Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan del 28: 5 tips när du ska förhandla

10 oktober, 2011 4 minuters läsning
En extremt viktig sak som man måste lära sig som frilansjournalist är att våga prata om pengar. Alla utbildningar för journalister borde verkligen ha en egen kurs i hur man förhandlar. Inte bara en som berättar om riktlinjer utan en där man tränar på vad man ska säga och hur man ska säga det.

Att förhandla är nämligen en konst i sig, en som många tyvärr inte alls har så lätt för. För hur ska man ha det om man aldrig har lärt sig? Jag kommer att gå in mer på detta i bloggen men här kommer mina första fem tips för hur man förhandlar upp sitt arvode.

1. VÄNTA. Låt alltid motparten säga första budet. Detta för att du inte ska riskera att lägga dig för lågt. Det ger dig också makten att kunna kontra med ett högre bud.* Säger de: "Vad hade du tänkt dig för den här artikeln?" svarar du därför "Jaa... Vad brukar ni betala?" för att på så sätt få dem att säga först.

2. MOTIVERA. När utbudet (frilansare) är större än efterfrågan (på frilansare) blir det tyvärr köparnas marknad och de tycker då att de kan sätta vilket pris de vill på artiklar. Samtidigt har vissa uppdragsgivare en övertro på hur snabbt det går att skriva en artikel. ”Det där skriver du väl ihop på en timme”, säger de och tror på fullt allvar att det också är så. Kanske har de också en jäkla speed på sitt eget skrivande, vad vet jag. I vilket fall som helst: Tricket är att berätta vad som tar tid och varför du måste fakturera det du vill ha (det biter ofta inte med att du måste försörja dig och betala försäkringar, kontor osv och absolut inte att du måste ta höjd för dagar då du inte säljer…). Du kan till exempel säga: ”Det är tyvärr lite för lågt – det tar tid att sätta mig in i ämnet, boka upp intervjupersoner, åka och träffa dem/boka in telefonintervju osv. Vad sägs om xxx kronor i stället?”.

3. VISA ATT DU ÄR EN BRA DEAL. På samma sätt som du hellre vill köpa telefonabonnemang av den som brer på med allt du får om du köper just den här telefonen, vill uppdragsgivare betala mer om de känner att de får en bra deal. Och det är upp till dig att berätta för dem! Efter att du har motiverat vad som tar tid, säg/skriv: ”Jag kan göra det för xxx men då vet du också att du får en riktigt bra text som du knappt behöver ändra ett ord i och som du kan skicka vidare till layout på direkten”. Bre gärna på med mer. Att du lämnar i tid är en självklarhet så det ska du inte skriva. Däremot är det där med en text som bara går direkt till layout och inte behöver redigeras absolut inte en självklarhet, inte ens hos erfarna skribenter, så det ska du lyfta fram (och såklart anstränga dig för att leva upp till också). Lägg till en smiley om det känns för säljigt.

4. ANPASSA ARBETET. Får du ett arvode som du tycker är för lågt för det du ska göra men det är omöjligt att höja arvodet, försök att i stället anpassa arbetet efter det. Säg att du har fått ett förslag på mejlen som är för lågt, skriv då tillbaka ”Tack för ditt förslag! Det är tyvärr lite lågt men vad sägs om att jag intervjuar en person i stället för två/ni hittar ett bra case själva/ni gör enkäten själva osv. Det vill säga: Plocka bort vissa delar. Funkar inte på alla jobb men på vissa.

5. LE! Om du ska förhandla på telefon, le samtidigt som du pratar. Då låter du automatiskt glad och trevlig och det är exakt det du ska göra när du förhandlar. Ingen vill köpa av en surpuppa som mumlar att hon minsann borde ha si eller så (been there, didn’t work). Nej, man vill ha någon som med glimten i ögat säger: ”Nu får du nog hala upp några tusen till, Britta!”

*Jag rekommenderar dock inte att man ska kontra med ett högre bud ”bara för att” och göra det gång på gång. Det kan bli smått irriterande.

Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen? Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se så skriver jag upp dig på min adresslista.

Vill även passa på att slå ett stort slag för min bloggkollega Jannes blogg om hur man tar betalt.


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.