Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Få fart på din business – 3 framgångsrika kvinnors bästa råd

3 februari, 2016 4 minuters läsning

Foto: Linda Björck, Dora Vig Bjon och Charlotte Ahlberg

Boken Boosta din business samlar 30 kvinnliga entreprenörers erfarenhet. Driva Eget bad tre av författarna välja ut sina bästa råd. I höstas släpptes boken Boosta din business med tips och råd från 30 kvinnliga entreprenörer. Det är affärsnätverket Qoola Qvinnor som tillsammans med Artion förlag ger ut boken. Driva Eget bad tre av författarna ge sina tre bästa tips inom sina expertisområden, ekonomi, sociala medier och affärsutveckling.Läs också: 31 kvinnliga entreprenörer som borde vara med i historieböckerna

Ekonomi:

Charlotte Ahlberg är en av Sveriges främsta specialister inom ekonomisk coaching för ägarledda företag.Pustar du när det är dags att få koll på siffrorna? Då är du en av de företagare som tjänar mindre pengar än vad du skulle kunna göra med en förändrad attityd och inställning till bokföring och budget.Håll koll på ditt mål:
– Tänk dig att du vill ta dig till ett ställe du länge drömt om och att du bestämmer dig för att bästa sättet att ta dig dit är med taxi. Du måste veta var du befinner dig när du börjar resan annars kan det lätt bli förvirring. Alltför ofta blir det just det när en småföretagare får frågan om sin aktuella redovisning.
Ha ordning och reda på dina siffror:
– Likaså med budgeten – ”Jag gör som i fjol – orkar inte hålla på med det”. Inte så konstig att du får samma resultat igen, du har ju följt samma recept men förmodligen var det inte det du tänkt dig!  Så gör ett nytt recept, din budget, där du ser vilken mängd försäljning och mängd kostnader du behöver ha för att få dit drömresultat.Hatar du siffror? Ändra din inställning:
– Siffrorna är affärsvärldens språk och ger oss människor ett sätt att kunna jämföra och enklare fatta beslut. Du kommer alltså inte undan! Ställ dig den enkla frågan.” Vad behöver jag göra annorlunda för att göra detta med siffror kul för mig? ”. Du kommer snabbt att uppleva mer energi och en resultatförbättring. Mer klirr i kassan helt enkelt.

Läs också: Åsa tände på idén alla andra dömde ut – i dag omsätter hon 48 miljoner 

Sociala medier

Linda Björck har varit företagare i 20 år. Hon är utbildad social media manager och hjälper företag att arbeta strategiskt med sociala medier.Varför?
– Innan du sätter igång med sociala medier så ska du svara på frågan ”varför” Varför ska du starta ett konto på Instagram eller en företagssida på LinkedIn? Ett vanligt svar som jag får är att någon har sagt; ”du måste vara på Instagram” eller ”En Facebook-sida måste alla ha”, men är det egentligen så?

– Börja istället ta reda på var kunderna finns och fundera ut ditt syfte med din närvaro. Är det att bygga företagets varumärke? Eller för att få ökad kännedom om en dig eller en tjänst/produkt?

– När du vet ditt syfte är och har satt ett tydligt SMART mål med din närvaro blir det också lättare att fokusera och göra ett bra arbete i sociala medier.

Välj några kanaler
– Jag brukar säga att det enda som vi alla har är 24 timmar per dygn därför är det också viktigt att fokusera på några få kanaler. Dessa kanaler ska vara de där din huvudmålgrupp finns i.

– Mitt råd är att välja ut 2-3 sociala medier och bli riktigt bra där. Se till att dessa är helt uppdaterade och att du använder allt det utrymme som du får lov att använda.

Var aktiv
– Ofta träffar jag företagare som har startat upp flertalet konto. I början är de väldigt aktiva för att sedan minska på aktiviteterna och till sist finns det i princip ingen aktivitet alls. Sätt av tid varje dag och gör inlägg dagligen.

– Utmaningen för ett mindre företag är att hinna plocka fram bra relevant material som du kan dela med dig av. Tipset är att hitta andra personer i din bransch som kompletterar det du gör och dela deras material uppblandat med ditt eget. Ett annat tips är att använda bilder och filmsnuttar som brukar få väldigt bra respons.

– Tänk på att det är skillnad mellan de olika kanalerna, både gällande tider som du ska göra inlägg men även antal inlägg och hur man utformar inläggen.

Läs också: 7 saker framgångsrika entreprenörer INTE gör

Affärsutveckling

Dora Vig Bjon, driver sedan 18 år ett framgångsrikt företag och övervunnit många svårigheter. Du behöver inte uppfinna hjulet
– Du behöver inte uppfinna nya produkter, men du kan förbättra befintliga eller anpassa dessa efter behov och trender, huvudsaken är att du brinner för det du gör.Nätverk är viktigt
– Gå med i ett kvinnligt nätverk, vars medlemmar förstår vilka problem och möjligheter man kommer att ställas inför som kvinnlig företagare. På så sätt känner du dig inte så ensam i företagardjungeln.Bolagsform
– Jag gjorde misstaget att jag drev mitt företag för länge som enskild firma, vilket gjorde att jag fick betala statlig skatt och hamnade på 58% beskattning under flera år. Men sedan 3 år tillbaka driver jag mitt bolag som AB.

– Starta gärna ditt företag som ett enskilt företag (snabbt och billigt), men när företaget växer och vinsten uppnår gränser för statlig skatt, är det dags att ombilda ditt företag till ett aktiebolag.

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.