Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De ser tech som vägen till förändring

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 3 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Vad kan vi lära av entreprenörer från Mellanöstern? Foto: Yasemin Bayramoglu

Vad kan svenska entreprenörer lära sig av kollegor från Mellanöstern?
– Att uppskatta alla de små sakerna som fungerar här – och att se möjligheterna i problem, säger Nour Atrissi från Beirut.
Målet med hennes techbolag är att på sikt ge Libanon ett nytt styre – utan korruption.

28 kvinnliga entreprenörer från Mellanöstern och Afrika har samlats i Stockholm under en vecka. Detta är andra gången de ses, sist var för ett halvår sedan. De ingår i Svenska institutets ledarskapsprogram för unga entreprenörer som arbetar med samhällsförändring och socialt ansvarstagande.

De är alla redan etablerade företagare, men här får de fördjupade kunskaper om att skapa affärsplaner och driva marknadsföring bland annat. Inte minst får de ett nätverk för framtiden.
Nour Atrissi, 29, kommer från Beirut i Libanon, och har grundat Teens who code. Hanadi Hammouz, 24, kommer från Nablus i Palestina och har grundat Let’s code. Båda driver alltså verksamheter för att lära barn och unga att programmera och förstå den digitala världen på djupet.

– Vi har kurser för unga mellan 7 och 17 år efter skoltid samt på helger och lov. Tanken är att de ska lära sig göra egna appar och hemsidor, plus att de ska lära sig presentationsteknik så att de själva kan sälja in sina produkter längre fram. Vi vill skapa möjligheter för dem och utveckla vårt land, säger Hanadi, som själv är utbildad dataingenjör.

Förälskad i tech


Nour är egentligen utbildad inom nutrition. Men när hon inte fick stipendium för att kunna läsa till sin doktorsexamen utomlands stod valet mellan att ta ett jobb hon inte ville ha eller att skapa sig en egen – om än osäker – framtid i Beirut. Nour valde det sistnämnda.

– Jag snubblade över startup-scenen kan man säga. Den är ny i Libanon, men jag blev helt förälskad i tech! För fyra år sedan började jag lära mig att programmera på egen hand. Jag kände snabbt att det här borde jag lärt mig tidigare, medan hjärnan är som bäst på att lära sig nya saker. Hur hade det varit om jag fått lära mig det här som barn?

Där var hennes affärsidé!

– Jag vill inte att mitt land ska komma efter i utvecklingen, säger Nour.

Båda fick i princip starta sina företag från scratch. Hanadi och hennes kompanjon hade vunnit ett pris och kunde köpa in tolv datorer för att komma igång. Nu har 500 elever gått igenom programmet och målet är att kunna expandera verksamheten till andra orter i Palestina.

– Det krävdes övertalning först för att få med föräldrarna. Men när de såg vad deras barn kunde åstadkomma själva kom stoltheten. Slutuppgiften på kursen är att skapa en app som löser ett problem som barnen själva upplever i sin vardag. Det kan till exempel vara en trafikfråga. Det är det vi vill lära dem – att använda tekniken för att lösa verkliga problem.

Alla behöver inte bli programmerare


Nour önskar att det hade funnits ett acceleratorprogram att söka sig till. Nu fick hon lära sig allt från teknik till marknadsföring utan budget på egen hand, samtidigt som hon jobbade halvtid som lärare för att finansiera starten.

– Ekosystemet för entreprenörer i Libanon växer, men det tar tid. Men en rolig grej var att en av våra elever, en elvaåring, fick frågan om vem som var hans idol. Och det var Mark Cuban på Shark tank i amerikansk tv! (Draknästet på svenska, reds anm.)

Så entreprenörskapsdrömmarna har uppenbarligen smittat av sig. Och det ligger helt i linje med Nours mål.

– Alla behöver inte bli programmerare, men hur man kodar blir ett sätt att tänka, ett sätt att lösa problem. Och den som inte lär sig det blir på sätt och vis analfabet. Så viktigt är det! säger Nour, som nu vill expandera verksamheten till andra länder.

Ett annat mål för henne är politiken.

– Politiken och korruptionen är sammanflätade i Libanon. Det finns massor av problem som vår regering inte löser. Det som driver oss på företaget mest är missionen att förändra. Vi vill forma en ny generation som kan bryta det mönstret genom att vi ger de unga verktyg, säger hon.

Rent privat har företagandet påverkat dem också, förstås.

– När jag startade Let’s code trodde inte mina föräldrar på idén. Alla undrade varför jag inte gjorde som andra dataingenjörer och tog ett välbetalt jobb på ett stort företag. De trodde att det här skulle vara något jag sysslade med ett par månader. Men nu, när de ser att det växer och att jag får uppmärksamhet, då har inställningen förändrats. Tidigare har jag till exempel aldrig fått resa ensam – det här är min första resa på egen hand! säger Hanadi glatt.

Viktiga förebilder


Just det har inte varit något hinder för Nour tidigare.

– Men jag kan se att det jag åstadkommit gjort intryck på mina syskon. Min lillebror har uttryckligen sagt att han är stolt över mig. Han vill bli fotograf, men har alltid gjort av med alla pengar han haft direkt. Nu har han sparat för att kunna köpa en egen kamera. Jag visar att hårt arbete och uthållighet lönar sig, säger Nour.

De blir viktiga förebilder för både yngre och äldre generationer.

Men vad kan Sverige lära av entreprenörer från Mellanöstern? Nour och Hanadi funderar.

– Kanske att uppskatta de små sakerna som faktiskt fungerar här – och att lära sig se en möjlighet i ett problem. Så länge man har elektricitet kan man göra vad som helst! Men vi har inte alltid det och vi får stå ut med stora trafikproblem. Jag tror vi är mer toleranta.

Det här är She Entrepreneurs


She Entrepreneurs är en ledarskapsutbildning för unga kvinnliga entreprenörer från Mellanöstern och Nordafrika som drivs av Svenska institutet. Utbildningen har funnits sedan 2011 och består av två intensiva programträffar med workshopar och coachning i Sverige. Mellan träffarna coachas deltagarna av svenska mentorer på distans.

Syftet är att stärka deltagarna som ledare och entreprenörer och ge dem möjlighet att vidareutveckla det egna affärsinitiativet med fokus på såväl finansiell som social och miljömässig hållbarhet. Programmet bidrar även till att skapa ett aktivt nätverk för kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan unga kvinnliga entreprenörer som strävar efter samhällsförändring.

AV YASEMIN BAYRAMOGLU


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.