Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva

Black Friday och Black Week 2023 – Driva egets samlade supertips!

Josefin Wallin 4 november, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Black Friday och Black Week – Driva egets samlade supertips!

På fredag går handelns absoluta höjdpunkt av stapeln. Vi pratar ju såklart om Black Week och Black Friday 2023. Här har vi samlat våra bästa tips för att hjälpa dig och din business att lyckas!

Tre steg till succé

Missa inte detta gyllene tillfälle att nå rekordnivåer i din försäljning med en kampanj inför Black Friday – som i år infaller den 24 november! Med de här tre stegen skapar du en lyckad kampanj som får kunderna att handla av just dig:

  1. Planera din försäljningsstrategi: Välj ut ett erbjudande att locka med i din kampanj inför Black Friday. Som småföretagare kan det vara svårt att konkurrera med de stora kedjornas vinstmarginaler. Du kan istället välja en eller flera utvalda produkter.
  2. Håll koll på din marknadsföring: Hur lockar du till köp? Bygg upp förväntan och bjud in dina kunder att delta. Att bygga upp förväntan innebär däremot att du bör vara ute i god tid – gärna direkt på fredag och fortsätt hela veckan till Black Friday.
  3. Organisera din försäljning: Planera för försäljningsrekord! Att produkten som du erbjuder i kampanjen tar slut i lager eller att din sajt kraschar får bara inte hända. Var redo för mycket trafik och att det är enkelt att handla.

Vill du ha mer tips om dessa tre steg? Tre steg till försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

1 000-tals företag slåss om kundernas uppmärksamhet under Black Friday och Black Week. Hur ska ditt företag sticka ut? Vad kan du härma?

Apple har haft smarta Black Friday-kampanjer som verkligen blivit succé. Istället för att bara skicka ut e-posterbjudanden under Black Friday, byggde Apple upp en spänning under flera veckor.

Apple började med ett mail som en ”teaser” flera veckor innan Black Friday. Mailet antydde att något riktigt häftigt var på gång och skapade en snackis. När Black Friday närmade sig, skickade man ut ett andra e-postmeddelande som berättade om det exakta erbjudandet (detta gjordes en vecka i förväg).

Genom att först skapa en teaser och sedan berätta om erbjudandet i förväg, kunde Apple fånga en större del av konsumenternas budget (och skapa känslan ”det här vill jag vänta på!”). Du kan enkelt använda samma strategi när du skapar din Black Friday-kampanj.

Vill du hitta fler exempel på smarta Black Friday-kampanjer? Då rekommenderar vi denna artikel: Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

Så sparar ditt företag stora pengar

Har du tänkt på att ditt företag också kan spara stora pengar genom att handla just denna dag?

Här är varor som kan vara billigare att köpa som företagare

  • Digitala tjänster och abonnemang: Vi har sett rabatter på upp mot 90 procent på exempelvis tjänster för SEO-analys.
  • Webbkurser: Om du ändå vill utbilda dig och medarbetarna genom kurser – passa på att boka under Black Friday.
  • Kontorsprylar: Om ni ändå ska handla till kontoret, gör det på Black Friday. Ni kan i många fall spara 20-30 procent på inköpspriset.
  • Förbrukningsvaror: I alla företag finns det varor som köps in löpande, allt från toalettpapper till vanligt A4-papper. Köp in billigt och så att det räcker till nästa år!

Vill du läsa om 4 tips för att spara ännu mer pengar under Black Friday? Läs:4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

Efter Black Friday kommer Cyber Monday

Vi hinner knappt avsluta Black Week och Black Friday förrän – Cyber Monday! I år den 27 november. Och du vill ju såklart maximera försäljningen, eller hur? Vi sammanfattar bästa tipsen för hur du förbereder din business:

  • Sökoptimera: Dina kunder börjar tidigt söka på Cyber Monday och Black Friday. Det innebär att du behöver optimera din webb, genom att exempelvis skapa landningssidor med dessa sökord och ta fram relevant innehåll.
  • Använd prisjämförelsesajter som Pricerunner. Kan du koppla din e-handel till någon av dessa jämförelsesajter? De listar ofta produkterna med den billigaste först, är ofta gratis – och kan hjälpa dig att driva relevant trafik.
  • Marknadsför dig! Ta fram marknadsföringsmaterial och planera dina kampanjer i tid. Slarvigt och ogenomtänkt marknadsföringsmaterial hjälper dig inte.
  • Sätt en budget. För att Cyber Monday ska generera vinst till dig finns det en gräns för vad du själv kan spendera i digitala annonser. Priserna går ofta upp under dessa dagar. Det beror på att utrymmet styrs av tillgång och efterfrågan – och det är många företag som slåss om kunderna.

Vill du läsa mer om hur du vinner kundens köp dessa dagar? Eller hur du tar fram ett vasst erbjudande. Läs gärna vår artikel i ämnet: Cyber Monday – så här maxar du din digitala försäljning



ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.