Full av energi efter gårdagens Driva Eget-dag hamnade jag i dag på ett ännu större event – Webbdagarna i Stockholm för 1 500 svenskar som håller på med internet.
Den energin avtog när jag först hörde dystra framtidsbilder av Stefan Hyttfors (bilden) och senare fick höra att jag behöver en digital gaffel.
- Det mest av vad vi håller på med är snart för gammalt. Vi är på väg in i en digital revolution i ett nytt nätverkssamhälle, sa Hyttfors.
Han dömde ut dagens politiska debatt som rena sandlådan:
- Det spelar ingen roll vad vi röstar på i årets val. Politikerna vill bara pressa tillbaka utvecklingen och behålla allt som det är. De förstår inte att allt är på väg att bli fullständigt globalt och lagarna i varje enskilt land saknar betydelse. Pengarna hamnar ändå till slut i något skatteparadis.
Dagens trender om att handla på nätet och vara interaktiv genom att dela bilder och inlägg på Facebook är snart gamla trender, menade han och pekade ut den nya:
Att använda nätet till att lösa problem i enorma globala nätverk.
Han tog sajten www.taskrabit.com som exempel. Människorna i fem städer i USA har direkt kontakt med varandra. I stället för att anlita hantverkare ber de varandra om hjälp.
På en annan populär sajt bokar man bostad i privata hem. Tjänsten är så populär i USA att hotellkedjorna anlitar lobbyfirmor för att motarbeta den.
Crowdfunding och Bitcoin är bara början på denna digitala revolution menar han.
- Pengar håller oss i ett järngrepp. Det måste bli slut på det. Annars finns det risk för att denna generation lämnar efter sig något som var sämre än det vi tog över.
Han uppmanade oss att gå ut i världen, delta i det gränslösa samarbetet och inte vara rädd för tekniska förändringar som ändrar vårt beteende.
- Den som är bäst på relationer och skapar förnyelse vinner, sa han.
Men av näste talare fick vi lära oss att det ut i världen ser väldigt annorlunda ut beroende på var man är.
Tomas Bennish (bilden), som sa att han samlat 40 000 visitkort på gammaldags sätt, kom med drastiska exempel på hur olika det kan vara i olika delar av världen:
I Afrika har mobilen gjort bankerna överflödiga med system med att skicka pengar till vem som helst. Med appen Icow kan fattiga bönder lära sig att öka mjölkproduktionen.
Det populäraste i mobiltelefonerna i NepaI är en app med ficklampa som säger hur länge de ständigt nya strömavbrotten varar.
I Indien har man fler Linkedinmedlemmar än i hela USA. Där producerar man nu läsplattor för 129 kronor styck.
Den senaste trenden i Japan är att skicka dofter med mobilen. Mobiltelefonerna ser där märkligare ut än någon annanstans i världen.
I USA har det blivit allt populärare att ha datakraft i en mängd nya prylar som vi inte visste fanns.
Han gav två kul exempel:
En hunddator med bildskärm för hundar som är ensamma hemma. Dit kan hunden gå och kommunicera med husse. Husse kan då kolla sin hund, säga något lugnande och låta lite hundgodis ramla ut ur hunddatorn.
Den digitala gaffeln Hapifork för dig som äter för snabbt. Gaffeln styrs via mobilen och lyser grönt när det är dags för nästa tag på tallriken. Min fru säger att jag behöver en sådan…
Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé – omsätter 20 miljoner på två personer
De har inga anställda och har inte tagit in något riskkapital. Ändå har syskonen Liza och Tommie Gridelli lyckats bygga ett delikatessvarumärke med internationell räckvidd. Allt tack vare barndomens doft- och smakminnen – och fin hjälp från Nordea.
Psst! Innan vi berättar hur syskonen Gridelli byggt sitt fantastiska företag, ta gärna en titt på Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.
Det sägs att doften är vårt mest envisa sinne – den tränger så djupt in i oss att den aldrig släpper taget. Smaken bär på samma magi, på en bråkdels sekund kan den föra oss till en annan tid, en annan plats. Det är något syskonen Liza och Tommie Gridelli vet allt om.
För dem är dessa sinnen motorn i deras framgångssaga, det som fick dem att en dag för över tjugo år sedan beställa hem en halv pall olivolja från deras farmors och farfars vänner i Italien.
– Våra barndomssomrar hos farmor och farfar i Rimini var en dröm med sol, närhet till havet och stora middagar, men framför allt ett svalt skafferi fullt av godsaker från olika delar av Italien, berättar Tommie Gridelli.
– Från skafferiet fick vi barn ofta i uppgift att hämta olivoljan – en så kallad novello som görs innan oliverna hunnit mogna. Den hade funnits i generationer och den var så god, säger Liza Gridelli.
Syskonen Liza och Tommie Gridelli tillbringade barndomssomrarna hos farmor och farfar i Rimini. Smakminnena därifrån inspirerade dem att starta ett företag tillsammans med italienska delikatessprodukter.
Foto: Karl Nordlund
Hamnade i Rimini av en slump
Det är morgon i den gamla ramverkstaden i Lerum, där syskonen huserar med sitt numera tolvåriga delikatessvarumärke Gridelli.
– Vi hinner inte packa själva längre, så nu ska vi flytta allt till ett tredjepartslager, säger Tommie medan han vandrar runt bland hyllmeter av olivoljor, vinäger och marmelader.
Flera decennier tidigare hade de sett sin pappa komma hem från resor med väskan full av råvaror.
– När mamma som ung tågluffade genom södra Europa, hamnade hon i Rimini – där hon blev kär i en trummis. Det var pappa. Efter några år i Italien flyttade de till Sverige, men under hela vår uppväxt fanns en längtan kvar, efter råvaror som inte gick att hitta här.
Att Liza och Tommie Gridelli som vuxna tog hem den olivolja de älskat som barn är därför inte så märkligt, med tanke på att de sett sin pappa göra det. Och att de skulle jobba ihop har de alltid vetat.
– Jag tror vi var fjorton och sju år gamla när vi bestämde oss för det, säger Liza.
Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.
För 20 år sedan beställde Liza och Tommie en halv pall olivolja från farmor och farfars vänner i Rimini. Det blev starten på framgångssagan Gridelli.
Foto: Karl Nordlund.
Nu finns Gridelli även i Sydkorea
Men de kunde lika gärna ha hamnat i konstens värld – deras andra stora kärlek efter det italienska köket. Under uppväxten i Lerum var väggarna täckta med målningar, och deras pappa, som var kläddesigner, och mamma, dekoratör, tog dem ofta till museer där fantasin fick vandra fritt bland färger och former. Men i Tommie pulserade också en entreprenöriell ådra.
– Redan som väldigt liten försökte jag sälja mina teckningar, för jag älskade både att måla och göra affärer.
När föräldrarna senare separerade blev det naturligt att både hålla i pengarna och att hjälpa till hemma hos mamma, där de fortsatte att bo.
– Men vi spräckte såklart alltid matbudgeten. Vi lagade nämligen gärna stora italienska middagar och åkte långt för att hitta de rätta råvarorna, berättar Liza.
Även om Tommie så småningom hade egen ateljé i Göteborg och Liza gick i konstskola såg ingen av dem en yrkesmässig framtid i konstintresset. År 2013 tog de i stället ett lån från Nordea för att öppna den lilla restaurang- och delikatessbutiken Fratelli Gridelli i Göteborg.
– Med tiden växte idén fram att satsa på Gridelli som varumärke, och vi började låta kunderna upptäcka olivoljan från Rimini.
Snart hade de en lista på över 10 000 förbeställningar, men innan de tog hem olivoljan lät de formgivaren Mikael Selin designa etiketten till deras nyfödda varumärke.
– För oss är det avgörande att utsidan motsvarar insidan – produkten ska både smaka gudomligt och se vacker ut.
I samma veva lade de ner Fratelli Gridelli och tog ett lån på 800 000 kronor. Året därpå kunde de betala av lånet.
– När vi hade våra tre första produkter packade vi var sin bil och åkte till olika butiker som såg inbjudande ut och visade upp dem.
Alltid på väg! Syskonen Gridellis bolag växer snabbt och nu säljs deras produkter även i Europa och Sydkorea, och snart också i USA.
Foto: Karl Nordlund.
I dag, sju år senare, är Gridelli ett brett delikatessvarumärke med stigande omsättning.
– Målet för det här räkenskapsåret är att omsätta 20 miljoner i Sverige, säger Tommie och berättar att produkterna genom distributörer även säljs i Europa, Sydkorea och snart i USA.
– Det är en lång process att gå in i ett nytt land. Mycket tid och pengar går åt till registreringar och avtal, inte minst för att säkra varumärket och knyta våra producenter till oss.
Nordea blev en hjälpande hand
Trots framgången är de fortfarande bara två i företaget och anlitar i stället konsulter när det behövs. De har heller aldrig tagit in något riskkapital.
– Vi är rätt känsliga och vill göra på vårt sätt utan någon annans påverkan, även om det innebär att företaget inte växer i raketfart.
”Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.”
Liza Gridelli
När de velat ta större kliv har de vänt sig till Nordea. Något de gjorde nyligen, då ännu en doft väckte minnen.
– Den påminde om farmors fräscha badrum, trädgården som var full av lavendel och lädret från skorna som farfar jobbade med i garaget, berättar Liza.
Tips! Här hittar du Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.
Under åren har Liza och Tommie fått stor hjälp från Nordea, framför allt när de har velat ta nästa steg med verksamheten. ”Nordea har förståelse för vår vision, och det betyder mycket.”
Foto: Karl Nordlund.
Drömmen var att förpacka doften i tvålar och lotion och skapa ett helt nytt varumärke inom beautysegmentet, döpt efter deras gammelfarmors namn Bracci.
– Genom Nordea har vi dels kunnat höja checkkrediten när omständigheterna krävt det, dels tagit lån vid en uppstart, som med Bracci. Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.
Även i produktionen är de noga med att gå sin egen väg. Basilikaoljan kan exempelvis bara tillverkas av en viss producent en gång per år, och apelsinmarmeladen görs enbart på sicilianska apelsiner, skördade först efter ett visst antal kalla nätter.
Varje kväll delar Tommie och Liza sina middagsbilder med varandra. ”I snitt lägger vi nog ner tre timmar i köket varje dag.”
Foto: Karl Nordlund.
Det låter dyrt och omständigt men de försvarar det med att det är kopplat till deras arv.
– Alla som är kopplade till den italienska matkulturen är intresserade av råvaran. Det är därför du i Italien kan höra en åttaåring prata med en åttioåring om hur perfekt mogen zucchinin är och vilken middag man ska göra på den.
Och varje kväll skickar de bilder till varandra på dagens middag.– I snitt lägger vi nog båda ner tre timmar per kväll i köket. Vi kan jobba hur hårt som helst, men aldrig så mycket att vi missar att komma hem och laga middag.
– För att det är det som är viktigt på riktigt. Inte minst i mörka och skakiga tider som dessa, då är det avgörande att få samlas med familj och vänner runt middagsbordet, säger Liza.
– Ja, i slutändan är det nog anledningen till att vi gör det vi gör. Inte bara för att förlänga farmors skafferi, för att själva ta oss tillbaka till de italienska barndomssomrarna eller för att bygga ett framgångsrikt företag, utan för att sprida dofter och smaker som kan göra skillnad på djupet, säger Tommie.
Tommie Gridelli Ålder: 50 år. Familj: Frun Katrin, sönerna William, 9 år, och Oliver, 5 år. Bor: Lerum.Lerum. Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci. Lektyr på nattduksbordet: Top Dog av Jens Lapidus. Förebild: Min farfar, som alltid trodde på mig och gav mig trygghet. Livsmotto: Slumpen är ingen tillfällighet, och att alltid vara positiv. Dolda talanger: Jag löser mental matematik blixtsnabbt. Jag skriver också gärna poesi som jag tvingar alla att lyssna på vid middagarna. Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen. Bank: Premiumkund i Nordea.
Liza Gridelli Ålder: 44 år. Familj: Maken Nicolas, döttrarna Lola, 15 år, och Niki, 9 år. Bor: Lerum. Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci. Lektyr på nattduksbordet: Den vita stormen av Martin Gelin, om rasismens historia i USA. Väldigt deprimerande, men otroligt bra. Förebild: Carina Fihn, min lärare från konstskolan. Hon är en duktig konstnär och ett fantastiskt bollplank i allt jag tar mig för. Och mamma, såklart, som alltid är involverad och hjälper oss i det vi gör. Livsmotto: Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig. Dold talang: Kan alla Beatleslåtar utantill. Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen. Bank: Premiumkund i Nordea.
Om Nordea Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.
Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)
Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.
Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:
Speglar den tid vi lever i.
Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.
Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.
Favoriterna till Årets Julklapp 2025
Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025
Placering
Kandidat
Odds
1
Underkläder
7.00
2
Donation
8.00
3
Labubu (samlarfigur)
10.00
4
Bok
11.00
5
Kosttillskott
12.00
6
Streamingtjänster
13.00
7
Krislåda
15.00
8
Oura-ring
15.00
9
Solcellsladdare
15.00
10
Termosflaska
15.00
Alla tidigare vinnare i årets Julklapp
2024 – Unisexparfym
2023 – Sällskapsspel
2022 – Hemstickat plagg
2021 – Evenemangsbiljett
2020 – Stormkök
2019 – Mobillåda
2018 – Det återvunna plagget
2017 – Elcykel
2016 – VR-glasögon
2015 – Robotdammsugare
2014 – Aktivitetsarmband
2013 – Råsaftcentrifug 2012 – Hörlurar
2011 – Färdigpackad matkasse
2010 – Surfplatta
2009 – Spikmatta
2008 – Upplevelse
2007 – GPS-mottagare
2006 – Ljudbok
2005 – Pokerset
2004 – Platt-TV
2003 – Mössa
2002 – Kokbok
2001 – Verktyg
2000 – DVD-spelare
1999 – Boken
1998 – Datorspel
1997 – Elektroniska husdjur
1996 – Internetpaket
1995 – CD-skivan
1994 – Mobiltelefonen
1993 – Parfym
1992 – TV-spelet
1991 – CD-spelaren
1990 – Woken
1989 – Videokameran
1988 – Bakmaskinen
Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?
Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?
Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.
Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.