Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De är vinnare i vårens Venture Cup

16 maj, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning

Foto: Foto: Venture Cup

Under fredagen avgjordes vårens omgång av Venture Cup. De bästa affärsidéerna belönades med totalt över en halv miljon kronor. Se vinnarna här.

Fyra regionala totalvinnare utsågs i Venture Cup som vardera belönades med 125 000 kronor:
  • Väst: MelVitas

Deltog i kategorin Life science och teknik.

Linda Rönn, Linnea Wikman och Moa Persson, vid Chalmers i Göteborg, står bakom MelVitas som utvecklar ett diagnostiskt verktyg som kan upptäcka det tidigaste stadiet av karies.

Produkten bygger på en patenterad teknik som inte använder joniserande strålning till skillnad från dagens röntgendiagnostik.

MelVitas diagnostiska verktyg är användarvänligt och kan hjälpa tandvårdspersonal att genomföra säkrare och effektivare behandlingar med ökat fokus på preventiv tandvård.
  • Syd: eDiabeat

Deltog i kategorin människa och samhälle.

Richard Laurits och Annica Carnbring Belfrage bakom eDiabeat har skapat en plattformsoberoende webbapplikation som använder KBT och spelmekanismer för att skapa engagemang och en hållbar livsstilsförbättring.

eDiabeat ger personlig feedback i realtid och effektiviserar kommunikationen mellan patient och vårdgivare. Syftet är att åstadkomma en jämlik, kunskapsbaserad och patientcentrerad diabetesvård och bidra till sänkta sjukvårdskostnader.
  • Nord: Fundsurf

Deltog i kategorin webb, mjukvara och media.

Thomas Hallberg, Christian Frick och Jenny Frick från Föllinge bakom Fundsurf är en crowdfundingplattform med en unik social spinoff. Fundsurf vill göra det helt riskfritt och enkelt att arrangera alla typer av sociala evenemang.

Deras affärsidé att deltagare ska sätta upp ett mål att uppnå och ett sista datum att anmäla sig. Når du målet före deadline dras pengarna automatiskt från deltagarna. Om inte så dras inga pengar och evenemanget blir inte av.
  • Öst: Precisely

Deltog i kategorin webb, mjukvara och media.

Robert Gullander, Nils-Erik Jansson och Johan Norin bakom Precisely har skapat en online-plattform som ska göra det enkelt för företag att skapa, hantera och bevaka juridiska avtal.

Plattformen bygger på ett nytt digitalt format för avtal med självlärande funktioner och inbyggd logik som ska effektivisera hela avtalsprocessen.

Alla delvinnare har chans att blir den slutliga Sverigevinnaren som utses den 12 juni. Då möts vårens vinnare med höstens.

Fler delvinnare utsågs också i följande kategorier:
  • Miljö och Energi
  • Webb
  • Mjukvara och media
  • Människa och samhälle
  • Life science och teknik


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.