Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så håvade företaget Codarica in över en miljon

31 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Team Codarica.

Foto: Teamet bakom Codarica. Från vänster: Marcus Lindström (creative director) och grundarna Lovisa Levin, Rosalyn Knapp och Sanna Nilsson.

Som ny företagare behöver man både synlighet och kapital. Det löste Codarica, som utvecklar appar som introducerar barn till teknik och programmering, genom att ställa upp i flera entreprenörstävlingar. Så här gör du likadant. Sanna Nilsson, Rosalyn Knapp och Lovisa Levin driver Codarica och insåg att det fanns många föräldrar som ville att deras barn skulle lära sig mer om teknik och programmering. Så Codarica lanserade appen CodeQuest där barn genom ett äventyrsspel lär sig just det.
– Vi byggde helt enkelt appen vi själva ville ha när vi var små, säger Sanna Nilsson som är vd.
Företagets nya Coda Game lanserades i december och lär barn att skapa sina egna spel. Det har idag över 150 000 nedladdningar. Totalt över en halv miljon nedladdningar med CodeQuest.
Läs mer: 8 tips för hur du vinner tävlingen Men som nystartade företagare ville de få bekräftat att de var inne på rätt spår. Därför ställde de upp i tävlingarna Venture Cup och Business Challenge, där fokus ligger på affärsidén. Det blev vinst i Venture Cup öst. Dessutom nådde de ut och knöt värdefulla kontakter.
– Vi fick extremt bra feedback och lärde känna personer som hejar på oss och ger oss stöd. Det är så viktigt när man startar eget – du vill inte göra den resan ensam, säger Sanna.
Genom sitt deltagande i de första tävlingarna fick Codarica snabbt nys om fler. Idag har de vunnit ett tiotal entreprenörs­tävlingar, till exempel Svenska Innovationspriset och Tillväxtverkets Creative Business Cup. Dessutom har de fått plats på acceleratorprogram hos Sting, Bonnier, och Disney i Los Angeles.
– Oftast har det gått väldigt bra för oss. Det är nog för att vi har tyckt att detta är så himla givande och roligt. Vi jobbar extremt mycket med storytelling och jag tror att det verkligen har hjälpt oss. Vi skriver mer en berättelse än ren fakta om företaget i våra ansökningar, säger Sanna.
Läs mer: Storytelling – vad är det bra för och hur gör man?I rent kapital har Codarica fått in över en miljon kronor i prispengar från tävlingar i Sverige och bidrag. Senast en halv miljon från Vinnova i somras. Dessutom har vinsterna gett gratis PR.
– Att få synlighet i medierna via tävlingarna har också varit toppen för att nå ut till vår målgrupp. Vi har kunnat få människor intresserade av att ladda ned vår app och ge oss feedback så att vi kan skapa ännu bättre produkter i framtiden, säger hon.
Läs mer: Så ska de bli miljonärer För delägarna har det varit en medveten strategi att delta i entreprenörstävlingar. Ändå skulle Sanna inte rakt av rekommendera andra småföretag att göra samma sak:
– Både ja och nej. I början är det toppen att få feedback på sin affärsplan och träffa folk men du måste samtidigt ha lite sunt förnuft och prioritera vad som är viktigt för dig. Anmäl dig bara till tävlingar som kommer att gynna ditt företag och stötta dina strategier. Tänk på vad du är ute efter och hitta tävlingar därefter. Är det kunder, kapital, mentorer, kunskap eller PR?
Hennes råd till dig som vill ställa upp i entreprenörstävlingar är att våga spetsa till din affärsmodell.
– Det finns väldigt, väldigt få företag som är helt unika. Din utmaning blir att övertyga världen om att just ditt koncept är vinnande och då är det viktigt att du hittar din specifika nisch.]]>

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.