Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

7 råd – så når du rätt återförsäljare

23 oktober, 2015 4 minuters läsning

Foto: Hasti och Hedieh Asadi, DeoDoc Foto: Pressbild

Systrarna bakom företaget DeoDoc, Hasti och Hedieh Asadi, har lyckats få stora återförsäljare att sälja deras unika intimprodukter. Här ger de sina bästa råd för att nå ut rätt.Hasti och Hedieh Asadi fick idén till sitt företag för tre år sedan. Hedieh, som då arbetade heltid som läkare och kirurg, och Hasti, som studerade på Handelshögskolan, såg ett behov på marknaden av intimprodukter.

– Det finns en kunskapsbrist hos folk – man vet inte att de svettkörtlar som vi har under armarna också finns i underlivet. Det leder till att många tvättar sig överdrivet mycket i underliven och använder också vanliga parfymer och bodylotions som innehåller väldigt starka ämnen, berättar Hedieh Asadi.

De scannade av marknaden men såg att produkter bara fanns utomlands – i England och Australien.
– De såg ut och luktade som wc-spray och det funkade inte tyckte vi. Det behövdes ett alternativ för extra fräschhet.

Det tog ett och ett halvt år från idé till färdiga produkter och nu är deras intimdeo, -wipes och -tvålar för män och kvinnor lanserade. DeoDoc har lyckats skaffa stora återförsäljare – bland andra Apotea, Apoteksgruppen och LloydsApotek.

– Det är viktigt att man aldrig ger upp i jakten på återförsäljare. Ett nej är inte alltid ett nej. Vi har jobbat väldigt länge på att få in våra produkter på Apoteket till exempel. I en första vända tackade de nej, men några månader senare knackade vi på igen. Då lossnade det.

Varför tror ni att de ändrade sig då?

– När vi väl lanserade hade vi bara tagit fram intimdeodoranter för kvinnor. Vi är ett startupföretag med begräsande resurser och kapital. Då vi själva är kvinnor tog vi först fram produkter som vi själva ville ha. Men det vände nog i och med att vi hade produkter för både män och kvinnor.

DeoDocs sju tips för att lyckas nå stora återförsäljare:

1.  Ge inte upp
– Det tillhör att vara tjatig. Ett nej är aldrig ett nej. Återförsäljare är så bombarderade av folk som vill komma in. Det som är positivt med vår produkt är att den är helt unik i Sverige. Vi visste tydligt från början att vi ville in på apotek – det skulle ge produkterna legitimitet. Därför har vi också en professor inom gynekologi i teamet som hjälper oss att produktutveckla. Det finns en klinisk erfarenhet vilket har varit viktigt.2. Gör din hemläxa
– För att komma in hos rätt återförsäljare krävs mycket research – du måste ha gjort din hemläxa. Ha till exempel koll på vilka marginaler som ni ska erbjuda återförsäljare. Se var produkterna faktiskt har en chans att komma in. Var påläst om branschen. Här kan ni använda kontakter som har gjort liknande resor för att få bra input.3. Prata återförsäljarnas språk
– Använd ord och termer som de går igång på. Då uppfattas man som professionell och på rätt nivå.4.  Börja med onlineförsäljning
– För oss började det med onlineförsäljning på Apotea – Sveriges största nätapotek. När vi väl kunde visa försäljningssiffror därifrån, att folk verkligen köpte våra produkter, gick det snabbare att få fler butiker som återförsäljare. Och det är oftast lättare att komma in på sajterna.5. Använd rätt producenter
– Eftersom vi tidigt i vår produktutveckling visste att vi ville in på apotek så valde vi en leverantör som redan jobbade mot apotek. Fabriken som tar fram våra produkter kan alla regler som apoteken kräver. Det var bättre än att producera i exempelvis Kina eller Polen. 6.    Våga ta för dig
– Som alltid gäller det att göra annorlunda saker. Vi mejlade Apoteas VD och bad att få träffa honom, berättade att vi är entreprenörer med intressanta produkter. Det gick. Var lite jobbig – det hör till. Man har inget att förlora, så ring, ring, ring! Och mejla, mejla, mejla! Just nu försöker vi komma in hos en annan svensk återförsäljare och vi skickar blomsterbud och produkter. Uppvaktar helt enkelt. Det ska inte underskattas.7.    Se det som ett konstant arbete
– Senast lanserade vi i Norge hos deras största apotekskedja. Nu är det Danmark som gäller, så nu jagar vi dem där. Vi hade en jättelyckad lansering i Norge, folk hör av sig och vill sälja våra produkter, men det är alltid ett löpande jobb med att hitta rätt och bra återförsäljare.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.