Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Få fart på din business – 3 framgångsrika kvinnors bästa råd

3 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Linda Björck, Dora Vig Bjon och Charlotte Ahlberg

Boken Boosta din business samlar 30 kvinnliga entreprenörers erfarenhet. Driva Eget bad tre av författarna välja ut sina bästa råd. I höstas släpptes boken Boosta din business med tips och råd från 30 kvinnliga entreprenörer. Det är affärsnätverket Qoola Qvinnor som tillsammans med Artion förlag ger ut boken. Driva Eget bad tre av författarna ge sina tre bästa tips inom sina expertisområden, ekonomi, sociala medier och affärsutveckling.Läs också: 31 kvinnliga entreprenörer som borde vara med i historieböckerna

Ekonomi:

Charlotte Ahlberg är en av Sveriges främsta specialister inom ekonomisk coaching för ägarledda företag.Pustar du när det är dags att få koll på siffrorna? Då är du en av de företagare som tjänar mindre pengar än vad du skulle kunna göra med en förändrad attityd och inställning till bokföring och budget.Håll koll på ditt mål:
– Tänk dig att du vill ta dig till ett ställe du länge drömt om och att du bestämmer dig för att bästa sättet att ta dig dit är med taxi. Du måste veta var du befinner dig när du börjar resan annars kan det lätt bli förvirring. Alltför ofta blir det just det när en småföretagare får frågan om sin aktuella redovisning.
Ha ordning och reda på dina siffror:
– Likaså med budgeten – ”Jag gör som i fjol – orkar inte hålla på med det”. Inte så konstig att du får samma resultat igen, du har ju följt samma recept men förmodligen var det inte det du tänkt dig!  Så gör ett nytt recept, din budget, där du ser vilken mängd försäljning och mängd kostnader du behöver ha för att få dit drömresultat.Hatar du siffror? Ändra din inställning:
– Siffrorna är affärsvärldens språk och ger oss människor ett sätt att kunna jämföra och enklare fatta beslut. Du kommer alltså inte undan! Ställ dig den enkla frågan.” Vad behöver jag göra annorlunda för att göra detta med siffror kul för mig? ”. Du kommer snabbt att uppleva mer energi och en resultatförbättring. Mer klirr i kassan helt enkelt.

Läs också: Åsa tände på idén alla andra dömde ut – i dag omsätter hon 48 miljoner 

Sociala medier

Linda Björck har varit företagare i 20 år. Hon är utbildad social media manager och hjälper företag att arbeta strategiskt med sociala medier.Varför?
– Innan du sätter igång med sociala medier så ska du svara på frågan ”varför” Varför ska du starta ett konto på Instagram eller en företagssida på LinkedIn? Ett vanligt svar som jag får är att någon har sagt; ”du måste vara på Instagram” eller ”En Facebook-sida måste alla ha”, men är det egentligen så?

– Börja istället ta reda på var kunderna finns och fundera ut ditt syfte med din närvaro. Är det att bygga företagets varumärke? Eller för att få ökad kännedom om en dig eller en tjänst/produkt?

– När du vet ditt syfte är och har satt ett tydligt SMART mål med din närvaro blir det också lättare att fokusera och göra ett bra arbete i sociala medier.

Välj några kanaler
– Jag brukar säga att det enda som vi alla har är 24 timmar per dygn därför är det också viktigt att fokusera på några få kanaler. Dessa kanaler ska vara de där din huvudmålgrupp finns i.

– Mitt råd är att välja ut 2-3 sociala medier och bli riktigt bra där. Se till att dessa är helt uppdaterade och att du använder allt det utrymme som du får lov att använda.

Var aktiv
– Ofta träffar jag företagare som har startat upp flertalet konto. I början är de väldigt aktiva för att sedan minska på aktiviteterna och till sist finns det i princip ingen aktivitet alls. Sätt av tid varje dag och gör inlägg dagligen.

– Utmaningen för ett mindre företag är att hinna plocka fram bra relevant material som du kan dela med dig av. Tipset är att hitta andra personer i din bransch som kompletterar det du gör och dela deras material uppblandat med ditt eget. Ett annat tips är att använda bilder och filmsnuttar som brukar få väldigt bra respons.

– Tänk på att det är skillnad mellan de olika kanalerna, både gällande tider som du ska göra inlägg men även antal inlägg och hur man utformar inläggen.

Läs också: 7 saker framgångsrika entreprenörer INTE gör

Affärsutveckling

Dora Vig Bjon, driver sedan 18 år ett framgångsrikt företag och övervunnit många svårigheter. Du behöver inte uppfinna hjulet
– Du behöver inte uppfinna nya produkter, men du kan förbättra befintliga eller anpassa dessa efter behov och trender, huvudsaken är att du brinner för det du gör.Nätverk är viktigt
– Gå med i ett kvinnligt nätverk, vars medlemmar förstår vilka problem och möjligheter man kommer att ställas inför som kvinnlig företagare. På så sätt känner du dig inte så ensam i företagardjungeln.Bolagsform
– Jag gjorde misstaget att jag drev mitt företag för länge som enskild firma, vilket gjorde att jag fick betala statlig skatt och hamnade på 58% beskattning under flera år. Men sedan 3 år tillbaka driver jag mitt bolag som AB.

– Starta gärna ditt företag som ett enskilt företag (snabbt och billigt), men när företaget växer och vinsten uppnår gränser för statlig skatt, är det dags att ombilda ditt företag till ett aktiebolag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.