6 tips för dig som vill börja med Sökmarknadsföring


Foto: Satsa på sökmarknadsföring.
Identifiera vad det önskade resultatet (konverteringen) är för dig så att du kan mäta resultatet av dina kampanjer. Utan detta kommer du inte kunna mäta huruvida dina kampanjer är framgångsrika och ger önskat resultat.
2. Akta dig för breda söktermer
Om du anger att du vill synas på för generella eller för breda sökord kommer du snabbt att förbruka hela din annonsbudget och inte få något tillbaka. Har du en begränsad budget, börja hellre med väldigt specifika sökord och gärna minst 2-ords kombinationer som ger mindre trafik men också mer kontroll över din annonsbudget.
3. Glöm inte bort att jobba med negativa sökord
Söktermer som du initialt tror är de mest relevanta kan vara för breda eller helt enkelt inte alls driva besökare att agera som du önskar. Därför måste du våga exkludera dessa och börja med mer specifika sökningar som ger mindre klick men fler konverteringar. Det kan kännas konstigt att exkludera dina “bästa” sökord men om statistiken säger att du inte uppnår önskat resultat (enl. Punkt1) på dessa sökningar så är det bara att exkludera och ta lärdom från det.
4. Skapa flera annonser med olika budskap
Skapa minst 2 annonser per kampanj (gärna fler) för det enda du kan vara helt säker på är att en annons kommer vara bättre än den andra och då kan du lära dig vilket budskap som lockar folk till att klicka på ditt erbjudande.
5. Alla behöver inte se din annons
Är ditt erbjudande geografiskt begränsat? Exkludera folk i delar av landet eller världen som inte kan dra nytta av ditt erbjudande så att du inte visar annonser och förbrukar din annonsbudget i onödan.
6. Testa - Utvärdera - Gör om igen!
Sökmarknadsföring är den mest effektiva marknadsföringskanalen och kommer att fungera även för dig, men det är viktigt att lägga ned tiden på att optimera och trimma in dina kampanjer över tid så att du kan fokusera din marknadsbudget (oavsett hur liten) på att hitta fler kunder och inget annat. Se sökmarknadsföring som ett marathon och inte en sprint så kommer du att lyckas!
Om du har några frågor så finns vi här för dig.
OBS! Vi erbjuder idag även en gratis analys för dig som redan är igång och behöver några handfasta tips på hur du kan optimera dina kampanjer. (Detta erbjudande är begränsat till företag som inte aktivt jobbar med en sökbyrå eller annan konsult inom området.)