Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Rekrytering, Personal & Anställda

Frågorna du inte ska ställa när du rekryterar

Yasemin Bayramoglu 29 januari, 2019 3 minuters läsning

Foto: Rekryteringsproffsen Ann-Christine Stafwerfeldt och Josefin Malmer.

När alla slåss om kompetensen gäller det att själv ge ett bra intryck, menar Josefin Malmer och Ann-Christine Stafwerfeldt, som skrivit Rekryteringsboken för chefer. Då kan det vara helt rätt att skippa det som plötsligt kändes så smart ...Det är ju svårt att hitta rätt kompetens. Många slåss om de mest attraktiva personerna. Så hur gör man sig själv till en intressant arbetsgivare? Josefin och Ann-Christine vet.

– En av de viktigaste sakerna är att vara ärlig och transparent. Alla vet att det inte bara är ”guld och gröna skogar” någonstans. Beskriv fördelar och utmaningar på ett transparent sätt. På så sätt attraherar du också rätt sökande. Var också noga med att leva upp till den bild du skapat av verksamheten (som modern, service minded, snabb och så vidare) under själva rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen är viktig utifrån ett marknadsföringsperspektiv och påverkar hela varumärket. Alltför ofta hör vi kandidater berätta om omoderna och utdragna processer med liten eller obefintlig kommunikation längs vägen.

Vad ska man inte fråga om?
– Oj, det finns så många märkliga intervjufrågor som man inte ska ställa! Exempelvis ska man undvika alla typer av frågor som man inte kan ställa till alla sina sökande (”Här är medelåldern 27 år – hur ser du som 50-åring på det?”), frågor som inte hänger ihop med kravprofilen för rollen (”Hur många lyktstolpar finns det i Bangkok?”) eller frågor om privatliv. Frågor som dessa påverkar kandidaternas upplevelse av dig som chef och av verksamheten i stort på ett mycket negativt sätt.

LÄS OCKSÅ: 8 MISSAR SOM KAN STÅ DIG DYRT

– Frågorna bör givetvis syfta till att ta redan på om personen har rätt kompetens för jobbet eller inte. Helt galna frågor som ”Om du var ett djur, vilket djur skulle du då vara?” kan kanske kännas lite kul att ställa men tar dyrbar tid från de värdefulla minuter vi har för att ta reda på om vi är rätt för varandra.

Vad är det viktigaste att ta reda på om den sökande?
– Självklart handlar det om att ta reda på om den sökande har rätt kompetens för rollen. Dock är det viktigt att definiera just ordet kompetens. Handlar det om att ha rätt kunskaper och erfarenheter? Eller kanske snarare om att ha rätt inställning och attityd? Det är alltid viktigt att ta reda på hur den sökande gör. Hur har kunskaper, erfarenheter och personlighet tagit sig uttryck i faktiska beteenden? Det är nästan alltid hur man agerar på jobbet som avgör om man är kompetent eller ej.

Kan man lita på sin magkänsla om personen är rätt?
Magkänsla bygger på tidigare erfarenheter. Evolutionen har sett till att magkänslan, eller vår intuition, hjälper oss att fatta snabba beslut. Det är praktiskt och går fort, men det innebär också att besluten blir väldigt subjektiva och grundade på förutfattade meningar. Exempelvis finns det studier som visar att många chefer drar sig för att anställa personer över 40 år, då de tänker att de tappat förmågan att vara nytänkande och anpassningsbara. Det finns också studier som visar att personer med typiskt icke-svensk-klingande namn har mycket svårare att få komma på intervju än personer med svenska namn. Magkänslan är alltså opålitlig och behöver därför utmanas längs hela rekryteringsprocessen. Om vi inte är kritiska till vad magkänslan säger oss riskerar vi att diskriminera, missa våra guldkorn och att få väldigt homogena arbetsteam där de flesta liknar rekryterande chef.

Är det något man ska vara extra vaksam på? Några varningsklockor?
Man bör vara vaksam på sin egen magkänsla. Försök att utmana den och se vad det ger. Man bör också vara väldigt noga med hur man bemöter sina kandidater, och då menar vi alla kandidater, inte bara de du träffar i en intervju. Hur de sökande tycker att det är att vara med i rekryteringsprocessen påverkar deras syn på varumärket i stort. Kandidater delar med sig av såväl positiva som negativa upplevelser.


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.