Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De vet att sänkta avgifter fungerar

17 november, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
En ny undersökning visar att sänkta arbetsgivaravgifter är den största moroten för att anställa. Småföretagarna Denis Andersson och Mikael Cwyl kan skriva under på att det fungerar. De har bara anställt unga, invandrare och långtidsarbetslösa och därmed fått sänkta avgifter.



Sex av tio småföretagare med upp till tio anställda tycker att höga arbetsgivaravgifter är det främsta hindret till att växa. Det bekräftar en tidigare undersökning gjord av FöretagarFörbundet som visade att sänkta avgifter är den faktor som småföretagarna själva tror skulle bidra till tillväxt.



Småföretagarna Denis Andersson och Mikael Cwyl, som driver företaget Västia Parkering, har bevis på att så är fallet. De har bara anställt personer för vilka regeringen har sänkt arbetsgivaravgiften: unga, invandrare och långtidsarbetslösa.



- Vi var jätterädda för att anställa. Men så fick vi chansen att ta in en person med särskilt anställningsstöd, utan LAS. Det var steget till att vi vågade, säger Denis Andersson till Driva Eget.



Anställningen föll väl ut och Denis och Mikael tog in fler personer. Idag är de glada att de har kunnat använda sig av de olika stödprogrammen hos Arbetsförmedlingen för att få sänkta arbetsgivaravgifter.



- Vi hade aldrig haft förutsättningar att växa som vi gjort om vi inte haft den möjligheten. Vi är glada och våra anställda är glada eftersom de har en sysselsättning. Det är en win-win för alla, säger Denis.



Han uppmanar andra företagare att göra samma sak. Men påpekar också att man ska vara beredd på att det ibland kan ta lite längre tid att få in personerna på jobbet, till exempel om det finns språksvårigheter.



- Sedan flyter det på jättebra. Idag har vi en fantastisk personal som är lojala och gör att vi får trygghet och har tid att jobba med det vi gör. Våra anställda är ryggraden i företaget.



Men även om de nuvarande stöden är bra borde politikerna titta på andra sätt att sänka avgifterna, tycker Denis.



- Frigör du resurser för företagaren skapar det tillväxt. Det är nästan ett större ansvar att ha en anställd än att skaffa barn, så allt som gör det lite lättare och mindre krångligt att anställa är positivt för oss företagare.


Så får du sänkta arbetsgivaravgifter:Nystartsjobb. Om du anställer en person som varit borta från arbetslivet i mer än ett år (sex månader för ungdomar) kan du få ett ekonomiskt stöd på ett belopp som motsvarar dubbla arbetsgivaravgiften (62,84 %). Om du anställer en ung person mellan 20-26 år kan du få ett belopp som motsvarar arbetsgivaravgiften (31,42 %). Läs mer här.



Lönebidrag. När du anställer en person med nedsatt arbetsförmåga kan du kompenseras med en i förväg fastställd summa. Läs mer här (klicka på "lönebidrag" till höger.



Här finns fler alternativ och mer information om stödprogram för dig som vill anställa.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.