Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Hon utmanar förlagsjättarna

28 juni, 2013 3 minuters läsning
Efter 15 år som mellanstadielärare och ytterligare 15 års erfarenhet på ett stort läromedelsförlag bestämde sig Mirvi Unge Thorsén för tre år sedan att utmana förlagsjättarna. Hon startade eget förlag och är nu nominerad i vår David mot Goliat-tävling.

I jobbet som redaktör och förläggare på det stora läromedelsförlaget tyckte Mirvi Unge Thorsén att det fattades en viss typ av läromedel på marknaden och bestämde sig därför för att det var dags för nästa steg i livet: starta eget.

Nu ger hennes förlag ut läromedel i matematik och då i första hand för elever med särskilda behov.
– De stora förlagen tar inte fram så mycket material för barn som behöver särskilt stöd, eller barn som är duktiga i matte och som behöver utmaningar – jag såg att här behövs det nytänkande, säger Mirvi Unge Thorsén.

Hon är också väldigt intresserad av bild och form och såg chansen att få jobba mer formgivning i sitt eget förlag.
– Det är ganska dyrt att starta förlag, du ligger bland annat ute med tryckkostnader och formgivningen kostar också mycket när det är ett läromedelsföretag. Men jag behövde inte ta in det till en början och såg möjligheten att starta upp utan att ha massor av pengar.

Mirvi Unge Thorsén gjorde en fyraårsplan, sa upp sig och – planen har hållit.
– Ja, det har gått helt enligt min plan. Min man frågar: ”Hur kan du veta hur mycket böcker som ska säljas?” Men jag har gjort prognoser i 15 år, jag vet!

Hur gör du för att konkurrera med de stora jättarna då?
– Dels har jag nischen, som väcker uppmärksamhet, dels är jag ute på samma mässor som de stora. Jag fick rådet att inte se för liten ut från början – utan att sprida ut mig så jag ser större ut. Jag har inte lika stora montrar som de största förlagen på mässorna, men ibland har jag nästan lika många bord. Och jag har en katalog som de andra, den gör jag själv.

En annan erfarenhet som hon tog med från det stora förlaget var att skriva månadsrapporter. Hon skriver ned konkurrensanalys, produktutveckling och andra olika parametrar.
– Det blir som en digital dagbok. Jättekul att gå tillbaka i. Och när du är orolig om du inte säljer så mycket en viss tid, kan jag gå tillbaka ett år och se att det inte gjorde det vid den tidpunkten heller.

Efter ett och ett halvt år har förlaget gett ut 77 böcker. Hon jobbar med 14 författare och flera illustratörer, däribland Oscarsvinnaren Lorne Peterson, som vunnit Oscar för specialeffekter i Indiana Jones.
Mirvi Unge Thorsén har jobbat hårt.
– Nu har jag blivit tillsagd att ta det lugnare, men första året hade jag ingen semester och det blev jobb på helger också. Det går inte att som litet förlag bara göra en eller två böcker, du måste ha en lång backlist (listan över utgivna böcker, reds. anm.) och det var en del i min affärsplan – jag visste hur många böcker jag måste ge ut.


NOMINERING
”Det är inte så vanligt att det startas läromedelsförlag. Det är hård konkurrens och mycket dyrt att ta fram nya läromedel. Eftersom jag själv kan producera en stor del av våra böcker, har jag lyckats hålla kostnaderna nere och följer helt den fyraårsplan jag satte upp innan start.”
Mirvi Unge Thorsén, grundare av Askunge Förlag

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!LÄS OCKSÅ:


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.