Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Gör som Marie – berätta historien om ditt företag

8 november, 2013 3 minuters läsning
Det finns ett gratis marknadsföringsgrepp som är bättre än alla annonser – att berätta en historia om ditt företag. Så här gjorde Marie Larsson på Enkullens Gård i Ölme.

Du har hört historien om hur den snåle smålänningen Ingvar Kamprad byggde upp sitt imperium och nu äter husmanskost och bor på de billigaste hotellen trots att han är miljardär.

Det är storytelling när den är som bäst. En historia som berättas från mun till mun, ger en positiv känsla av lågpris hos kunden och får de anställda att vara kostnadsmedvetna.

Men det effektiva greppet som Ikea och många storföretag konsekvent använder kan tillämpas lika effektivt av mindre företag på landsbygden. Det menar Cecilia Granquist som utbildar landsbygdsföretagare i hur de kan använda storytelling för att marknadsföra sina företag:

– Idag har personliga historier större betydelse än någonsin. Vi matas med så mycket information och en berättelse som skapar känslor och bilder är lättare att komma ihåg.

Hon ger ett exempel: konsumenten står i matbutiken och ska handla kött. Där ligger kött i två prisklasser: konkurrentens billigare och ditt ekologiska, som är dyrare.

Visst väljer då kunden det första?

– Nej, inte om hon känner till berättelsen om din gård och den kvalitet ni står för. Att djuren har betat på gröna fält och att din familj drivit gården i generationer – till exempel. Då har din produkt ett mervärde, säger Cecilia Granquist.

En som tagit fasta på begreppet storytelling är Marie Larsson som tillsammans med sin sambo driver Enkullens Gård i den värmländska orten Ölme med 240 nötkreatur och växtodling. På hemsidan berättar hon historien om hur gården gått i arv från hennes ”hjulbente farfar Erik Larsson”, som syns på en svartvit bild med ”den flitige drängen Karl”.

Syftet var att få mer trafik till sajten för att kunna sälja köttlådor, men också att vara ett föredöme för hur marknadsföring av livsmedelsproduktion kan se ut.

– Idag är folk så långt bort från där maten produceras. Då måste vi bli bättre på att berätta vår historia.

Här visar storytellingexperten Cecilia Granquist (bilden till höger) hur du kan göra i fyra steg:1. Hitta en historia kring vad som hänt på eller kring företaget och kunderna. Alla har något att berätta. Många lantbruksföretag ser inte vilket häftigt liv de lever. Men för kunder och besökare är det hur spännande som helst.

2. Anpassa din historia så att den stämmer överens med det du vill marknadsföra. Har din gård drivits av flera generationer i familjen? Lämnade du livet i storstan för att driva en gård på landet? Blev du förbannad över miljöförstöringen – och bestämde dig för att driva din verksamhet miljövänligt? Plocka ut en historia som passar in i ditt syfte och som förmedlar företagets värderingar.

3. Gör din historia levande. En bra berättelse ska innehålla tre P:n: plats, person och problem. Beskriv var historien utspelar sig och vem den handlar om – det kan vara både en människa eller ett djur. ”Problemet” är ett hinder som deltagaren i berättelsen ska ta sig över. Det kan vara till exempel: ”En dag när Lisa precis gått upp knackade det på dörren. In steg den största konkurrenten i byn…”. Då blir det plötsligt spännande. Du kan också få med tre V:n: vem, vad och varför. Till vem riktar du dig? Vad vill du berätta? Och varför – i vilket syfte?

4. Sprid din berättelse till kunder, på gården, i butiken, bland personalen, på hemsidan och i sociala medier. Helst ska den väcka så stor nyfikenhet att folk hör av sig till dig när de hört storyn – och delar den med andra.


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.