Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gör som Marie – berätta historien om ditt företag

8 november, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det finns ett gratis marknadsföringsgrepp som är bättre än alla annonser – att berätta en historia om ditt företag. Så här gjorde Marie Larsson på Enkullens Gård i Ölme.

Du har hört historien om hur den snåle smålänningen Ingvar Kamprad byggde upp sitt imperium och nu äter husmanskost och bor på de billigaste hotellen trots att han är miljardär.

Det är storytelling när den är som bäst. En historia som berättas från mun till mun, ger en positiv känsla av lågpris hos kunden och får de anställda att vara kostnadsmedvetna.

Men det effektiva greppet som Ikea och många storföretag konsekvent använder kan tillämpas lika effektivt av mindre företag på landsbygden. Det menar Cecilia Granquist som utbildar landsbygdsföretagare i hur de kan använda storytelling för att marknadsföra sina företag:

– Idag har personliga historier större betydelse än någonsin. Vi matas med så mycket information och en berättelse som skapar känslor och bilder är lättare att komma ihåg.

Hon ger ett exempel: konsumenten står i matbutiken och ska handla kött. Där ligger kött i två prisklasser: konkurrentens billigare och ditt ekologiska, som är dyrare.

Visst väljer då kunden det första?

– Nej, inte om hon känner till berättelsen om din gård och den kvalitet ni står för. Att djuren har betat på gröna fält och att din familj drivit gården i generationer – till exempel. Då har din produkt ett mervärde, säger Cecilia Granquist.

En som tagit fasta på begreppet storytelling är Marie Larsson som tillsammans med sin sambo driver Enkullens Gård i den värmländska orten Ölme med 240 nötkreatur och växtodling. På hemsidan berättar hon historien om hur gården gått i arv från hennes ”hjulbente farfar Erik Larsson”, som syns på en svartvit bild med ”den flitige drängen Karl”.

Syftet var att få mer trafik till sajten för att kunna sälja köttlådor, men också att vara ett föredöme för hur marknadsföring av livsmedelsproduktion kan se ut.

– Idag är folk så långt bort från där maten produceras. Då måste vi bli bättre på att berätta vår historia.

Här visar storytellingexperten Cecilia Granquist (bilden till höger) hur du kan göra i fyra steg:1. Hitta en historia kring vad som hänt på eller kring företaget och kunderna. Alla har något att berätta. Många lantbruksföretag ser inte vilket häftigt liv de lever. Men för kunder och besökare är det hur spännande som helst.

2. Anpassa din historia så att den stämmer överens med det du vill marknadsföra. Har din gård drivits av flera generationer i familjen? Lämnade du livet i storstan för att driva en gård på landet? Blev du förbannad över miljöförstöringen – och bestämde dig för att driva din verksamhet miljövänligt? Plocka ut en historia som passar in i ditt syfte och som förmedlar företagets värderingar.

3. Gör din historia levande. En bra berättelse ska innehålla tre P:n: plats, person och problem. Beskriv var historien utspelar sig och vem den handlar om – det kan vara både en människa eller ett djur. ”Problemet” är ett hinder som deltagaren i berättelsen ska ta sig över. Det kan vara till exempel: ”En dag när Lisa precis gått upp knackade det på dörren. In steg den största konkurrenten i byn…”. Då blir det plötsligt spännande. Du kan också få med tre V:n: vem, vad och varför. Till vem riktar du dig? Vad vill du berätta? Och varför – i vilket syfte?

4. Sprid din berättelse till kunder, på gården, i butiken, bland personalen, på hemsidan och i sociala medier. Helst ska den väcka så stor nyfikenhet att folk hör av sig till dig när de hört storyn – och delar den med andra.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.