän i maj nästa år (i februari om du har affärer med något EU-land). Förtryckta momsblanketter skickas ut i januari varje år.

Har du högre omsättning än en miljon men lägre än 40 miljoner måste du redovisa och betala in moms varje kvartal.

Via banken kan du se till så att F-skatten betalas in automatiskt från ditt bankkonto på rätt dag. Då riskerar du ingen straffränta.

3. Dra ned dina kostnader
Det finns ett löjligt enkelt sätt att förbättra både den privata och företagets ekonomi – att skaffa sig koll på utgifterna.

Enbart genom att vara medveten om vart företagets och de privata pengarna tar vägen blir du automatiskt mer kostnadsmedveten. Utan att du tänker så mycket på det undviker du att betala för sådant som du inte har direkt användning av.

Se över så att du har de mest prisvärda elabonnemangen, teleabonnemangen och försäkringslösningarna. Genom att jämföra olika leverantörer med varandra och välja det mest prisvärda kan du sänka kostnaderna med tusentals kronor. Att omförhandla avtal är ofta något av det mest lönsamma man kan göra i sitt företag.
4. Fakturera smidigt och snabbt
Det är viktigt att se över likviditeten och kassaflödet i ditt företag. Med det menas att du bör ha en jämn ström av pengar in och ut i företaget under året.

Om du är konsult och jobbar länge med stora kunder utan att få in intäkter kan du få likviditetsproblem och kanske måste ta bankkrediter som tär på företagets ekonomi. Gör därför upp med storkunderna om att få delfakturera längre uppdrag.

För all fakturering är grundregeln att man ska fakturera så snabbt som det går, direkt vid leverensen om du säljer varor. Se till så att betalningstiden är kortast möjlig och skicka påminnelse direkt när kunden drar över tiden med betalningen.

Kanske är det dags att se till så att dina faktureringsrutiner är anpassade till den senaste tekniken med molntjänster och automatisk integrering med bokföring och deklaration i de dataprogram som förbättras år för år.

I webbkursen Bästa greppet om företagets ekonomi ger Anders Andersson mer hjälp i filmer, bildspel, ljudfiler och texter. Läs mer och beställ här!


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.