Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

6 tips - Få fler gillamarkeringar på Facebook

19 oktober, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Använder du Facebook för att sälja mer av dina produkter och tjänster, eller för att marknadsföra ditt företag? Bra! Men det gäller att du postar rätt saker och på rätt sätt. Så här lyckas du!Tänk till innan du postar på Facebook. Annars får du i värsta fall få eller inga som gillar eller kommenterar dina inlägg. Vilket i sin tur gör att Facebook visar dina inlägg för färre av dina följare (på grund av de algoritmer som styr vad som syns i dina följares Facebookflöden). Det leder till ännu färre som gillar eller kommenterar. Till sist har du fastnat i en ond spiral där du får färre och färre som ser dina poster.

Å andra sidan: Får du många som gillar dina inlägg syns de för fler av dina följare. Dessutom syns de för de som är vänner till de som har tryckt gilla.

Så hur lyckas du då undvika det första scenariot och nå det andra? Det finns en mängd olika sätt. Här är några tips.

1) Berätta vad du postar
Sociala medier är inte ett ställe att pusha ut reklam, utan ett sätt att kommunicera. Så postar du en länk till något, skriv en (lagom lång) berättelse om vart länken leder och varför du postar den. Berätta varför du tycker att den är värd att klicka på.

Exempel: Du jobbar med ekologiska produkter och postar en länk till en ny undersökning om att intresset för KRAV ökar. Då kan du skriva: "Nu köper vi äntligen mer ekologiskt. Hurra, säger jag! Mina produkter är självklart 100% miljövänliga eftersom jag vill göra allt jag kan för att rädda vår miljö."

2) Var personlig
Utnyttja att du är småföretagare och våga visa personen bakom ditt företag. Då får du människor välvilligt inställda till dig och dina tjänster. Våga berätta vilka känslor du har inför det du postar. Berätta om dina drivkrafter. Berätta om något varit svårt och du nu har lyckats (men lyft fram det positiva, det här är inte rätt plats att gnälla av dig). Våga visa dig mänsklig.

Till exempel: "Äntligen! Jag har länge jobbat för att få till ett samarbete med min favoritleverantör för att du ska få riktigt bra ull i koftorna du kan köpa för mig. Och nu kan jag stolt presentera min nya kollektion."

3) Kittla nyfikenheten
I de två tidigare råden handlade det om att du inte berättade tillräckligt mycket. Men en fara är också att berätta för mycket, då får du inte dina följare nyfikna och sugna på att klicka på din länk för att få veta mer (viktigt om länken leder till din hemsida). Lagom är bäst. Så håll det kort och följ upp med något i stil med: "Läs mer om varför det här är så galet spännande här."

4) Var inte tråkig
Eftersom du slåss om uppmärksamheten från dina följare i ett flöde fyllt av spännande artiklar, söta katter och någons nya bebis så gäller det att du sticker ut. Du kan inte skriva dina inlägg som om de som ser dem har sökt upp dig. Det har de inte. Du måste väcka deras intresse.

Se till att ha en snygg bild som lockar läsarens ögon i Facebook-flödet och försök skriva så att ditt inlägg väcker känslor, lockar till skratt och gör människor glada. Eller kom med ett riktigt bra erbjudande.

5) Bjud in till diskussion
Jag säger det igen: sociala medier handlar om kommunikation. Så våga ställa frågor och be om svar. Det är inte säkert att någon nappar, men det är värt ett försök. Se till att frågan känns genuin, att den är intressant och att de som svarar känner att du lyssnar på dem och verkligen vill ha deras svar. Du kan också uppmana dina följare att gilla om de håller med, eller lämna en kommentar om vad de tycker. Men se upp så att de inte tycker att du fiskar.

6) Gör mer av det som fungerar
Eftersom det är så olika från verksamhet till verksamhet vad som verkligen går hem på Facebook måste du själv följa upp vad just dina följare gillar och inte gillar. Kort och gott: Gör mer av det förra och sluta upp med det senare.

Hoppas de här råden gav dig en liten hjälp på vägen. Ställ gärna en fråga i kommentarerna, eller fyll på med dina egna tips!

Läs också:
6 vanliga misstag på Facebook - och hur du undviker dem7 tips - Lyckas på Facebook

Du har väl inte missat att jag svarar på frågor i Driva Egets expertpanel i magasinet? Ställ gärna en fråga till mig så kanske jag besvarar just den i ett kommande nummer. Här är två frågor jag svarat på kring Facebook:

Hur får jag fler följare i sociala medier med en tävling?Hur får jag fler Facebookföljare?

Vill du ha ett mejl när jag uppdaterar bloggen så mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Digitalisering

Ny förmånspartner som ger din webb prestanda på riktigt

Smarta företagare bygger inte bara ett bra erbjudande. De ser också till att ha en webb som är snabb, trygg och redo att växa med verksamheten. Därför har vi på Driva Eget inlett ett samarbete med Oderland – ett av Sveriges mest prisade hostingbolag.

Sebastian Tibbling
Sebastian Tibbling 14 november, 2025 Uppdaterades 14 november, 2025 2 minuters läsning
Ny Fo¨rma°n

Foto: Ny förmån

Med Oderland får du en teknisk grund som gör skillnad i vardagen: snabbare laddningstider, stabilare drift och ett svenskt supportteam som hjälper dig när du behöver det. Resultatet blir en webbplats som både dina kunder och sökmotorer uppskattar.

Svensk premium-hosting för företag

Oderland är känt för hög kvalitet och stabil drift. Deras plattform är byggd för företag som vill ha en webb som håller vad den lovar, även när trafiken ökar eller verksamheten ställer högre krav. Det gör dem särskilt intressanta för dig som:

  • driver e-handel
  • arbetar med digitala tjänster eller hanterar kunders resurser
  • har en affärskritisk webbplats där driftstopp inte är ett alternativ

Med andra ord: hosting som tål att ditt företag växer.

Förmånen du får som Driva Eget Plus-medlem

Som medlem i Driva Eget Plus får du nu tillgång till ett erbjudande som gör det enkelt att uppgradera din digitala infrastruktur utan att spräcka budgeten:

50 % rabatt första året på valfritt hostingpaket.

Dessutom ingår:

  • Lokal, svensk support alla dagar i veckan
  • Kostnadsfri flytthjälp när du byter från annan leverantör
  • 99,99 % upptid senaste året – en av marknadens högsta nivåer
  • 100 % datalagring på svenska servrar för trygghet och efterlevnad

En stabil grund att stå på

En långsammare eller instabil webbplats kostar – i tid, i förlorade kunder och i försämrad synlighet. Med Oderland får du en lösning som är både prisvärd och beprövad, och som dessutom är anpassad för företagare som vill ha hög kvalitet utan krångel.

För dig som vill bygga ett starkt, modernt och växande företag är rätt hosting en av de smartaste investeringarna du kan göra. Vårt samarbete med Oderland gör det enklare att ta det steget.

Ta del av förmånen och ge ditt företag en digital grund som håller.

Driva Eget Plus: För att ta del av förmånen behöver du vara medlem. Prova en månad utan kostnad! 



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.