Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

"Funkar tester när jag ska rekrytera?"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 15 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och mående. Den här gången är det Mattias som funderar över hur han ska gå tillväga vid en rekrytering.

"Jag står i begrepp att nyanställa till mitt företag. Eftersom vi är ett litet företag (nio med mig inräknat idag) så är det förstås viktigt att vi får rätt person. Särskilt som just den här tjänsten är tänkt att bli något slags mellanchef till viss del och som ska avlasta mig.

Tidigare har jag skött alla anställningar själv. Jag har sett till de behov som jag ser inom mitt företag och har sedan gått mycket efter min magkänsla när jag slutligen valt personer. Har en person inte känts riktigt hundra trots ett bra cv så har jag tackat nej, för att i stället välja någon som känns bättre rent socialt under intervjun.

Det har väl gått ganska bra ändå, tänker jag. Inga jättekonflikter än, tack och lov. Enda är väl att jag haft ett par unga webbutvecklare som tackat ja – och sedan hoppat av väldigt snabbt, vilket ställt till problem för mig. Förklaringen då har varit att de fått andra bättre erbjudanden.

Eftersom det här är en person som ska chefa över de andra också tänkte jag vara lite mer noggrann den här gången. Funderar över det här med psykologiska tester. Det låter som att det är inne igen. Har hört från vänner som varit på stora och grundliga tester när de sökt jobb.

Men det känns som en dyr och besvärlig process där jag kanske måste anlita andra för att hjälpa mig (eller?). Kan det vara värt det för mig med ett litet företag? Vad kan jag få veta där som jag inte får veta annars?

Och finns det inte sätt att lura sig runt även ett psykologiskt test om man verkligen vill? Finns det någon light-version som jag skulle kunna använda mig av själv rentav?"

/Mattias

"Ställ de första frågorna till dig själv"


Vad Roligt för dig att det går så bra att du behöver anställa fler medarbetare.

Om du ska ta hjälp av en person med testkompetens kan det kanske bli kostsamt. Tester som görs i syfte att anställa ”rätt” person behöver vara omfattande för att det inte ska bli ytligt och därmed poänglöst. Man söker då efter vissa personliga egenskaper som man anser vara viktiga för en viss tjänst. Du kan höra dig för, men sannolikt kan du själv optimera dina förutsättningar för att kunna anställa rätt person.

Du behöver slå fast vilka uppgifter personen ska ha. Försök vara så exakt du kan. Nästa steg blir att tänka igenom vilka egenskaper du tror en person behöver ha för att kunna utföra dessa uppgifter på ett bra sätt.

Vad behövs mer för att en anställd ska fungera väl på din arbetsplats? Vilken typ av social kompetens behövs? Vilka egenskaper, utöver de som behövs för arbetsuppgifterna, värdesätter du själv hos dem som ska jobba nära dig? Ärlighet, noggrannhet, lojalitet, värme, generositet, öppenhet, känslomässig kompetens, gladlynthet, prestigelöshet, humor, mod, viljestyrka, rättframhet – se där en rad egenskaper som kan vara viktiga att personen ifråga bär med sig.

Dessutom kan du göra en lista över egenskaper som absolut inte är önskvärda i ditt företag. Du berättar att personen ska avlasta dig och vara något av en mellanchef. Ja, då behövs det verkligen att personen fungerar väl med dig.

Vilka människor går du bäst ihop med och vilka passar du inte alls med? Eftersom personen ska vara chef över ett antal anställda behövs också förmåga att leda, kommunicera och entusiasmera. Hur vill du att denna chef ska utföra sitt ledarskap? Det finns olika sorters ledarskap, så vilket föredrar du?

De yngre personer du anställt har slutat då de fått mer lockande erbjudanden. Du kanske ska ta lärdom av detta och anställa en person som naturligtvis är mycket kompetent men inte hungrig efter bekräftelse genom att nappa på nya jobberbjudanden. Eftersom du haft dålig erfarenhet av att yngre personer lämnar företaget kan du vara extra uppmärksam i intervjun kring detta. Här kan du fråga om ambitioner och framtidstankar.

Säkert finns det information att hämta på nätet för personer som du som ska anställa ny personal och behöver lite vägledning.

 Med en genomtänkt översikt kring hur personen ska vara utifrån ovan nämnda funktioner (din närmsta medarbetare och chef över ett antal anställda) och arbetsuppgifter kommer du långt.

Kanske kan det vara en bra idé att diskutera allt du funderar på med en person som du litar på och vars goda omdöme du värdesätter. Ett pålitligt bollplank är ovärderligt i ett sammanhang som ditt. Vill du ha en person med dig vid genomläsning av cv från de sökande? Två som läser och tänker är bra. Vill du också ha en person med dig vid intervjuerna så fundera på vem du skulle uppskatta att ha vid din sida.

All lycka till med ditt företag som expanderar!

Madeleine Gauffin


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.