Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Få fart på din business – 3 framgångsrika kvinnors bästa råd

3 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Linda Björck, Dora Vig Bjon och Charlotte Ahlberg

Boken Boosta din business samlar 30 kvinnliga entreprenörers erfarenhet. Driva Eget bad tre av författarna välja ut sina bästa råd. I höstas släpptes boken Boosta din business med tips och råd från 30 kvinnliga entreprenörer. Det är affärsnätverket Qoola Qvinnor som tillsammans med Artion förlag ger ut boken. Driva Eget bad tre av författarna ge sina tre bästa tips inom sina expertisområden, ekonomi, sociala medier och affärsutveckling.Läs också: 31 kvinnliga entreprenörer som borde vara med i historieböckerna

Ekonomi:

Charlotte Ahlberg är en av Sveriges främsta specialister inom ekonomisk coaching för ägarledda företag.Pustar du när det är dags att få koll på siffrorna? Då är du en av de företagare som tjänar mindre pengar än vad du skulle kunna göra med en förändrad attityd och inställning till bokföring och budget.Håll koll på ditt mål:
– Tänk dig att du vill ta dig till ett ställe du länge drömt om och att du bestämmer dig för att bästa sättet att ta dig dit är med taxi. Du måste veta var du befinner dig när du börjar resan annars kan det lätt bli förvirring. Alltför ofta blir det just det när en småföretagare får frågan om sin aktuella redovisning.
Ha ordning och reda på dina siffror:
– Likaså med budgeten – ”Jag gör som i fjol – orkar inte hålla på med det”. Inte så konstig att du får samma resultat igen, du har ju följt samma recept men förmodligen var det inte det du tänkt dig!  Så gör ett nytt recept, din budget, där du ser vilken mängd försäljning och mängd kostnader du behöver ha för att få dit drömresultat.Hatar du siffror? Ändra din inställning:
– Siffrorna är affärsvärldens språk och ger oss människor ett sätt att kunna jämföra och enklare fatta beslut. Du kommer alltså inte undan! Ställ dig den enkla frågan.” Vad behöver jag göra annorlunda för att göra detta med siffror kul för mig? ”. Du kommer snabbt att uppleva mer energi och en resultatförbättring. Mer klirr i kassan helt enkelt.

Läs också: Åsa tände på idén alla andra dömde ut – i dag omsätter hon 48 miljoner 

Sociala medier

Linda Björck har varit företagare i 20 år. Hon är utbildad social media manager och hjälper företag att arbeta strategiskt med sociala medier.Varför?
– Innan du sätter igång med sociala medier så ska du svara på frågan ”varför” Varför ska du starta ett konto på Instagram eller en företagssida på LinkedIn? Ett vanligt svar som jag får är att någon har sagt; ”du måste vara på Instagram” eller ”En Facebook-sida måste alla ha”, men är det egentligen så?

– Börja istället ta reda på var kunderna finns och fundera ut ditt syfte med din närvaro. Är det att bygga företagets varumärke? Eller för att få ökad kännedom om en dig eller en tjänst/produkt?

– När du vet ditt syfte är och har satt ett tydligt SMART mål med din närvaro blir det också lättare att fokusera och göra ett bra arbete i sociala medier.

Välj några kanaler
– Jag brukar säga att det enda som vi alla har är 24 timmar per dygn därför är det också viktigt att fokusera på några få kanaler. Dessa kanaler ska vara de där din huvudmålgrupp finns i.

– Mitt råd är att välja ut 2-3 sociala medier och bli riktigt bra där. Se till att dessa är helt uppdaterade och att du använder allt det utrymme som du får lov att använda.

Var aktiv
– Ofta träffar jag företagare som har startat upp flertalet konto. I början är de väldigt aktiva för att sedan minska på aktiviteterna och till sist finns det i princip ingen aktivitet alls. Sätt av tid varje dag och gör inlägg dagligen.

– Utmaningen för ett mindre företag är att hinna plocka fram bra relevant material som du kan dela med dig av. Tipset är att hitta andra personer i din bransch som kompletterar det du gör och dela deras material uppblandat med ditt eget. Ett annat tips är att använda bilder och filmsnuttar som brukar få väldigt bra respons.

– Tänk på att det är skillnad mellan de olika kanalerna, både gällande tider som du ska göra inlägg men även antal inlägg och hur man utformar inläggen.

Läs också: 7 saker framgångsrika entreprenörer INTE gör

Affärsutveckling

Dora Vig Bjon, driver sedan 18 år ett framgångsrikt företag och övervunnit många svårigheter. Du behöver inte uppfinna hjulet
– Du behöver inte uppfinna nya produkter, men du kan förbättra befintliga eller anpassa dessa efter behov och trender, huvudsaken är att du brinner för det du gör.Nätverk är viktigt
– Gå med i ett kvinnligt nätverk, vars medlemmar förstår vilka problem och möjligheter man kommer att ställas inför som kvinnlig företagare. På så sätt känner du dig inte så ensam i företagardjungeln.Bolagsform
– Jag gjorde misstaget att jag drev mitt företag för länge som enskild firma, vilket gjorde att jag fick betala statlig skatt och hamnade på 58% beskattning under flera år. Men sedan 3 år tillbaka driver jag mitt bolag som AB.

– Starta gärna ditt företag som ett enskilt företag (snabbt och billigt), men när företaget växer och vinsten uppnår gränser för statlig skatt, är det dags att ombilda ditt företag till ett aktiebolag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.