Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Du kan inte vara något för alla"

3 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Ingalill Thorsells livsprojekt började för 20 år sedan, i dag har hon ett framgångsrikt litet gårdshotell. Här berättar hon om vikten att vara lyhörd och att kunna ändra sig.Mitt bland Österlens böljande landskap driver Ingalill Thorsell sedan 19 år Drakamöllans gårdshotell. Ingalill arbetade tidigare som chefsrekryterare, vilket var roligt men slitsamt. Hon kom till en punkt då hon ville gå vidare i livet.

Läs också: Våga byta karriär mitt i livet –  här är 4 tips – Jag ville bo på en gård och gå i skogen med min hund så när jag hittade det här stället bestämde jag mig för att öppna bed & breakfast. Det blev snabbt populärt.I dag har Ingalill konferensgäster i veckorna och semesterfirare under helger och sommarmånaderna. Det är endast de boende på hotellet som får äta på restaurangen.

– Jag har låtit det ta tid att mejsla ut min affärsidé. I början skrev jag ett ”mantra” att jag ville bevara gårdens själ och lugn. Tystnaden är vänlig och omfamnande här och det vill jag att våra gäster ska få uppleva.

 Tillsammans med personalen på hotellets restaurang har Ingalill skrivit flera böcker. Den senaste boken vann nyligen World Gourmand Cook Book Awards pris i två kategorier, bästa översättning och bästa egna utgivning. Böckerna är som vackra visitkort för hela trakten runt Drakamöllan.

– Jag ger ut kokböckerna på eget förlag, det är bland de bästa beslut jag har tagit. Det är inte så svårt men däremot ett risktagande, säger Ingalill.

I dag har Ingalill en partner i rörelsen. Men de delar som innebär ett risktagande har hon lagt på ett eget bolag.

– Bokförlaget och operafestivalen som äger rum både under vinter- och sommarhalvåret står jag bakom själv.

Drakamöllan har många internationella gäster.
– Vissa kommer ända från Japan. Det är verkligen en stor variation av besökare, både utomlands ifrån och från trakten här omkring. En del bor över ett dygn bara för att kunna njuta av maten på restaurangen.På gårdshotellet ”gör alla allt”. Kockarna presenterar maten, lagar den, serverar och diskar. Ingalill menar att det är mötena med människor som är drivkraften för alla som arbetar med verksamheten.
– Det föds många nya idéer i alla dessa möten. Det är till exempel en japansk designer som skrivit förordet i den senaste kokboken.Drakamöllan har varit egenfinansierat hela vägen.
– Det har varit möjligt i och med att vi ökat sakta. Det ger flexibilitet och frihet att vara egen.

Läs också: Så lyckas du bäst med ditt caféSå mycket marknadsföring har de inte gjort.

– Redan från början har vi tänkt att våra gäster kommer att vara våra ambassadörer.  Jag är ganska gammeldags, skrattar Ingalill och fortsätter:
– En del hittar oss via hemsidan. Sociala medier har vi inte arbetat så mycket med. Den ständiga diskussionen är: Hur ska vi arbeta för att nå ut till fler?

Ingalills tankar och råd till andra småföretagare:

  • Att vara företagare är att vara passionerad. Det är inget man gör halvdant utan fullt ut. Passionen är viktig!
  • Det är bra att vara lyhörd, vad är det som väntar runt hörnet? Vad efterfrågar människor? I början var vi omedvetna om hur viktigt närodlat och ekologiskt är. Sedan träffade jag Claus Meyer som berättade hur de byggde upp Noma. (Dansk restaurang som länge klassats som en av världens bästa restauranger. reds anm).  Och då tänkte jag ”Så måste det vara”. Att våga lyssna, ta ställning och korrigera sig är viktigt.
  • Det svåra är att man förväntas göra så många olika saker. Driva företaget på bästa sätt, växa och vara lönsam. Man förväntas bidra i olika gemensamma sammanhang. Men alla möten och projekt kan sluka en helt. Det är lätt att tappa fokus på sin egen affärsverksamhet. Därför är det viktigt att komma ihåg att man inte kan vara något för alla. Det är en balansgång.

Läs också: De uppfyllde drömmen om pensionatet


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.