Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Hovfotografen jobbar bäst själv

28 december, 2017 4 minuters läsning
Kate Gabor

Foto: Hovfotografen Kate Gabor. Foto: Privat

Kate Gabor är hovfotografen som gång på gång gått på samma nit. I jakten på att ”vilja vara som alla andra” har hon satsat för stort och på något hon inte alls trivts med. Här berättar hon om sina misstag.

”Jag har jobbat som fotograf på heltid de senaste 17 åren, men innan dess provade jag massor av olika yrken. Jag var bartender, servitris och reseledare, men också båtvärdinna, butiksbiträde och säljare. Samtidigt gick jag fotokurser och drömde om att bli fotograf, något som verkade ouppnåeligt då.

Till slut insåg jag att det var fotograferandet jag ville satsa på och gick en fotoutbildning i New York.

Jag fotograferar mest porträtt och under årens lopp har jag provat att ha en fast studio några gånger, trots att jag egentligen vet att det inte passar mig. Jag har fått ett infall, kanske blivit inspirerad av en kollega och tänkt att jag borde skala upp och tjäna mer pengar, bli ”vuxen” och mer affärsmässig.

Jag har gjort misstaget flera gånger och skaffat studio på såväl Södermalm som Östermalm och Djurgården. Det har kostat mycket pengar och tagit både tid och energi. Varje gång har jag ganska snabbt insett att det var ett misstag – och dragit mig ur. Låter ju inte klokt så här i efterhand, men just där och då tyckte jag det var en bra idé.

Jag märkte snabbt att jag inte alls trivdes med att jobba i en fast studio. Jag vill hellre åka ut till mina kunder – både på företag och hemma hos barnfamiljer. Jag vantrivdes dessutom med att ha kontoret på annat håll.

Jag älskar att flänga runt på olika fotouppdrag och sedan komma hem, sätta på mig träningsoverallen och jobba med bildredigeringen hemma. Det kanske är lite typiskt för oss som jobbar i kreativa yrken. Vi handlar ofta med hjärtat i stället för med hjärnan.

Nu när jag tittar i backspegeln inser jag att jag borde ha rannsakat mig själv mycket tidigare kring vad det egentligen är för uppdrag jag helst vill ha – och sedan satsat till hundra procent på det. Jag har velat hit och dit alldeles för mycket.

Min största lärdom från misstagen är att jag ska tänka till ordentligt och prata med kloka vänner innan jag gör stora förändringar i mitt liv.

Jag förlorade tid, energi, pengar – och fokus. Det har bara varit att bita ihop, erkänna att jag ännu en gång förhastat mig och sedan avveckla så fort som möjligt.

När allt var som jobbigast stöttade kollegor, vänner och familj. De försökte vara diplomatiska, men jag inser ju att de måste ha tänkt ”åh nej, inte nu igen.”

Nu har jag det för mig perfekta livet med stor frihet och låga fasta kostnader. Mina arbetsdagar kan idag bestå av företagsporträtt på förmiddagen, sedan en reklamplåtning och framåt eftermiddagen en barnfotografering i en park eller en nyfödd bebis i hemmiljö. Sedan jobbar jag med bilderna hemma i datorn.

Jag älskar de dagar när jag inte har några plåtningar alls och bara kan sitta hemma och redigera, med avbrott för en joggingrunda i skogen mitt på dagen.

Det är inte självklart att man blir lycklig av att växa och utöka sitt företagande genom att skaffa större lokal, personal och få större omsättning.

Man kanske trivs mycket bättre med att fortsätta vara ett litet enmansföretag, trots att man kanske skulle ha potential att bygga något stort. Nu vågar jag släppa det där och satsa på att bygga den optimala livsstilen för just mig.

Mitt råd är att följa strömmen i början och testa det som andra, etablerade, gör. Men var uppmärksam på vad just du brinner för. Det är ju det man vill hitta – det där som man verkligen brinner för, så att man vaknar varje måndag morgon med ett leende och är ivrig att ta itu med veckan.

Man lär sig av sina misstag, även om man kanske inser det positiva först långt senare. Idag kan jag skratta åt allt.

Jag tror att det finns en mening med allt som händer och tydligen var jag tvungen att ha dessa erfarenheter och prövningar för att nå fram till där jag är idag. Jag älskar verkligen mitt liv och min livsstil nu.”


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.