Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Gustaf Oscarson: ”Så skapade jag mitt drömliv”

Yasemin Bayramoglu 26 mars, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning

Han saknade
superidén, men det spelade ingen roll. För serieentreprenören Gustaf Oscarson
var absolut starkaste drivkraften att skapa sitt drömliv och bli ekonomiskt
oberoende, med företaget som verktyg. Så här lyckades han.

Drivkrafter kan se olika ut. För en del börjar det med den
där superidén. Som Kamprads platta paket. För andra kommer drivkraften från ett
annat håll. Ur en önskan att skapa sig ett liv där lycka och välmående står i
centrum.

Jag har alltid velat bygga ett liv på mina villkor. Jobba där jag vill, när jag vill och med vem jag vill.

Gustaf Oscarson

Så var det för Gustaf Oscarson. Det har gått tio år sedan
han startade första företaget, företagarsajten och eventturnén Mitt Företag. Nu
driver han flera företag själv, driver ett eget investeringsbolag, är en av 18
i ett annat investeringsbolag – och är sedan några månader vd för Driva Eget,
sin tidigare största konkurrent!

– Jag har alltid velat kunna bygga ett liv på mina villkor. Alltså att jobba där jag vill, när jag vill och med vem jag vill. Styra livet på mitt sätt. Det var där någonstans jag började att skapa min frihet, där jag inte skulle vara tvungen att jobba på andras villkor och jag skulle kunna hänga med de människor jag ville hänga med. Jag såg framför mig att jag skulle sitta på kaféer och jobba och att jag skulle jobba utomlands. Företagandet började väldigt mycket i mina egna behov. Och så ville jag tjäna pengar, förstås. Men jag hade ingen idé, säger han.

Så vad gör man då, om man vill starta företag men inte har
den självklara affärsidén? Gustaf grävde där han stod.

Jag hade jobbat som journalist och tänkte att jag kan skriva en bok om att starta företag. Det kunde vara kul. Men tydligen var det ingen annan som tyckte att det var  intressant att det kom en person som skulle skriva en bok om att starta företag och som själv inte visste något om det. Då startade jag en sajt i stället, det blev MittFöretag.com, som idag är tio år gammal.

Med åren har drivkraften också kommit att ändras. Även om Gustaf pratar mycket om önskan att hänga med de personer som han vill hänga med, så har perspektivet ändrats, menar han.

– Jag har jobbat mycket med personlig utveckling och har kommit till många insikter, som gör att det idag handlar det väldigt mycket om mer om vi och vad jag kan ge och hjälpa till med. Det handlar mindre om jaget. Det beror delvis på att jag fått det jag velat ha, naturligtvis, men det är en ganska tydlig förändring i mig att gå från att jag vill ha signifikans i det jag gör till att jag vill bidra till andra människor.

Jag fejkade in mig på en kurs vid Stockholms universitet så att jag fick en plats i deras inkubator

Gustaf Oscarson

Vi backar tillbaka till starten 2008. En person som inte vet hur man startar företag ska berätta för andra hur man gör det. Och inte bara det. Han ska leva på det. Många företagsrådgivare understryker behovet av noggranna förberedelser innan man drar igång. Gustaf hade inga förberedelser. Alls!

– Jag visste ju ingenting! Jag fejkade in mig på en kurs vid Stockholms universitet så att jag fick en plats i deras inkubator. Där lärde jag mig förstås en del, men för mig var det mest trial and error. Jag hade förstått att man skulle skicka säljbrev, men det fanns knappt ens för tio år sedan.

Ett tydligt error var när han beställde 20 000 kuvert
med loggan på. Bara för att dagen efter besluta sig för att byta logga.
Kuverten blev liggandes i kartonger under sängen i fem år innan de slutligen åkte
till tippen.

Det senaste numret av Driva Eget pryds utöver Gustaf av chefredaktören Yasemin och annonschefen Sebastian och såklart Driva Egets grundare Anders Andersson som ger tummen upp för nya ägarna.

Att ge sig ut för att kunna hjälpa andra med något han
faktiskt inte gjort själv ledde förstås till att han blev ifrågasatt. Men
varför stoppas av det? Gustaf körde på och startade dessutom en företagarturné,
som idag är landets största och som går från norr till söder.

Några direkta förebilder i entreprenörskapet har han aldrig haft, säger han. Han har snarare försökt fånga det bästa hos väldigt många människor.

– Det finns så många människor så jag vill ta lite av varje. Det är därför jag inte haft en mentor utan många. Sedan har jag hittat mina personliga favoriter inom personlig utveckling, eftersom jag hållit på mycket med det. Tony Robbins, Robin Sharma och Tim Ferris tycker jag är helt fantastiska och dem har jag lärt mig mycket av.

Men vad är det som är så kul med just företagarfrågorna? Gustavs svar kommer direkt:

– Tittar vi på världen idag har vi ett antal utmaningar: klimatförändringar, som jag brinner väldigt mycket för, och hela diskussionen om AI och singulariteten, som gemene man kanske inte tänker på. Men vi står inför något slags superintelligens, där vi människor kan bli mindre relevanta. I den här världen där det finns en del hot mot oss, finns det också möjligheter. För att lösa en del av de utmaningarna behöver vi människor med idéer som kan göra världen lite bättre. Det är där vi hittar företagarna.

Visst, jag kan bygga företag själv, men om vi kan ge andra företagare verktyg, kunskap och tillgång till människorna som de behöver, då kan vi hjälpa fler människor att hitta på fler idéer och göra verklighet av dem. Där tror jag att jag personligen kan göra mest skillnad.

Här handlar det också om att guida och stödja så att andra
nyblivna företagare inte gör samma misstag som andra redan gjort. För de där
20 000 kuverten är förstås inte enda misstaget under Gustafs företagsresa.
Alla gör misstag. Och alla gör många. Det avgörande är om man lär sig något
vettigt av dem och kan gå vidare, starkare.

Jag körde bara på. Jag ville ha en livsstil, samtidigt som jag ville jag bygga stort.

Gustaf Oscarson

Ett råd på vägen är att från början skaffa sig en tydlig vision för företaget. Ska du bygga stort och ta över världen? Vill du förändra något? Vill du anställa? Eller är du, precis som Gustaf, egentligen mest ute efter en livsstil?

– Jag tror att ju tidigare du bestämmer dig för vilken typ av bolag du vill ha, desto bättre liv kommer du få. Jag gjorde det ganska sent. Jag körde bara på. Jag ville ha en livsstil, samtidigt som jag ville jag bygga stort. Sedan ville jag anställa, men så verkade det jobbigt… Det tog ganska många år innan jag kunde bestämma mig. I början funderade jag mycket på hur jag skulle bygga mitt företag. Nu är det mer hur ska jag bygga mitt liv med företaget som hjälp. Mitt drömliv framför allt, säger Gustaf.

Han sticker inte under stol med att bortsett från att vilja hjälpa andra, så har pengarna också varit viktiga. Att bli ekonomiskt oberoende var tidigt ett mål.

– Jag har jobbat hårt med det och har jobbat mycket med passiva inkomster för att inte behöva jobba hela tiden. Allt för att få det liv jag vill ha, var och med vem. Det har varit en tydlig plan från start egentligen. Det är ju det som är grejen. Det går inte att komma ifrån det.

Det handlar om att levla hela tiden, att ta sig till nästa nivå.

Gustaf Oscarson

Nästan alla företagare kan vittna om hur man mitt i motgångarna någon – eller många – gånger tänkt tanken ”jag skiter i det”. Men Gustaf hävdar bestämt att han inte är en av dem.

– Nej, aldrig. Inte med de bolag jag drivit själv. Däremot tänker vi mycket på vad kan vi göra bättre för att ta det till nästa nivå. Vad kan vi ta bort, vad kan vi automatisera, delegera, effektivisera? Vad är lönsamt, vad är inte lönsamt? Vad kan vi göra bättre för att förändra världen för fler människor? Det handlar om att levla hela tiden, att ta sig till nästa nivå. Vi företagare hamnar ju på platåer hela tiden och då handlar det om hur jag kan ta mig till nästa.

Men det är inte alltid säkert att man upptäcker när man faktiskt kommit till en platå – eller hur man ska ta sig upp på nästa. Det är här som alla andra med erfarenheter kommer in i bilden. Du behöver helt enkelt ta hjälp.

– Du behöver en mentor, en advisory board, en master mind-grupp och du behöver hänga med människor som byggt coola bolag. Människorna omkring dig är allt. Umgås du bara med gamla kompisar kommer du inte levla. Du behöver hänga med människor som gjort coola grejor också, som byggt härliga, coola bolag om det är vad du vill. Det är otroligt viktigt.

Så hur hittar man det där coola nätverket, kan man undra. Jo, man kan faktiskt börja i sociala medier som Facebook och på Youtube.

– Där börjar du hänga med de coolaste i världen. Där lär du dig alla deras insikter. Och så läser du deras böcker. Du går förstås in på driva-eget.se och mittföretag.com och går på våra evenemang, nästa är Business Hacks i Nacka den 23:e maj. Du söker dig till evenemang där dessa coola människor hänger. Det är därför vi startat det här, för att vi vill hjälpa dig hamna där också.

Samtidigt som jobbar på sitt nätverk gäller det att
prioritera. Man kan inte bara lägga till i all evighet, utan att någonsin ta
bort. Tiden är begränsad. Då gäller det att sortera noga. Vilka stjäl energi –
och vilka ger? Prioritera dem som ger dig kraft och lust.

Sedan kan man förstås lyssna till poddar också. Vi drar igång tre poddar nu: Starta eget-podden, Business Hacks och Ordinary People Who Do Badass Things. Gustaf är programledare för de två sistnämnda.

Här kan du lyssna på hela samtalet med Gustaf i Starta Eget-podden.

– Jag vill ju träffa människor som byggt coola bolag och gjort annorlunda saker. Jag gissar att de är vanliga människor. Det är min tes. Men tänker de på annorlunda sätt? Jag vill gå ner på djupet med dem för att förstå vad som gör att just den här personen byggt det här bolaget och ingen annan. Det är den typen av människor vill jag ha i mitt liv. Vi har ju en begränsad kunskap själva, och det här tror jag är det snabbaste sättet att levla till nästa nivå. Så när du ska starta eget så kan det vara det bästa tipset.

Men att söka efter nästa nivå handlar i Gustafs fall inte
bara om hur man växlar upp sitt företag till att bli mer lönsamt. Utan det
handlar lika mycket om hur han når sina personliga mål och fortsätter utvecklas
som person. Han fick sitt drömhus, sin drömfamilj. Allt det där som stod på
önskelistan när han startade företag. Han umgås med just de där personerna som
delar hans brinn.

Om företaget var ett verktyg för att få sitt drömliv, så har företagandet också utvecklat honom under de här åren.

– Det har bland annat lett till att jag står på scen inför 500 människor – och älskar det! Vilket står i bjärt kontrast till hur jag var som barn, när jag var otroligt blyg. Så företagandet har levlat mitt liv på så otroligt många plan. Det känns om alla mina tankesätt är nya. Och jag känner att jag står i tacksamhetsskuld och bara vill lära alla andra det jag lärt mig. Så det handlar om att ta sig till nästa nivå för mig. Vi bara lever en gång, så vitt jag vet, så då finns det väl ingen anledning att inte maxa det.

Men tro inte att Gustaf har nått sina mål. För det gör han aldrig. Han sätter sina mål så högt att han aldrig når dem. Fixar han 80 procent är han nöjd.

– Men på många sätt har företagandet blivit mycket bättre än jag tänkt. På den tiden när jag startade tror jag inte att jag fatade vilka möjligheter som finns i världen om man tar sig förbi några initiala hinder.

Lyssna på hela samtalet i Starta Eget-podden.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.