Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Expertsvar

Hur ska jag hantera telefonkatalogförsäljarna?

28 januari, 2014 3 minuters läsning
Jag driver en frisering och håller på att bli tokig på alla telefonkatalogförsäljare som ringer. De hävdar att man inte kommer att synas i katalogen och på nätet, om man inte tar deras erbjudanden. Till exempel Eniro och Din del med flera.

Om jag inte tar deras erbjudande, finns det då några minimikrav med uppgifter som de ändå måste sätta in?

Hoppas på svar i denna djungel!


Det vanligaste misstag man som företag gör är att betala för mycket för kataloginföranden. Antingen för att synas i onödiga kataloger eller så betalar man för större annonspaket än som är nödvändigt. En vanlig metod oseriösa företag använder är att ge sken av att du redan är (betalande) kund sedan tidigare, och bara ber dig uppdatera dina uppgifter. De försöker då lura dig att ingå ett avtal över telefon.

Du kan inte lita på vad katalogsäljarna säger, ens när de ringer från Eniro. Det finns flera fall där just Enirosäljare ljugit om vad man egentligen måste betala för – något de dock förnekat ända till dess de överbevisats. Tänk på att inget katalogföretag med söktjänst på nätet helt kommer ta bort ditt företag ur sin databas – då skulle ju deras katalog inte längre vara heltäckande!

Exakt hur man syns som icke betalande kund varierar dock. När Driva Eget skrev om katalogerna 2011 gällde att Eniro kostnadsfritt i nätkatalogen erbjöd företagsnamn, adress och upp till fem telefonnummer. På Hitta.se fick man dessutom e-postadress, hemsideadress och företagets bransch.

Eniro vill numera ha betalt för att man ska synas i den tryckta katalogen. Då hamnar man också under bransch i nätkatalogen, det vill säga frisör i ditt fall. Jag skulle tro att det minsta införande man kan beställa kostar runt 4 000-5 000 kronor.

Samma minstapris gäller för den andra stora nätkatalogen, Hitta.se. Dessa två kataloger är i regel de enda rikstäckande man behöver överväga att betala för. Det finns också mindre, nischade eller lokala kataloger, som Din del och Lokaldelen, som båda finns på nätet och i tryckta exemplar. I ditt fall som frisör kan det förstås finnas ett värde att synas i en lokal, tryckt katalog, om det är där dina nya kunder letar.

Här är en liten allmän checklista för den som överväger att betala för plats i kataloger, på nätet eller tryckta:
- Analysera den målgrupp du vill sälja till. Var finns de och hur når du dem bäst? Uppskatta hur stor intäkt en ny kund ger dig i snitt.
- Sök på nätet efter kritik mot kataloger som ringer dig och försöker sälja. Sålla bort de oseriösa.
- Tacka aldrig ja i telefon, utan begär icke bindande offerter, avtalsförslag, från katalog- och söktjänsterna.
- Fråga hur många av din målgrupp de når och vilka sökord som är relevanta. På nätet är det lätt att mäta effekten av en annons. Som Enirokund får du till exempel statistik på hur många gånger ditt företag synts i träfflistan, hur många som klickat vidare in på din information, och hur många som klickat vidare till din hemsida. Men tänk samtidigt på att säljare gärna vinklar statistik till sin fördel – var kritisk och kräv bevis för påståendena!
- Räkna ut kontaktkostnaden per kund utifrån offerterna. Lönar det sig?
- Om du tackar ja, glöm inte att löpande följa upp din investering.

Tänk på att kataloger behöver inte vara bästa medieinvesteringen. Annonser i tidningar och på nätet är ett av många alternativ. En relevant sökmotoroptimerad hemsida är kanske det billigaste sättet att marknadsföra sig.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.