Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

6 tips för dig som vill börja med Sökmarknadsföring

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 12 november, 2017 2 minuters läsning

Foto: Satsa på sökmarknadsföring.

Här är smarta 6 tips för dig som vill börja med Sökmarknadsföring med en begränsad annonsbudget. 1. Bestäm dig för vad du vill uppnå med dina kampanjer

Identifiera vad det önskade resultatet (konverteringen) är för dig så att du kan mäta resultatet av dina kampanjer. Utan detta kommer du inte kunna mäta huruvida dina kampanjer är framgångsrika och ger önskat resultat.

2. Akta dig för breda söktermer

Om du anger att du vill synas på för generella eller för breda sökord kommer du snabbt att förbruka hela din annonsbudget och inte få något tillbaka. Har du en begränsad budget, börja hellre med väldigt specifika sökord och gärna minst 2-ords kombinationer som ger mindre trafik men också mer kontroll över din annonsbudget.

3. Glöm inte bort att jobba med negativa sökord

Söktermer som du initialt tror är de mest relevanta kan vara för breda eller helt enkelt inte alls driva besökare att agera som du önskar. Därför måste du våga exkludera dessa och börja med mer specifika sökningar som ger mindre klick men fler konverteringar. Det kan kännas konstigt att exkludera dina “bästa” sökord men om statistiken säger att du inte uppnår önskat resultat (enl. Punkt1) på dessa sökningar så är det bara att exkludera och ta lärdom från det.

4. Skapa flera annonser med olika budskap

Skapa minst 2 annonser per kampanj (gärna fler) för det enda du kan vara helt säker på är att en annons kommer vara bättre än den andra och då kan du lära dig vilket budskap som lockar folk till att klicka på ditt erbjudande.

5. Alla behöver inte se din annons

Är ditt erbjudande geografiskt begränsat? Exkludera folk i delar av landet eller världen som inte kan dra nytta av ditt erbjudande så att du inte visar annonser och förbrukar din annonsbudget i onödan.

6. Testa - Utvärdera - Gör om igen!

Sökmarknadsföring är den mest effektiva marknadsföringskanalen och kommer att fungera även för dig, men det är viktigt att lägga ned tiden på att optimera och trimma in dina kampanjer över tid så att du kan fokusera din marknadsbudget (oavsett hur liten) på att hitta fler kunder och inget annat. Se sökmarknadsföring som ett marathon och inte en sprint så kommer du att lyckas!

Om du har några frågor så finns vi här för dig.

OBS! Vi erbjuder idag även en gratis analys för dig som redan är igång och behöver några handfasta tips på hur du kan optimera dina kampanjer. (Detta erbjudande är begränsat till företag som inte aktivt jobbar med en sökbyrå eller annan konsult inom området.)

 

Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.