Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Rekrytering, Personal & Anställda

"Hur bryter man fat cat-kulturen?"

Yasemin Bayramoglu 6 februari, 2019 5 minuters läsning

Foto: Hur man någon som är nöjd att börja jaga igen? ILLUSTRATION GÖRAN UGGLA

Som företagare får man aldrig stagnera. Det vet alla. Men hur gör man med anställda som blivit lite väl nöjda och bakåtlutade? Företagaren Helena ställer frågan till Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin Rahme.Hej Madeleine! Jag har drivit min konsultfirma i snart tjugo år och det har fungerat bra. Jag har kunnat anställa och för närvarande är vi en handfull konsulter på kontoret. Men det jag märkt under senaste åren är att det blir allt tuffare att få uppdrag. Intäkterna har inte minskat på något drastiskt sätt, men de har inte heller ökat i takt med utgifterna.

LÄS OCKSÅ: "Hur avbryter man en besserwisser?"

Jag tänker att det kan handla om olika saker – att kunderna kommer till en punkt när de vill göra om och förändra och då kastar man ut konsulten med badvattnet också. Men sedan kan det handla om att vårt erbjudande har sett lite för lika dant ut under åren.
Vi skulle helt enkelt behöva tänka om och tänka nytt för att kunna ta ett nytt tag om vår kundkrets, så att vi inte förlorar fler kunder och för att kunna attrahera nya.

Men vad ska det nya vara? Det är den svåra frågan. Och här behöver jag hjälp av mina medarbetare. De verkar dock inte dela min syn, utan säger att allt är bra som det är. Jag känner att de är lite mätta och belåtna.
Helst skulle jag vilja anställa någon ung och ny från ett helt annat håll, om inte annat för att röra om i grytan bland oss gamlingar en smula. Men till det finns inte ekonomi just nu.
Så hur gör man för att få den befintliga gruppen att faktiskt våga tänka om och tänka nytt och sluta vara så fat cat-aktiga?
/Helena

Psykologen Madeleine Gauffin Rahme svarar:


Tack för din fråga! Fint att höra att ditt företag går bra ändå. Många har svårt att klara sig över tid. Så klart att det behövs förnyelse. Tiderna förändras och med dem vi själva också. Det som var efterfrågat och intressant för tio år sedan kan nu kännas lite passé. Det beror förstås på vilken bransch ni arbetar inom men generellt är det bra att se över vad man erbjuder och hur det passar in i målgruppens önskemål och behov.
Den kritiska granskningen är nog inte alla beredda på att göra. Den kräver engagemang, tid och ork. Många kanske lunkar på i de gamla bekväma hjulspåren och tycker det känns tryggt och skönt att det inte finns så många förändringar i sikte. Andra människor älskar förnyelse och kan inte snabbt nog välkomna nya grepp och kreativa idéer.

Du har kommit till en punkt där det kanske inte är du själv som efterfrågar innovationer men där omständigheter och kunder indirekt visar på det behovet. De etablerade kunderna önskar nytt och mer och då är det säkert bara att följa med in i virveln. Men hur får man med sig medarbetarna på tåget mot nya mål.
Förändring väcker rädsla som många människor. Blir man rädd och oroad kan man trigga sitt försvar mot att känna rädsla. Man kanske sätter sig på tvären helt, blir kritisk och negativ eller blir undvikande. Det kan vara bra att komma ihåg när man leder en grupp människor. Förändringsprocesser väcker alltid tankar och känslor.

Först måste du själv vara medveten om vart du vill gå. Vad vill du? Vad längtar du efter? Hur kan du själv bli mer nöjd och tillfredsställd med ditt jobb? Vad tror du dina kunder behöver? På vilket sätt har marknaden förändrats sedan du startade? På vilket sätt ligger ni efter om du jämför er med andra i din bransch? Vad saknas i det ni erbjuder?
När du kartlagt behov, nytt innehåll i form av nya tjänster/produkter och din eventuellt nya målgrupp får du hitta en strategi. Klarar du detta steg själv eller behövs hjälp utifrån?

När ska du prata med dina medarbetare? Ja, det finns olika lägen för det. Vill du ha dem med från början får du involvera dem i första steget. Ska de kliva på när tillvägagångssättet ska bestämmas eller senare, när allt ligger klart och ska sättas igång? Det finns för-och nackdelar med hur tidigt dina medarbetare ska delta. Det är bra att få känna sig delaktig och tillfrågad. Å andra sidan behöver du lyssna mer, ta mer hänsyn och ta in fler personers åsikter. Det blir då mindre utrymme bara för dig och dina idéer. Här får nog din känsla avgöra vilket tillvägagångssätt som passar dig och dina medarbetare bäst.
För att motivera dina kollegor får du fundera på vad som verkligen skulle ge dem lust att förändra. Finns det möjlighet för uppmuntran i form av belöningar? Kan du hitta utrymme för medarbetarna att påverka även i en senare fas?

Det är ofta bra att ta in en person utifrån som kan entusiasmera vid nystart. En kickoff är kanske genomförbart? Det behöver inte kosta så mycket men kan ge dina kollegor en stark känsla av att ”nu drar vi igång det nya och det ska bli roligt”!
Kanske något i hälsoväg där de upplever att de får något för egen del. Du kanske parallellt med detta kan införa positiva, enkla och utvecklande projekt för dina kollegor? Detta för att de ska känna att de är viktiga och att du bryr dig om deras välbefinnande. Många som kanske inte hinner med att ta hand om sin hälsa kan uppskatta om de får lite tid för detta på jobbet. En massör skulle kunna komma till jobbet med regelbundenhet, en stegräknare med belöning till de som uppfyller stegmål eller tid för annan hälsoaktivitet.

Skapa en positiv anda som inspirerar er alla till spännande och kreativa förändringar.
Lycka till!
/Madeleine


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.