Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Har ni råd med en halvdan företagskultur?

Yasemin Bayramoglu 4 juni, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
företagskultur

Det är lite med en företagskultur som med demokrati – man måste slåss för den varje dag.
Om man inte orkar, eller inte ens tror att man har en kultur? Då kommer det att kosta.

När ett företag råkar i blåsväder i media kan man ofta höra hur man skyller på en taskig företagskultur. Ett färskt och väldigt tydligt exempel på det är XXL, där tidigare personal vittnat om pennalism om man inte nått säljmålen eller kommit för sent till möten. Som grädde på moset avgick vd:n avgick efter inte helt lyckade publiceringar om Greta på Facebook.

LYSSNA OCKSÅ: SÅ BYGGER DU STARKA TEAM

Det som hände i XXL-exemplet var att den person som berättade om den påstådda företagskulturen utåt också valde att snabbt avsluta sin anställning på företaget.

Den taskiga företagskulturen resulterade alltså i två rejäla smockor samtidigt – dels ett sargat varumärke, dels en ny rekryteringsprocess. Båda smockorna kostar rejält.

Bra kultur – då stannar personalen

Forskare på Columbia University i New York har kunnat visa att företag med en bra och positiv företagskultur har en personalomsättning på 13,9 procent. På företag med negativ eller odefinierad företagskultur är motsvarande siffra hela 48,4 procent. Nästan tre gånger så hög alltså.

Men det behöver såklart inte gå så långt som till pennalism för att folk ska välja att byta arbetsgivare. Brister i företagskulturen kan leda till bristande engagemang och arbetslust, vilket kan räcka för att någon ska se sig om efter grönare gräs hos en annan arbetsgivare.

Så vad är då en bra företagskultur? Kulturen kan ses som en osynlig hand. Det är värderingar och beteenden, men kan också vara mer av en känsla också. Något som gör att det känns annorlunda i en miljö jämfört med en annan.

Ann Rhoades gjorde sig ett namn i USA inom flygbranschen. Hon byggde en företagskultur som skulle kunna behålla personal och locka till sig de bästa – och som samtidigt skulle få organisationen att prestera maximalt.

Företagskulturen är ett ledaransvar, menar hon och hon har nu skrivit boken Built on values. Här är några av hennes tips på hur man lyckas:

  • Gör en genomlysning. Hur ser företagskulturen ut idag – och hur vill ni ha den? Samla synpunkter från såväl anställda som kunder. Mejsla fram målbilden noga. Det handlar både om värderingar och uppförande. Detta blir företagets DNA.
  • Rekrytera noga. Titta inte bara på specifika kunskaper vid rekryteringar. Delar personen med bäst meriter företagets värderingar? Om inte, leta efter någon annan.
  • Lyft goda exempel. Det är lätt att fastna i det som blir fel. Eller att bara uppmärksamma den som kanske dragit in en storaffär åt företaget. Men lyft även de goda exemplen när det kommer till själva företagskulturen. Har någon hanterat en knepig situation särskilt bra? Sa någon ifrån när skitsnacket drog igång? Detta är ett sätt att hålla värderingarna levande.

Kreativiteten fick styra

En dålig företagskultur hämmar kreativiteten och produktiviteten. Men ibland kan man ha en lysande lönsamhet och ändå inte vara helt nöjd med kulturen.

Så var det för finske dataspelsmogulen Ilkka Panaanen, grundare av Supercell. När han var i Stockholm på Prins Daniel Fellowship i april berättade han om hur företagsklimatet förändrades när hans första företag Sumea växte sig allt större. Med nya chefslager ändrades företagskulturen till att bli väldigt mycket "corporate".

När han lämnade och sedan startade Supercell 2010 var ambitionen att locka världens bästa spelutvecklare till ett litet, mörkt och kallt Helsingfors från världsstäder som San Fransisco.

Lockbetet? En företagskultur där kreativiteten var i topp. När Supercell såldes till Tencent 2016 var prislappen 8,6 miljarder euro.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.