Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Jag skulle bluffat mig igenom föreläsningen"

Yasemin Bayramoglu 27 november, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Psykologen och ståupparen Per Naroskin ångrar sin ärlighet. FOTO YASEMIN BAYRAMOGLU

En av Sveriges största föreläsare missade vilket språk hans föreläsning skulle hållas på. Efteråt krävde arrangörerna att han skulle betala tillbaka arvodet, säger Per Naroskin, psykolog, författare, ståuppkomiker och föreläsare. Här berättar han om det vad som hände dagen som började så bra ...

"Jag startade mitt aktiebolag för snart trettio år sedan efter att ha haft enskild firma i flera år, vid sidan av en fast anställning. Anledningen var framför allt att omsättningen ökade i takt med att jag fick fler uppdrag.
Sedan avslutades min anställning vid Polishögskolan där jag var anställd som lärare. Det berodde på att mängder av civilanställda skulle sägas upp och det blev en utmärkt startpunkt för mig att jobba helt som egen företagare och släppa greppet om tryggheten.

Jag arbetar idag som privatpraktiserande psykoterapeut, håller massor av föreläsningar och skriver krönikor, böcker och pjäser.
Mitt misstag, som fortfarande bränner lite obehagligt i minnet, ägde rum för många år sedan när jag var relativt ny som föreläsare. Jag hade flugit från Stockholm till Göteborg, hyrt en bil och stresskört upp till en konferensgård i något av alla de pittoreska små samhällena längs Bohuskusten.
Där väntade ett medelstort it-företag på att jag skulle hålla en tvåtimmarsföreläsning kring förändring och ledarskap och balans mellan arbete och privatliv.

Eftersom jag kört så snabbt var jag i god tid och hann prata med min kontaktperson, kolla lokalen, ljudutrustning, hälsa på några av medarbetarna och äta lunch tillsammans med dem. Sedan satt jag för mig själv i föreläsningssalen och läste på.
Längst fram satt tre personer och såg artigt förväntansfulla ut. Ingen av de andra deltagarna hade kommit ännu så jag hälsade på dem och de berättade på engelska att de var från Japan.

Efter en stund kom min kontaktperson och jag frågade henne lite viskande om de skulle vara med på föreläsningen eftersom de inte kunde svenska. Det måste ju bli väldigt tråkiga timmar för dem. Hon tittade förvånat på mig och utbrast: men du ska ju föreläsa på engelska!
Det var förfärligt att se paniken i hennes blick när jag chockat bekände att jag helt missat det. Jag ringde i panik till min agent som bekräftade hennes påstående och torrt konstaterade att det stod tydligt i avtalet.

Jag gick tillbaka till henne och sa att jag måste försöka få tag på en gammal engelsk översättning som jag hade någonstans, som åtminstone täckte en del av föreläsningen. Medan jag stressade omkring och försökte ordna det, flockades deltagarna i salen och tiden rann ut – jag fick hålla första delen av föreläsningen på improviserad engelska.
Min kontaktperson satt missnöjd med armarna i kors och deras vd var också kritiskt avvaktande. Jag kämpade på men blev antagligen flamsig och rörig, så att strukturen till stora delar gick förlorad även om ett och annat skämt gick fram.

I pausen kom texten från Stockholm, men då var skadan redan skedd och någon egentlig upphämtning gick inte att göra
De tackade mig kort och jag körde med skammens rodnad på kinderna tillbaka till Landvetter.
De krävde efteråt att jag skulle betala tillbaka större delen av arvodet, vilket jag var helt införstådd med. Värre var deras besvikelse. Jag kan fortfarande inte skratta åt händelsen.

Jag lärde mig förstås att läsa förutsättningarna noga därefter och det har jag gjort. Men jag gjorde ytterligare en lärdom, nämligen att jag borde ha bluffat och hållit masken.
Om jag inte tillstått att jag missat informationen utan bara gillat läget och improviserat på engelska skulle sannolikt ingen märkt något och de skulle blivit nöjda. Jag har genom åren genomlidit många andras förberedda föreläsningar på svengelska. Lite mer is i magen i det kritiska läget hade inte skadat.

När det gäller misstag i företagsvärlden brukar jag tänka på något som den legendariske Electrolux-chefen Hans Werthén brukade säga: att han bara ville anställa chefer som misslyckats med något, för då visste han att de lärt sig och att det var bättre att de gjort sin kullerbytta och kommit på fötter igen innan de började sin anställning hos honom.

BERÄTTAT FÖR CAROLINE ENGVALL


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.