Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

"Hur bryter man fat cat-kulturen?"

Yasemin Bayramoglu 6 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Hur man någon som är nöjd att börja jaga igen? ILLUSTRATION GÖRAN UGGLA

Som företagare får man aldrig stagnera. Det vet alla. Men hur gör man med anställda som blivit lite väl nöjda och bakåtlutade? Företagaren Helena ställer frågan till Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin Rahme.Hej Madeleine! Jag har drivit min konsultfirma i snart tjugo år och det har fungerat bra. Jag har kunnat anställa och för närvarande är vi en handfull konsulter på kontoret. Men det jag märkt under senaste åren är att det blir allt tuffare att få uppdrag. Intäkterna har inte minskat på något drastiskt sätt, men de har inte heller ökat i takt med utgifterna.

LÄS OCKSÅ: "Hur avbryter man en besserwisser?"

Jag tänker att det kan handla om olika saker – att kunderna kommer till en punkt när de vill göra om och förändra och då kastar man ut konsulten med badvattnet också. Men sedan kan det handla om att vårt erbjudande har sett lite för lika dant ut under åren.
Vi skulle helt enkelt behöva tänka om och tänka nytt för att kunna ta ett nytt tag om vår kundkrets, så att vi inte förlorar fler kunder och för att kunna attrahera nya.

Men vad ska det nya vara? Det är den svåra frågan. Och här behöver jag hjälp av mina medarbetare. De verkar dock inte dela min syn, utan säger att allt är bra som det är. Jag känner att de är lite mätta och belåtna.
Helst skulle jag vilja anställa någon ung och ny från ett helt annat håll, om inte annat för att röra om i grytan bland oss gamlingar en smula. Men till det finns inte ekonomi just nu.
Så hur gör man för att få den befintliga gruppen att faktiskt våga tänka om och tänka nytt och sluta vara så fat cat-aktiga?
/Helena

Psykologen Madeleine Gauffin Rahme svarar:


Tack för din fråga! Fint att höra att ditt företag går bra ändå. Många har svårt att klara sig över tid. Så klart att det behövs förnyelse. Tiderna förändras och med dem vi själva också. Det som var efterfrågat och intressant för tio år sedan kan nu kännas lite passé. Det beror förstås på vilken bransch ni arbetar inom men generellt är det bra att se över vad man erbjuder och hur det passar in i målgruppens önskemål och behov.
Den kritiska granskningen är nog inte alla beredda på att göra. Den kräver engagemang, tid och ork. Många kanske lunkar på i de gamla bekväma hjulspåren och tycker det känns tryggt och skönt att det inte finns så många förändringar i sikte. Andra människor älskar förnyelse och kan inte snabbt nog välkomna nya grepp och kreativa idéer.

Du har kommit till en punkt där det kanske inte är du själv som efterfrågar innovationer men där omständigheter och kunder indirekt visar på det behovet. De etablerade kunderna önskar nytt och mer och då är det säkert bara att följa med in i virveln. Men hur får man med sig medarbetarna på tåget mot nya mål.
Förändring väcker rädsla som många människor. Blir man rädd och oroad kan man trigga sitt försvar mot att känna rädsla. Man kanske sätter sig på tvären helt, blir kritisk och negativ eller blir undvikande. Det kan vara bra att komma ihåg när man leder en grupp människor. Förändringsprocesser väcker alltid tankar och känslor.

Först måste du själv vara medveten om vart du vill gå. Vad vill du? Vad längtar du efter? Hur kan du själv bli mer nöjd och tillfredsställd med ditt jobb? Vad tror du dina kunder behöver? På vilket sätt har marknaden förändrats sedan du startade? På vilket sätt ligger ni efter om du jämför er med andra i din bransch? Vad saknas i det ni erbjuder?
När du kartlagt behov, nytt innehåll i form av nya tjänster/produkter och din eventuellt nya målgrupp får du hitta en strategi. Klarar du detta steg själv eller behövs hjälp utifrån?

När ska du prata med dina medarbetare? Ja, det finns olika lägen för det. Vill du ha dem med från början får du involvera dem i första steget. Ska de kliva på när tillvägagångssättet ska bestämmas eller senare, när allt ligger klart och ska sättas igång? Det finns för-och nackdelar med hur tidigt dina medarbetare ska delta. Det är bra att få känna sig delaktig och tillfrågad. Å andra sidan behöver du lyssna mer, ta mer hänsyn och ta in fler personers åsikter. Det blir då mindre utrymme bara för dig och dina idéer. Här får nog din känsla avgöra vilket tillvägagångssätt som passar dig och dina medarbetare bäst.
För att motivera dina kollegor får du fundera på vad som verkligen skulle ge dem lust att förändra. Finns det möjlighet för uppmuntran i form av belöningar? Kan du hitta utrymme för medarbetarna att påverka även i en senare fas?

Det är ofta bra att ta in en person utifrån som kan entusiasmera vid nystart. En kickoff är kanske genomförbart? Det behöver inte kosta så mycket men kan ge dina kollegor en stark känsla av att ”nu drar vi igång det nya och det ska bli roligt”!
Kanske något i hälsoväg där de upplever att de får något för egen del. Du kanske parallellt med detta kan införa positiva, enkla och utvecklande projekt för dina kollegor? Detta för att de ska känna att de är viktiga och att du bryr dig om deras välbefinnande. Många som kanske inte hinner med att ta hand om sin hälsa kan uppskatta om de får lite tid för detta på jobbet. En massör skulle kunna komma till jobbet med regelbundenhet, en stegräknare med belöning till de som uppfyller stegmål eller tid för annan hälsoaktivitet.

Skapa en positiv anda som inspirerar er alla till spännande och kreativa förändringar.
Lycka till!
/Madeleine


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.