Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hans ville skydda sitt varumärke – då kom bluffakturorna

25 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Bluffakturor.

Foto: Hans Folkesson gick inte på bluffen från ETP och TPR.

För att slippa faktura­skojarna som försökte bluffa Hans Folkesson från Vetlanda på hans varumärke registrerade han det hos PRV. Då dök två nya skojare upp.    Hans Folkesson driver e-handelsbolaget Profil&Reklam HB, som säljer profilprodukter och presentreklam via sidan profilreklam.se. Han har flera gånger blivit uppringd och fått mejl från skojare som säger att någon i utlandet ska registrera just det domännamnet som varumärke.

Avsändaren erbjuder då ”hjälp” med att registrera det åt honom – mot en avgift på 12 000–13 000 kronor.

Läs mer: Bolagsupplysningen försöker hindra returportohämnd

– Nu har jag i stället själv skickat in en ansökan till Patent- och Registreringsverket och betalat 1 800 kronor, säger Hans.

Men det slutade inte där. Till sin förvåning fick han kort därefter två fakturor från två olika företag med adress i Bratislava, ETP European Trademark Publication och TPR European Trademark Publication Register, som ville ha betalt för registreringen.

Fakturorna var på 1 496 respektive 1 260 euro. Båda företagen använde PRVs ansökningsnummer som referens. Hans betalade inte utan kontaktade Driva Eget.

Fakturorna kan misstas för att ha något att göra med myndigheter och PRV men så är alltså inte fallet.

– Att betala innebär inte att man registrerar varumärket internationellt utan det avser enbart en återpublicering av registreringen från PRV i en katalog med ytterst tveksamt värde, säger Ludvig Isacsson på Förenade Bolag.

Läs mer: Så agerar du mot Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen I själva verket är båda företagen varningslistade hos Förenade Bolag tillsammans med 16 andra inom patent- och varumärkesregistrering.

Bedragarna kommer åt ansökningsnummer och adresser via prv.se, där alla ansökningar och registreringar löpande läggs ut.

– Själva syftet med en varumärkesregi­strering är att kungöra uppgifterna, säger Magnus Ahlgren, juristchef vid design- och varumärkesavdelningen på PRV.

Han känner väl till problemet med de utländska varumärkesfakturorna, som han konstaterar ofta byter namn. Trots det tycker han att du bör skydda ditt domännamn genom att ansöka om en varumärkesregistrering, även om du äger domänen. Annars kan någon annan registrera ditt domännamn som ett varumärke och sedan säga att du inte får använda det.

Läs mer: 8 dödssynder för småföretagare och hur du tänker smart istället Det finns dock undantag:

– Har du ett inarbetat varumärke som är äldre än varumärkesregistreringen, och om denna skett i ond tro, kan du invända mot registreringen säger Magnus.

Han rekommenderar att du har en genomtänkt strategi för ditt varumärke och registrerar det på de marknader där du vill använda det. Är ett domännamn en del av varumärket bör du skydda även det.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.